کد خبر: 308234
۰
۰
نسخه چاپی

بازدید از موزه‌ آذربایجان تبریز با بلیط چارتری

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران که در شهر تبریز و در کنار مسجد کبود واقع شده است موزه آذربایجان تبریز است، این موزه که به عنوان دومین موزه باستان شناسی ایران پس از موزه ملی ایران شناخته می‌شود، آثار تاریخی و هنری که متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی می‌باشد به نمایش گذاشته شده است، اندره گدار باستان شناس فرانسوی، نقشه تنظیمی بنای موزه آذربایجان را با الهام از معماری محلی در آذربایجان تهیه کرده است و اسماعیل دیباج، رئیس وقت اداره فرهنگ تبریز ان را ترسیم کرده است، برای بازدید از این موزه می‌توانید با بلیط چارتری تبریز ساعاتی خوش را تجربه کنید.

این موزه دارای سه طبقه است که در ادامه به معرفی ان خواهیم پرداخت، همچنین در این موزه اشیایی وجود دارد که مربوط به هزاران سال قبل از میلاد مسیح است که نگهداری این اشیا باعث شده تا فرصت خوبی برای دوست داران بازدید از موزه باشد.

تاریخچه موزه تبریز

ممکن است زمان زیادی از تأسیس این موزه نگذشته باشد اما باید بدانیم اشیای بسیار با ارزشی در این موزه وجود دارد که نگهداری می‌شود.در سال ۱۳۰۶ یا ۱۳۰۷ خورشیدی نمایشگاهی از سکه‌های تاریخی تبریز در کتابخانه تربیت برقرار شد و بعد از آن تصمیم به بنای موزه آذربایجان در شهر مطرح شد و این موزه پس از مدت زمانی که طی شد سرانجام تأسیس شد. در یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌ها در سال ۱۳۳۶ خورشیدی، ۲۰۲ عدد اثر تاریخی متعلق به موزه ایران باستان به تبریز فرستاده شد تا در کتابخانه ملی این شهر قرار داده شود و بعد از مدت‌ها آثار و اشیای تاریخی در دبیرستان نجات در این شهر نگهداری می شده است و سرانجام در سال ۱۳۳۷ اردیبهشت ماه موزه آذربایجان شروع به فعالیت کرد و به طور رسمی در سال ۱۳۴۱ خورشیدی به بهره برداری رسید.

موزه آذربایجان سه سالن به وسعت ۸۰۰ متر مربع و سالن‌هایی مخصوص نمایش سکه و مهرهای تاریخی ایران در طبقه اول دارد.

زیربنای موزه ۲۴۰۰ متر مربع است و ۲۳۰۰ قطعه عتیقه و هنری ثبت شده و هزاران عتیقه ثبت نشده دارد.

طبقه همکف

همانطور که در بالا گفتیم در طبقه همکف اثار از قبل اسلام و بعد اسلام وجود دارد که می‌توانید تمامی اینها را با استفاده از خرید بلیط چارتری از اس چارتر ببینید، از این آثار می‌توان به سفال‌های تپه اسماعیل آباد اشاره نمود که ۷ هزار سال قدمت دارد. از دیگر اشیای تاریخی سنگ‌های معدنی سرپانتین جیرفت هستند و قدمت آنها به پیش از تاریخ می‌رسد یکی دیگر از اشیای تاریخی موزه آذربایجان مجسمه الهه زن رستم اباد است که سه هزار سال قدمت دارد. تمامی اینها فقط نمونه‌ای از اشیای موزه هستند که به چند موردشان اشاره کردیم.

طبقه اول

از قدیمی ترین آثار مربوط به سده چهارم هجری قمری شهر نیشابور است که مهم‌ترین انها اثار خط کوفی است و نقش‌های اسلیمی و لعاب های سفید مورد استفاده در آثار است و همچنین در این سالن ظروف سفالی مربوط به دوره ایلخانیان و قفل رمزی سده ششم هجری قرار دارد.

همچنین یکی از سالن‌های مهم این موزه که در بالا گفتیم موزه سالن سکه است که قدیمی ترین سکه‌های ضرب شده در ایران مربوط به دوره هخامنشیان تا دوره قاجار و نمونه‌هایی از مهرهای تاریخی ایران در ان قرار دارد.

طبقه زیر زمین

در این طبقه بیشتر مجسمه‌ها و سنگ نگاره‌ها قرار دارد که این مجسمه‌ها سرگذشت و اخلاق انسان در طول سده‌های گذشته و سده بیستم را به نمایش گذاشته است، تمامی کسانی که بلیط هواپیما چارتر تبریز گرفته اند از این موزه دیدن می‌کنند.از مجسمه‌هایی که در این موزه قرار داده شده است می‌توان به مجسمه‌های ساخته شده توسط احد حسینی اشاره نمود و سنگ نگاره‌های تاریخی که بخش نسبتاً جدیدی است که در این موزه واقع شده است. در این بخش از موزه مجموعه‌ی زیبایی از پیکره‌های انسانی، سنگ گورها، سنگ‌های کتیبه‌دار، قوچ‌های سنگی و مجسمه‌های سنگی به نمایش گذاشته شده‌اند.

بازدید از موزه‌ آذربایجان تبریز با بلیط چارتری

حیات موزه

در داخل این موزه برای گردشگران یک بوفه تهیه دیده شده است که می‌توانید خرید کنید و همچنین یک فروشگاه برای خرید صنایع دستی و کتاب‌های نفیس و ارزشمند وجود دارد.

همچنین می‌توانید از بوفه موزه خوراکی یا نوشیدنی تهیه کنید و نوش جان کنید.

جالب است بدانید حیات این موزه هم پر از اشیای سنگی بسیار زیبا است که می‌توانید آنجا را هم دیدن کنید و این حیات دیوار مشترکی با پارک خاقانی و گنبد مسجد کبود دارد.

موزه آذربایجان کجاست؟

این موزه در آذربایجان شرقی، ٬ تبریز، خیابان امام خمینی، جنب مسجد کبود واقع شده است و اگر قصد دارید به این موزه بروید می‌توانید بلیط هواپیما چارتر از سامانه اس چارتر را تهیه کنید و سفری تاریخی داشته باشید.

چه ساعتی از موزه آذربایجان دیدن کنیم؟

این موزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب باز می‌باشد که روز تعطیلی این موزه دوشنبه است و در ایام سوگواری و تعطیل‌های رسمی ایران هم تعطیل می‌باشد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع:مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید