رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی:

اصلاح ساختار نامناسب حاکم بر بخش کشاورزی و بروکراسی اداری در آن

اصلاح ساختار نامناسب حاکم بر بخش کشاورزی و بروکراسی اداری در آن

 

احمد مرادپور اقتصاد آینده آذربایجان شرقی ) : رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: دلایل عدم موفقیت و عملی نشدن برخی پروژه های شاخص تعریف شده بر مبنای پتانسیل شهرستانها، در ساختار نامناسب حاکم بر بخش کشاورزی و بروکراسی اداری مربوط می گردد.

 مهندس اکبر فتحی در جلسه بررسی عملکرد و چالش های پیشروی بخش کشاورزی که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی برگزار شد گفت: در برنامه ریزی برای بخش کشاورزی باید استعدادهای استان در زیربخشهای کشاورزی مدنظر قرار گیرد و بخش عمده توان و انرژی در این بخشها متمرکز گردد.

وی از این برنامه ها تحت عنوان پروژه های شاخص یاد کرد که علاوه بر فعالیتهای روتین کشاورزی در هر شهرستان نسبت به استعدادها، پتانسیلها و فرصتها و تهدیدهای آن شهرستان تعریف شده است.

وی در مورد دلایل عدم موفقیت و عملی نشدن برخی پروژه ها ، در وهله اول به ساختار نامناسب حاکم بر بخش کشاورزی و بروکراسی اداری اشاره نمود و تمامی چالش های پیش روی بخش کشاورزی را ناشی از دو علت عمده عدم وجود نظام بهره برداری متناسب با شرایط استان و در مقیاس بزرگتر در کل کشور و ناکارآمدی بازرگانی محصولات کشاورزی دانست.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به لزوم اصلاح این ساختار نامناسب، اظهار داشت: عملی شدن و به نتیجه رسیدن استراتژیهای مدنظر در ادارات تابعه سازمان جهادکشاورزی نیازمند تغییراتی در ساختار تصمیم گیری این سازمانها و نقش رئیس سازمان جهادکشاورزی در این تصمیم گیریهاست.

مهندس فتحی ضمن اشاره به هماهنگی های لازم در حوزه آب و خاک گفت: فعالیت های بخش کشاورزی تابعی از فعالیت های بخش آب و خاک است لذا هماهنگی با  شرکت آب منطقه ای باید بسیار نزدیک تر و عمیق تر باشد ، سازمان آب به اجرایی نمودن شبکه اصلی آب در یک پروژه اقدام می نماید و سازمان جهاد کشاورزی نیز به اجرای شبکه فرعی پروژه دیگری می پردازد که به دلیل محدودیت اعتبارات هر دو پروژه نیمه کاره باقی می ماند این امر نیز ضرورت اصلاح ساختارها را نشان می دهد.

وی در ادامه عنوان نمود: علیرغم حاکم بودن شرایط خشکسالی و کم آبی ، در مزارع شاخص طرح جهش تولید تا 3 تن در هکتار محصول برداشت شده است.

وی در این راستا به شناسایی ارقام سازگار با شرایط دیم که بتواند با یک بار آبیاری عملکرد بالایی داشته باشد اشاره نمود که قابل جایگزین کردن ارقام آبی در حوزه دریاچه ارومیه می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید