کد خبر: 308625
۰
۰
نسخه چاپی

اسلامی کردن دانشگاه‌ها باید از حالت شعاری و سطحی خارج شود

به گزارش اقتصادآینده نیوز آیت‌الله علامه جوادی آملی ظهر یکشنبه که به صورت مجازی برای همایش بین‌المللی اربعین حسینی در دانشگاه محقق اردبیلی سخنرانی می‌کرد، افزود: استان اردبیل در برگزاری این همایش با محوریت دانشگاه و حضور علما، محققان و برجستگان کار خطیر و ارزشمندی را انجام داده که باید چنین اقدامات علمی با ابهت بیشتر ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه در سه سرفصل جریان شهادت امام حسین (ع) و زندگی عزتمند آن امام همام باید مورد بررسی قرار گیرد، اظهار کرد: در بخش اول باید بدانیم که امام حسین (ع) چه کرد و برای چه هدفی قیام کرد و در مرحله نهایی نیز وظیفه جامعه بشری در برابر نهضت امام حسین (ع) چه بوده است.

مرجع عالیقدر جهان اسلام در تبیین بخش اول این موضوع تصریح کرد: امام حسین (ع) با قیام خود در برابر مدعیان دروغین خلافت ایستاد که همین مدعیان خلافت جامعه اسلامی، خلیفه‌الله و حتی حکومت سلطنتی را در ذهن خود می‌پروراندند و بدون اعتقاد به وحی، نبوت و دیانت سعی می‌کردند تا بشریت را به پرتگاه ضلالت و گمراهی بکشانند.

جوادی آملی حرکت امویان را در مسیر انحراف از مکتب اسلام ناب و پیام رسول گرامی اسلام یادآور شد و خاطر نشان کرد: همین افراد بدترین تحریف را در مکتب اسلام و دین الهی به وجود آوردند و امام حسین (ع) با همه مصائب و مشکلات در برابر چنین تفکری ایستاد و اجازه نداد تا انحرافی در دین رخ بدهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: همان رسالتی را که آسمان و زمین از تحمل آن ابا کردند امام حسین (ع) چنین مسئولیت سنگینی را پذیرفت و اجازه نداد حاکمیت سلطنتی و خلاف مسیر نبوت، امامت، رسالت و حتی وحی الهی و معاد حرکتی در مسیر دین‌گریزی رخ داده و جامعه بشری به انحراف کشیده شود.

جوادی آملی در تبیین بخش دوم طرح مسئله بیان کرد: ناصح باید نصیحت معقول و منطقی داشته باشد و امام حسین (ع) به عنوان ناصح خیرخواه بشریت سعی کرد تا لباس پاکی و تمیزی را به تن جامعه انسانی کند و برخلاف دیگر انسان‌های ریاکار تلاش کرد تا با نصیحت اخلاقی و رفتاری انسان را از ضلالت و گمراهی نجات دهد.

وی ادامه داد: ناصح باید ویژگی‌های ممتازی را در حرکت عاقلانه و مدیریت مدبرانه داشته باشد و قطعاً امام حسین (ع) بهترین ناصح بشری بوده و انسان‌ها را با عزت و آبروی تمام از مسیر انحرافی نجات داده تا بشریت در مسیر درست گام بردارد.

آیت‌الله جوادی آملی در ادامه اظهار کرد: انسان‌ها با مردن از بین نمی‌روند بلکه روح بلند آنها در جوار رحمت الهی عزت و عظمت می‌گیرد و قطعاً امام حسین (ع) نیز تلاش کرد تا با عزت و کرامت بر پیکر جامعه بشری به دور از جهل و جهالت لباس عزت و شرف بپوشاند.

وی به ویژگی‌های دانش اسلامی و نشر آن در جامعه جهانی اشاره کرد و گفت: امروز در دانشگاه‌ها علم زنده‌ای را مشاهده نمی‌کنیم و متأسفانه لاشه علم غربی به دانشگاه‌های ما نیز رسوخ پیدا کرده و بهتر است علما، دانشمندان و محققان ما به دور از تقلید از نظریه‌پردازی‌های غربی به فکر نظریه‌پردازی معقول و منطقی در حوزه علم و مهارت‌های ارزشمند باشند.

جوادی آملی تصریح کرد: نباید به علم صادر شده از غرب که لاشه است اعتماد کنیم بلکه بهتر است شایستگی‌های جامعه بشری مورد توجه قرار گرفته و بیش از هر زمان دیگر جامعه بشری به سمت عزت و عظمت روزافزون حرکت کند.

مرجع عالیقدر جهان اسلام ضرورت اسلامی کردن دانشگاه‌ها را به دور از نگاه سطحی یادآور شد و افزود: اسلامی کردن دانشگاه‌ها تنها به ساختن مسجد و یا انتخاب نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیست بلکه اسلامی کردن دانشگاه‌ها احیای علوم ارزشی و انسان‌سازی است که می‌تواند در مسیر تحول جامعه بشری بسیار مؤثر و راهگشا باشد.

منبع:مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید