کد خبر: 311243
۰
۰
نسخه چاپی

تکمیل پروژه های نیمه تمام دغدغه ورزش گیلان

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان گیلان از دیرباز تاکنون یکی از قطب های برتر ورزش کشور محسوب می شود و ورزشکاران این استان در رشته های مختلف ورزشی به خصوص در رشته هایی همچون فوتبال، بوکس، قایقرانی ، شطرنج و رشته های رزمی، جایگاه ویژه ای در سطح قهرمانی و ملی پوش کشور داشته است و همواره در مسابقات مختلف، افتخار آفرینی کرده‌اند.

هم اینک نیز گیلان ورزشکاران، مریبان و داوران شایسته ای در رشته های مختلف در سطوح ملی و حتی جهانی دارد که حضور هشت نماینده در رقابت های المپیک و پارالمپیک توکیو گواه این ادعاست که در نهایت هر سه ورزشکار پارالمپیکی این استان، موفق به کسب مدال شدند.

از سوی دیگر هم اینک حدود ۱۴۵ هزار ورزشکار سازمان یافته در رشته های ورزشی مختلف در استان گیلان فعالیت می کنند که این ورزشکاران، در طول سال در مسابقات مختلف ملی و بین المللی، حضور یافته و افتخارات زیادی را برای کشور و استان گیلان به ارمغان می آورند.

همچنین مربیان و داوران این استان نیز در رشته های زیادی از تبحر و تجربه خاصی برخوردار هستند که هم اینک تعدادی از این مربیان ، در رشته هایی همچون فوتبال، فوتسال ، فوتبال ساحلی ، کاراته ، قایقرانی، شطرنج و چند رشته دیگر به عنوان سرمربی و مربی در تیمهای ملی و برخی در آوردگاه های جهانی حضور دارند.  

نیاز ۱۴۰ میلیارد تومانی پروژه های نیمه تمام گیلان برای بهره برداری

با وجود تمام داشته های انسانی ورزشی گیلان این استان از لحاظ ریزساخت ها و میزان فضای ورزشی در حد مطلوبی قرار ندارد. یکی از دغدغه های مهم ورزش این استان، تکمیل پروژه های نیمه تمام ورزشی، بازسازی و مرمت ورزشگاه های فوتبال در شهرستان های مختلف این استان است که با توجه به ریشه عمیق ورزش فوتبال در گیلان یک ضرورت تلقی می شود.

تکمیل و بهره برداری از ۳۸ پروژه نیمه تمام ورزشی ، بازسازی و مرمت ورزشگاه های نیمه کاره‌ای شامل تختی بندرانزلی، شهید عضدی رشت، وحدت بندرآستارا ، پوریای ولی تالش ، همچنین تکمیل استخر کوثر رشت، پیست دوچرخه سواری بین المللی شهید قاسم سلیمانی رشت و احداث مجموعه های ورزشی با استانداردهای بین المللی جهت میزبانی رویدادهای ملی و بین المللی را می توان از مهمترین این پروژه ها در گیلان عنوان کرد.

به گفته مدیرکل ورزش و جوانان گیلان در خصوص پروژه های نیمه تمام ورزشی این استان ، هم اینک ۳۸ پروژه نیمه تمام ورزشی در گیلان وجود دارد که برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه ها ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

تکمیل پروژه های نیمه تمام دغدغه ورزش گیلان

مریم بخشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی سه سال اخیر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای افتتاح و بهره برداری از ۳۲ پروژه بزرگ ورزشی در گیلان هزینه شد که این پروژه ها شامل استخر، سالن های ورزشی چند منظوره ، زمین چمن مصنوعی و سایر اماکن ورزشی می شود.

وی ادامه داد: هم اینک نیز در حال بازسازی و مرمت چند ورزشگاه فوتبال به خصوص ورزشگاه شهید عضدی رشت هستیم که سال گذشته ۱۲ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد و امسال نیز برای کشت چمن طبیعی در این ورزشگاه حدود هشت میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

افزایش زیرساخت ها باعث قهرمان پروری می‌شود

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان به اهمیت زیرساخت های ورزشی اشاره کرد و گفت: به طور حتم با افزایش زیرساخت های ورزشی ، ورزشکاران بیشتری تحت پوشش قرار خواهند گرفت و با این وجود بخش ورزش قهرمانی رشد کرده و ورزشکاران بیشتری در مسابقات ملی ، بین المللی و جهانی حضور می یابند.

بخشی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود در بخش ورزش، لوازم و امکانات بعضی از رشته های ورزشی است زیرا این وسایل به دلیل وجود تحریم های ظالمانه وارد کشور نمی شود و ورزشکاران ما نسبت به رقاب دچار محرومیت هستند.

وی گفت: گرچه هم اینک استان گیلان از لحاظ امکانات و زیرساخت های ورزشی در حد پایینی قرار دارد اما خوشبختانه پنج ورزشکار در المپیک و سه ورزشکار نیز در رقابت های پارالمپیک توکیو حضور یافتند که از این تعداد ۲ ورزشکار بانو بودند.

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان افزود: این در حالی است که فقط ۱۱ بانو از سراسر کشور در رقابت های المپیک توکیو حضور یافته بودند که ۲ ورزشکار از گیلان بود و این مسئله نشان از رشد ورزش در بخش بانوان را در این استان دارد.

همچنین به گفته بخشی یکی از نکات بارز در اهمیت دادن به بخش ورزش بانوان این است که در هیات های ورزشی گیلان اعتبارات بدون تبعیض در هر ۲ بخش بانوان و آقایان توزیع می شود و از سوی دیگر اماکن ورزشی که با نام بانوان کلنگ زده شده بود نیز فقط در اختیار بانوان قرار گرفته است.

نجابت سرانه فضای ورزشی گیلان با افتتاح پروژه های نیمه تمام

با وجود اینکه گفته می شود سرانه ورزشی در کشور حدود ۱.۲ متر مربع است، این میزان در گیلان کمتر از یک متر و حدود ۸۴ صدم مترمربع می باشد که به طور حتم، با افتتاح و به بهره برداری رسیدن ۳۸ پروژه نیمه تمام ، سرانه فضای ورزشی استان نیز رشد قابل توجهی خواهد یافت.

اما با این وجود هم اینک نیز، سرانه فضای ورزشی در تعدادی از شهرهای استان گیلان بالاتر از میانگین کشوری است که می توان به سرانه فضای ورزشی موجود در شهرهایی همچون سیاهکل، صومعه سرا ، شفت و بندرانزلی اشاره کرد.

سرانه فضای ورزشی شهرستان سیاهکل واقع در شرق استان گیلان حدود ۱.۵ متر مربع است، همچنین صومعه سرا با ۱.۳۲ مترمربع ، شفت با ۱.۲۲ مترمربع و بندرانزلی با داشتن ۱/۲۰ متر مربع سرانه فضای ورزشی، نه تنها در گیلان در حد بسیار بالایی برخوردار هستند، بلکه میزان سرانه فضای ورزشی موجود در این شهرستان ها، از میانگین کشوری نیز بالاتر است.

اما از سوی دیگر با وجود اینکه رشت مرکز گیلان و به عنوان پرجمعیت ترین ناحیه سکونت‌گاهی استان که بیش از 30 درصد جمعیت گیلان را در خود جای داده است و به عنوان یکی از شهرهای معروف در حوزه ورزش کشور بشمار می رود، از کمترین سرانه فضای ورزشی برخوردار است.

طبق آخرین آمار ارایه شده از سوی اداره ورزش و جوانان گیلان، شهرهای رشت ، تالش، رضوانشهر و ماسال کمترین سرانه فضای ورزشی گیلان را دراختیار دارد که این میزان در رشت ۶۰ صدم متربع و در تالش نیز ۶۸ صدم مترمربع می باشد.

با توجه به آمار موجود، شهروندان رشتی و دیگر مناطق مهم ورزش خیز استان انتظار دارند که هر چه زودتر پروژه های نیمه تمام ورزشی موجود در این شهرستان و احداث چند سالن ورزشی چند منظوره با استانداردهای بالا، میزان سرانه فضای ورزشی این شهرستان نیز افزایش و به حد مطلوبی برسد تا تعداد بیشتری از ورزشکاران از این اماکن ورزشی استفاده کنند.

حال مردم دیار میرزا امید دارند که با یاری دولت سیزدهم و مردمی ، سفر دولت مردان به گیلان و همچنین نگاه ویژه به حوزه ورزش این استان مشکلات عدیده ورزشکاران خطه قهرمان پرور گیلان برطرف شود.       

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید