کد خبر: 306953
۰
۰
نسخه چاپی

عرضه گوشت قرمز در همدان بیشتر از سرانه مصرف است

به گزارش اقتصادآینده نیوز، حسین فضلی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه کشتار دام در استان همدان ۴۰ الی ۵۰ درصد افزایش داشته است، افزود: نیاز و میزان سرانه مردم استان ۵۷ تن است و این نشان از این موضوع دارد که مازاد کشتار دام به سایر استان رفته است.

وی با تاکید بر اینکه دام سنگین قابل کشتار سالیانه در استان صد هزار ۷۵۰ رأس است افزود: دام سبک قابل کشتار سالیانه ۴۱۷ رأس است.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: تعداد دام سنگین عرضه شده در میدان عرضه دام در تیرماه سال ۱۴۰۰، ۳ هزار ۴۶۹ رأس بوده است.

وی در ادامه بابیان اینکه دام سنگین کشتار شده در تیرماه ۲ هزار ۷۴۷ رأس بوده است تصریح کرد: در مدت مشابه در سال ۱۳۹۹، هزار ۶۲۱ رأس بوده است که این موضوع نشان از این دارد که ۴۰ الی ۵۰ درصد افزایش تعداد دام کشتار شده وجود داشته است و این موضوع در ماه‌های دیگر هم صدق می‌کند.

فضلی بابیان اینکه دام سبک عرضه شده در سال ۱۴۰۰ در تیرماه ۳۴ هزار ۷۹۱ رأس بوده است افزود: در مدت مشابه سال گذشته ۱۶ هزار و ۲۳۹ رأس بوده است که این میزان دوبرابر بوده است.

وی ادامه داد: تعداد دام سبک کشتار شده در سال ۱۴۰۰ تیرماه ۲۰ هزار و۵۰۸ رأس دام بوده است و در مدت مشابه در سال ۱۳۹۹، ۸ هزار ۴۸۴ رأس بوده است و این آمار نشان می‌دهد که در ۶ ماه اول سال تعداد بیشتری عرضه دام به میدان عرضه دام و همچنین کشتار دام صورت گرفته است.

فضلی با تاکید بر اینکه دامداران استان و دامدارهای سنتی بیشتر علوفه دام‌های خود را از مزارع دیم به دست می‌آورند و متأسفانه امسال به دلیل خشکسالی تأمین علوفه برای دام‌ها کاهش پیدا کرده است و همچنین در سطح مزارع دیم تولید علوفه کاهش پیدا کرد و تأمین علوفه مورد نیاز باقیمت بالا مواجه شد و این خود باعث شد که دامداران دام‌های خود را به کشتارگاه بدهند خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده استان همدان جز استان‌های مشمول طرح خشکسالی گردید و از محل خشکسالی نهاده‌های خوبی به استان تعلق گرفت توسط معاونت تولیدات دامی بین عشایر، دامداران سنتی، شیری و صنعتی توزیع گردید.

توزیع ۲۱۳ هزار تن نهاده دام و طیور بین دامداران و مرغ داران

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: از ابتدای سال جهت تشویق دامداران برای نگهداری دام‌های خود ۲۱۳ هزار تن نهاده دام و طیور تخصیص گرفته شد که بین دامداران و مرغ داران توزیع شده است.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۴ هزار تن در دو پارت آخر علوفه صرفاً برای بحث خشکسالی برای دامداری‌های سنتی و عشایری توسط معاونت بهبود تولیدات دامداری با توجه به ظرفیت، تعداد دام‌ها و طرح پلاک گذاری دام‌ها در بین دامداران توزیع شد که این تشویق خوبی برای دامداری‌های که بخش عظیمی از دام‌های مولد که قابل داشت است را نگهداری کنند و خوشبختانه توزیع علوفه باعث شد که مقداری از ذخایر ژنتیکی دام ما در استان حفظ شود.

فضلی در ادامه با تاکید بر اینکه میزان نیاز گوشت قرمز در سال ۱۴۰۰ با توجه به برآورد انجام شده در طول یک سال ۲۱ هزار و ۵۳۷ است و پیش بینی تولید گوشت قرمز در سال ۱۴۰۰، ۳۲ هزار و ۹۷۰ تن است و این بدان معناست که حدود ۱۱ هزار تن مازاد تولید وجود دارد و این مازاد تولید به سایر استان‌های که تولید گوشت قرمز کم دارند صادر می‌شودقابل ذکراست تولید مازاد دردام سبک وجود دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در کل کشور در نیمه اول سال عرضه دام به دلایل تأمین علوفه، بروز خشکسالی و هزینه تأمین علوفه برای دامدار زیاد بوده است به مقدار زیادی گوشت قرمز عرضه گردید و بخش عمده‌ای از این مقدار که حدود ۹۰ درصد آن به مصرف رسیده است و حدود ۱۰ یا ۱۵ درصد توسط شرکت پشتیبانی امور دام در سردخانه‌ها نگهداری و ذخیره شده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم که در نیمه دوم سال در کلان کشور در صورتی که بارندگی خوب شود و دامدار به نگهداری دام تشویق شود، عرضه دام نسبت به تقاضا کمتر شود و با توجه به اینکه تقاضا همیشه ثابت است و عرضه کم شود ممکن است در نیمه دوم سال گوشت قرمز گران شود، ادامه داد: با توجه به این پیش بینی از اکنون با شرکت پشتیبانی امور دام هماهنگی‌های در حال انجام است که در خصوص بحث خرید دام مازاد عشایر در رابطه با ذخیره سازی گوشت قرمز که اگر نیاز شود در زمانی که با کمبود عرضه مواجه شویم از گوشت منجمد و از محل ذخیره پشتیبانی امور دام بتوانیم استفاده کنیم و گوشت قرمز را به بازار تزریق و تنظیم کنیم.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی همدان در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس قیمت تمام شده گوشت که توسط اتحادیه دام گوشتی و معاونت بهبود تولیدات دامی گوشت قرمز دام سبک ۱۲۳ هزار تومان و ۱۲۴ هزار تومان است و در مورد دام سنگین ۱۱۲ تا ۱۱۳ هزار تومانی قیمت تمام شده است.

منبع:مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید