کد خبر: 308488
۰
۰
نسخه چاپی

۱۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در استان زنجان شناسایی شده است

به گزارش اقتصادآینده نیوز، رحیم توسلیان روز شنبه با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در استان شناسایی شده که ۵۱۱ هکتار آن در شهر زنجان واقع است، تصریح کرد: به لحاظ جغرافیایی، قسمت جنوبی خیابان امام شهر زنجان جزو مناطقی است که برای نوسازی و بهسازی آن باید اقدام اساسی صورت گیرد؛ چرا که این محدوده، فرسوده‌ترین پهنه‌های شهر زنجان به شمار می‌رود.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های محدوده بافت تاریخی زنجان، مربوط به باغات جنوب زنجان به میزان ۱۵۰ هکتار بوده که این ویژگی، بافت تاریخی زنجان را نسبت به سایر شهرهای کشور متمایز کرده است. سهم بافت فرسوده شهر زنجان نسبت به کل مساحت شهر ۸.۳ درصد بوده و سهم شهر ابهر نیز نسبت به کل مساحت شهر ۸.۵ درصد است.

وی ادامه داد: سهم بافت فرسوده شهرستان خرم‌دره نسبت به کل مساحت شهر ۶.۱ درصد و قیدار نیز ۴.۴ درصد است. ۷۰ هزار نفر معادل ۱۶ درصد جمعیت شهر زنجان در بافت فرسوده زندگی می‌کنند. ابهر با ۱۶ هزار و ۲۹۴ نفر معادل ۱۶ درصد، خرم‌دره ۹۰۱۱ نفر معادل ۱۶.۳ درصد و در قیدار نیز ۳۰۸۵ نفر معادل ۸.۸ درصد در بافت فرسوده سکونت دارند.

توسلیان بیان کرد: کارشناسان بر این باور هستند که اگر بافت فرسوده‌ای دچار فرسودگی جمعیتی شود، بسیار خطرناک‌تر از فرسودگی کالبدی است و در این خصوص باید حضور این جمعیت را یک فرصت برای بافت‌های فرسوده بدانیم ولی متاسفانه این سهم به دلیل مهاجرت و بر هم خوردن جمعیت سنی کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بافت فرسوده به این مرحله برسد، جبران حیات این بافت‌ها با مشکل روبه‌رور خواهد شد؛ چرا که جمعیت، موتور محرکه هر منطقه‌ای برای توسعه است. در واقع یکی از دغدغه‌های راه و شهرسازی، نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد است که در این خصوص، مطالعات وسیعی برای بافت‌های فرسوده انجام شده است.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان، گفت: بافت‌های تاریخی به دلیل قدمت بناها و معابر جزو بافت فرسوده به شمار می‌رود، در همین راستا بافت تاریخی شهر زنجان مشخص بوده و محدوده آن مصوب شده است.

توسلیان با اشاره به اینکه بافت‌های فرسوده از لحاظ کالبدی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ناکارآمد است و به همین دلیل نیاز به بازسازی و بهسازی دارند، عنوان کرد: بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مناطقی از شهر است که خدمات روبنایی، تاسیسات زیربنایی و خیابان‌های آن مشکلات و چالش‌هایی دارد که باید مورد بازبینی و احیا قرار گیرند.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان، به قانون حمایت از احیای نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری اشاره کرد و گفت: اگر هدف ما تشدید ساخت و ساز در بافت‌های تاریخی است، باید مراقب باشیم؛ چرا که ارزش‌هایی در این بافت‌ها وجود دارد، بنابراین باید ضوابط ساخت و ساز را تسهیل کنیم تا بافت‌ها تحت‌الشعاع این ساخت و سازها قرار نگیرد.

توسلیان یادآور شد: در بافت تاریخی تک‌بناها را داریم که جزو آثار تاریخی محسوب می‌شود و در این میان شیت «بازار زنجان» یکی از بافت‌های تاریخی محافظت شده و مورد تاکید میراث فرهنگی استان است که حرایم خاص خود را داشته و باید خارج از این حرایم را بافت فرسوده تلقی کنیم تا شرایط و ضوابط ساخت و ساز تسهیل شود.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه زنجان جزو شهرهایی است که بافت تاریخی آن ضوابط مصوب ندارد، ابراز کرد: تنها بافت تاریخی شیت بازار ضوابط مصوب دارد که آن نیز همه بافت‌های تاریخی را در بر نمی‌گیرد و بخش اعظمی از بافت تاریخی بر اساس ضوابط بافت فرسوده مدیریت شده و نسبت به صدور پروانه اقدام می‌شود که روی این موضوع نیز نقد است؛ چرا که در سال ۹۱ بافت فرسوده شهر زنجان مصوب شده و دیدگاه این بود که با ارائه تشویق‌های افزایش تراکم زیربنا و تعداد طبقات، مالکان را به ساخت و ساز ترغیب کنیم.

توسلیان، بی‌توجهی به موضوع احیای بافت‌های فرسوده را عاملی برای ظهور بدمسکنی دانست و افزود: در بافت‌های فرسوده، ساختمان‌های بلند و نامتناسب با عرض معابر شکل گرفته که این درست نیست. در واقع افزایش تراکم باید معقول باشد. تعدیل ضوابط بافت فرسوده زنجان در دستور کار مدیریت شهری بوده و یک مرحله از طرح جامع جدید که تصویب شده نیز اتفاق افتاده است.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس
منبع: https://www.mehrnews.com/news/5313212/۱۲۰۰-هکتار-بافت-فرسوده-در-استان-زنجان-شناسایی-شده-است

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید