کد خبر: 307055
۰
۰
نسخه چاپی

گزارش گاردین از تأثیر صنعت غذا در گرمایش زمین

یک سوم از گازهای گلخانه ای تولید شده در کره زمین به خاطر تولید غذا است و 60 درصد از آلایندگی صنعت غذا را تولید گوشت به وجود می آورد. آلایندگی تولید دام دو برابر تولید محصولات کشاورزی غذایی است.

تمام صنعت تولید غذا، مثل ماشین آلات کشاورزی، پاشش کود،‌ حمل و نقل محصولات و غیره سالانه 17.3 میلیارد تن گاز گلخانه ای وارد اتمسفر زمین می کند که 35 درصد از کل آلاینده های جهانی را تشکیل می دهد.

اتول جاین Atul Jain‌ دانشمند علوم هواشناسی دانشگاه ایلینویز که یکی از نویسندگان پژوهش چاپ شده در ژورنال علمی غذای طبیعت Nature Food می گوید: «آلاینده ها در بالاترین حدی است که انتظارش را داشتیم هر چند کل ماجرا دور از انتظار نبود. این پژوهش می تواند به سیاستگذاران در صنعت تولید غذا کمک کند با توجه به نتایج این پژوهش آلاینده های گلخانه ای را تحت کنترل قرار دهند.»

دامپروری و پرورش سایر حیوانات به منظور تأمین غذا به مراتب آلاینده تر از کشاورزی و تولید میوه و سبزیجات و فراینده های تولید و توزیع آن است. بیشترین تأثیر را به طور خاص تولید گوشت گوساله و گاو دارد. 57 درصد از آلایندگی حاصل از صنعت تولید غذا به خاطر تولید گوشت گاو،‌ خوک و سایر حیوانات است. 29 درصد از آلایندگی صنعت تولید غذا هم مربوط به تولید غذاهای گیاهی است. بقیه مربوط به استفاده از زمین برای تولید پنبه و لاستیک [rubber] است. گوشت گوساله به تنهایی یک چهارم از آلایندگی های صنعت غذا را به وجود می آورد.

چریدن حیوانات، نیاز به زمین زیادی دارد که عموماً با از بین بردن جنگل و تغییر کاربری آن حاصل می شود. بخش مهمی از زمین های کشاورزی هم برای تأمین علوفه و خوراک این حیوانات اختصاص می یابد. به بیان دیگر یافته های این پژوهش نشان می دهد که بخش عمده ای از زمین های کشاورزی برای تغذیه دام ها استفاده می شود تا انسان. دام ها خودشان مسئول تولید مقادیر عظیمی از متان هستند که دومین آلاینده مهم گازهای گلخانه ای است.

شیائمینگ شو Xiaoming Xu از دانشمندان دیگری که در این پژوهش همکاری کرده است می گوید: «برای آن که گوشت بیشتری تولید کنید، نیاز به تغذیه بیشتر حیوانات است که خودش آلایندگی بیشتری تولید می کند. باید توده جاندار بیشتری به خورد حیوانات بدهید تا همان میزان کالری به دست آورید، چنین روشی از اصلاً اثربخش نیست و بازده پایینی دارد.»

برای تولید 1 کیلوگرم گندم، 2.5 کیلوگرم گاز گلخانه ای به اتمسفر متصاعد می شود. فقط 1 کیلوگرم گوشت گوساله، 70 کیلوگرم آلایندگی دارد. مردم باید این اختلاف بارز در ایجاد بحران گرمایش زمین را بدانند.

اتول جاین می گوید: «من گیاه خوار سختگیری هستم و انگیزه اصلی من در این پژوهش یافتن رد پای کربنی خودم بوده است. قصد ما هم از انتشار این پژوهش این نیست که عادت های غذایی مردم را تغییر دهیم. خیلی از این مسائل در نهایت به انتخاب های شخصی افراد بستگی دارد. شما نمی توانید دیدگاه خودتان را نسبت به زندگی به دیگران تحمیل کنید. اما اگر مردم در مورد تغییرات آب و هوا نگران هستند، باید تغییر در رژیم غذایی و عادت های خود را تغییر دهند.»

این محققان بانک اطلاعاتی بزرگی ایجاد کرده اند و در آن اطلاعات مربوط به 171 محصول کشاورزی و 16 محصول دامی را گردآوری کرده اند. این اطلاعات از 200 کشور در جهان جمع آوری شده است. از یافته های این پژوهش این است که آمریکا جنوبی منطقه ای است که بیشترین آلایندگی مرتبط با دامداری دارد. مقام دوم منطقه ای که آلایندگی های مرتبط با صنعت غذا را ایجاد می کند آسیای جنوبی و آسیای جنوب شرقی است و بعد از آن چین است. سرعت رشد آلایندگی غذایی در دو کشور چین و هند به خاطر جمعیت بالای شان از همه کشورهای دیگر بیشتر بوده است.

خود بحران آب و هوا و گرمایش زمین روی افزایش گرسنگی مؤثر است و پیش بینی می شود که یک سوم از تولید غذای جهانی تا پایان قرن دچار ریسک و مخاطره خواهد شد. صنعت غذا چنان به تأمین گوشت فکر می کند که برآوردها نشان می دهد به ازای هر انسان 3 مرغ روی زمین زندگی می کند.

منبع: theguardian.com

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید