کد خبر: 311209
۰
۰
نسخه چاپی

خودروهایی که محل تولد یا تولیدشان برخلاف تصور شما است

‌ راحت تر این است که فرض را بر این بگذاریم که محصولات برندها متعلق به کشورهای خاصی هستند. برای مثال وقتی صحبت از دوج چالنجر، جاگوار تی تایپ یا مرسدس کلاس اس می شود به طور طبیعی کشورهای آمریکا، انگلیس و آلمان به ذهن تان خطور می کند. اما از بین این سه تا که نامبرده شد، فقط دومی است که با تضمین می توان گفت در وطن خودش [بلکپول انگلستان] تولید می شود. اما سدان پرچمدار مرسدس بنز که همه آن را قله ی مهندسی آلمانی می بینند هم در آلمان و هم در مکزیک تولید می شود. حالا تا اخر مطلب را بخوانید احتمالاً بیشتر تعجب خواهید کرد.

تویوتا توندرا

شاید هم با شنیدن اسم تویوتا، اولین چیزی که به فکرتان می رسد این است که توندرا محصول ژاپن است، اما واقعیت این است که از مک دونالد در ولمارت، آمریکایی تر است. حتی محل تولد اولین محصول توندرای تویوتا هم در ژاپن نبوده است. 75 درصد از قطعات آن هم در دل خود آمریکا تولید می شود. از نظر خیلی از آمریکایی ها تویوتا توندرا خیلی از فورد اف-150 یا شورولت سیلورادو آمریکایی تر است. بازار این خودرو هم فقط بازار آمریکا است. در کالیفرنیا طراحی و در میشیگان تولید شده است. بعدها هم در کارخان های پرینستن در ایندیانا و سان انتونیوی تگزاس هم تولید شده اند.

آئودی کیو7 و کیو8

آئودی کیو7 اولین شاسی بلند ساخت آلمان بوده اما هیچگاه در آلمان تولید نشده است. اولین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سال 2005 به نمایش درآمد اما در کارخانه براتیسلاوای اسلوواکی تولید شده است. البته این خودرو در آئورانگاباد هند و کالوگای روسیه هم تولید می شود. حتی کیو8 کوپه مانند آن هم در همان جاهایی که نامبرده شد تولید می شود. پورشه کاین هم در حال حاضر از اسوواکی می آید.

مرسدس بنز جی ال بی

بنز جی ال بی در سیتی پارک اوتاه در آمریکا در سال 2019 به دنیا آمده و قرار است که در مکزیک هم این شاسی بلند واقعی سه ردیفه تولید شود. جای تعجب است که این برند تمام شهرتش به آلمانی بودن و کیفیت طراحی است حالا چرا چنین اجازه ای را داده است. درست است که دستمزد کارگر در مکزیک قابل مقایسه با آلمان نیست و در حال حاضر شبکه ای بسیار قوی و حامی از صنعت خودرو در این کشور شکل گرفته، اما شواهد نشان می دهد که حتی بنز هم در بعضی از بازارها نیاز به رویکردهای راهبردی متفاوت دارد. در حال حاضر جوینت ونچر دایلمر ای جی [کمپانی مادر بنز] با نیسان ژاپن در کارخانه COMPAS‌ مکزیک برای تولید این GLB‌ در نظر گرفته شده است.

تویوتا جی آر سوپرا

زمانی که هیاهو برای بازگشت سوپرا آغاز شد، همه فرض را بر این گذاشته بودند که خودروی اسپورت تمام-ژاپنی از راه می رسد. اما تویوتا تیمی با ب ام و تشکیل داد و سرآخر خودروی اسپورتی که از آب در آمد بیشتر آلمانی بود که ویژگی های مهندسی ژاپنی را در خود داشت. شاید بهترین های آلمان و ژاپن تلفیق شده اما نه در آلمان ساخته شد و نه در ژاپن. محل تولد این خودرو کارخانه ماگنا استیر Magna Steyr‌ در شهر گِراز  Graz اتریش بود. خود ماگنا استیر نه برند است و نه مارک اما به هر حال یک کارخانه خودروسازی است که تحت قرارداد کار می کند. در این کارخانه ب ام و سری 5 و مرسدس کلاس جی و جاگوار برقی هم تولید می شوند.

هوندا سیویک تیپ آر

به طور سنتی تیپ آر هوندا محصول افسانه ای بازار محلی ژاپن بوده اما نسل جدید آن رگ و ریشه بریتانیایی پیدا کرده است. البته کارخانه سوندن Swindon به خاطر برگزیت تا مرز ورشکستگی رفت اما حالا می گویند قرار است به برقی شدن خودروسازی کمک کند. شاید هم دلیل اصلی آن پیمان تجاری بین اروپا و ژاپن بوده است. به هر حال به قدری کیفیت هوندا در این کارخانه بالا بوده که برای صادرات به ژاپن در نظر گرفته شده اند. در صورت تعطیلی این کارخانه بیش از 2500 شغل از دست رفته و تولید به ژاپن آمریکای شمالی و چین منتقل می شود. در حال حاضر کسی از نسل آینده هوندا آر چیزی نمی داند چه رسد به آن که قرار است کجا تولید شود. شاید در کانادا شاید هم در آمریکا

شورولت تریلبلیزر

کراس اور تریل بلیزر یکی از پرفروش ترین خودروهای برند شورولت جنرال موتورز است که نباید آن را با شاسی بلند بر پایه وانتی اشتباه گرفت که در تایلند و برزیل تولید می شود. این کراس اور بازار آمریکا در اینچئان کره جنوبی تولید می شود و محصولات تریل بلیزر تولید شانگهای به بازار چین اختصاص دارد. شاید جالب باشد بدانید که جنرال موتورز در کره جنوبی 3 کارخانه دارد که محصولاتش به آمریکا، برزیل و چین صادر می شوند. بیوک آنکور جی ایکس جنرال موتورز هم در کره جنوبی تولید می شود.

جیپ رِنِگِید Renegade

برای یک آمریکایی هیچ محصولی مثل جیپ آمریکایی نیست،‌ مگر آن که خیلی کوچک باشد. اما بد نیست بدانید که رِنِگِید در برزیل،‌ چین و هندوستان هم تولید می شوند و مدل های آمریکایی در تولوکای Toluca مکزیک و مدل های اروپایی در ملفی ایتالیا ساخته می شوند و جالب این است که محصول اروپایی روی پلتفرمی ساخته شده که در فیات توسعه یافته است.

دوج چلنجر

این خودروی یکی از خودروهای عضلانی باقی مانده در ذهن مردم است و قرار بود به یک الگوی تحسین برانگیز در خودروسازی تبدیل شود. اما واقعیت طور دیگری برای آن رقم خورد و چلنجر و نوع چهار در آن چارجر در کارخانه برامپتون در اونتاریای کانادا تولید می شوند. کرایسلر 300 هم در همین کارخانه مونتاژ سر هم می شود. سایر محصولات این کارخانه هم دوج دورانگو، رام پیکاپ،‌ جیپ گراند چروکی هستند. گراند واگونیر هم در کارخانه راموس آریزپه مکزیک ساخته می شود.

ب ام و X5

در سال 2018 ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در کارولینای جنوبی لب به شکایت گشود که آلمانی ها مرسدس بنز، ب ام و به آمریکا می فرستند بدون آن که مالیاتی بدهند،‌ در حالی که اگر محصولات آمریکایی به اروپا فرستاده شود، مالیات و عوارض سنگینی برای آن در نظر گرفته می شود. غافل از این که خودش کمتر از 100 مایل با کارخانه ب ام و در کارولینا فاصله داشت. 70 درصد از تولیدات سالیانه این کارخانه به بازارهای صادراتی ارسال می شوند از جمله X5 که در کارخانه اسپارتانبرگ در کارولینای جنوبی تولید می شود. به بیان خیلی واضح اگر شما در اتوبان آلمان یک شاسی بلند X5‌ مشاهده کردید، اگر گفتند که ساخت آمریکا است تعجب نکنید.

منبع: carbuzz.com

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید