کد خبر: 311249
۰
۰
نسخه چاپی

واکسیناسیون همگانی مهمترین راه قطع زنجیره ویروس کروناست

به گزارش ایرنا سیدجلیل میرمحمدی میبدی دوشنبه شب در نشست برخط( آنلاین) «واکسن کرونا؛ از شایعه تا واقعیت» که از سوی نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی (نسرا) استان یزد برگزار شد، افزود: تمامی مجامع علمی دنیا بهترین مسیر برای پیشگیری شهروندان از ابتلا به ویروس کرونا را انجام واکسیناسیون می‌دانند.

به گفته نماینده شهرستان های میبد و تفت در مجلس یازدهم ، بر اساس آخرین نتیجه مطالعه انجام شده ارسالی به کمیسیون بهداشت ، درمان و فرهنگستان علوم پزشکی کشور در ارتباط با ۳۷۰ هزار نفر از افرادی که در استان فارس واکسن کووید ۱۹ تزریق کردند، میزان مرگ و میر و هم زمان بستری افرادی که واکسن زدند ، در بیمارستان کاهش یافته‌ است.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی که محدودیت ها را برداشتند، نسبت به تزریق واکسن همگانی اقدام کردند و از مردم همه خواسته شد برای رفع محدودیت ها و بازگشایی واحدهای آموزشی نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند و همچنین شیوه‌نامه‌های بهداشتی شامل مدیریت مسافرت‌ها ، قرنطینه افراد مبتلا به ویروس کرونا، استفاده از ماسک ، رعایت فاصله اجتماعی و شست‌وشوی مرتب دست ها را نیز رعایت کنند تا هم به جایگاه خوبی در انجام واکسیناسیون دست یابیم و هم مدرسه بازگشایی  و محدودیت‌ها برداشته شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به گره نزدن بازگشایی مدارس در بسیاری از  کشورها با تزریق واکسیناسیون و افزایش مختصر شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: در کشور ایران با توجه به تجربه ناموفق سال گذشته بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مدارس بازگشایی نشد.

وی با ضروری خواندن بازگشایی مدارس افزود:  برای جلوگیری از تبعات بازگشایی نشدن مدارس از جمله افت کیفیت نظام آموزشی حتما باید تزریق واکسن دانش آموزان انجام ، پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و دانش آموزان مبتلا به تب ، سردرد ، دارای علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا ، آبریزش بینی ، بدن درد و تب قرنطینه شوند.

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بر واکسیناسیون دانش‌آموزان دارای بیماری های زمینه ای مانند ریوی ، دیابتی ، سرطانی و مصرف کننده داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تاکید کرد و یادآور شد: واکسیناسیون همگانی به تنهایی برای کاهش شیوع ویروس کرونا کافی نیست.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم همچنین عوارض تزریق  واکسن را شامل خستگی ، درد مفاصل ، درد عضلانی ، تب و درد در محل واکسن عنوان کرد و گفت: این علایم با ۲۴ ساعت استراحت  و مصرف استامینوفن رفع می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: بسیاری از کشورها تزریق واکسیناسیون را برای کودکان بالای ۱۲ آغاز کردند و بر اساس مطالعه آمار به دست آمده در  فرانسه ۶۸ درصد ، ایتالیا ۶۲.۴ درصد ، اسپانیا ۷۹ درصد  و آلمان ۳۲.۷ درصد واکسیناسیون کودکان بالای ۱۲ سال انجام شد.

نماینده مردم تفت و میبددر مجلس یازدهم ادامه داد: در کشور ایرلند ۹۲ درصد تزریق دز اول واکسن بزرگسالان انجام شد و ۹۰.۲ درصد هر ۲ دز را دریافت کردند و هم اکنون انجام واکسیناسیون کودکان  شروع شده است.

وی یادآور شد : در فضای مجازی که به صورت افسارگسیخته پیام هایی منتشر می‌شود ، افرادی بدون مطالعه و تخصص مواردی را به صورت غیرعلمی در ارتباط با واکسیناسیون و عوارض واکسن ها بیان می کنند، این در حالی است که واکسن‌ کرونا هم خارجی و هم ایرانی با داشتن عوارضی مانند واکسن‌های دیگر در کاهش مرگ و میرها تاثیر بسیاری دارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تمامی واکسن های موجود در شبکه بهداشت و درمان کشور با طی سیر علمی، آزمایشی و رسیدن به تولید انبوه مورد تایید سازمان سازمان جهانی بهدشت است.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای در پاسخ به سئوال های مطرح شده در این نشست برخط گفت: کسانی که ۲ دز واکسن را دریافت کردند تا یکسال احتمال مبتلا شدن آنها به ویروس کرونا در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار کم است ،بهتر است هر ۲ دز واکسن از یک نوع تزریق شود.

وی خاطرنشان کرد: ویروس کرونا که منشای بیماری کووید ۱۹ شناخته شدبه هیچ عنوان با توجه به آنچه در فضای مجازی مطرح شد، سوء تفاهم نیست ، زیرا کووید ۱۹ بیماری جدی در دنیاست ،  بسیاری از بزرگان دین واکسن دریافت و تزریق آن را واجب اعلام کردند و همه باید نهایت تلاش خود را در پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا انجام دهند.

در نشست یادشده سئوال‌های دیگری در ارتباط با حجامت و  تاثیر داروهای گیاهی در پیشگیری در ابتلا به ویروس کرونا مطرح شد که از سوی نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای پاسخ داده شد، علمی نیست ، به رغم اینکه موثر بودن بعضی از داروهای گیاهی تایید شده و با این وجود کاملا علمی نیست.

نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی از اواخر سال ۹۷ آغاز به کار کرد و تلاش دارد با استفاده از ظرفیت مردم و بسیجیان سراسر کشور، شبکه‌ای نخبگانی، کارا و فعال را شکل دهد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد ،این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. 

حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا بدون نیاز به درمان خاصی از این بیماری بهبود می‌یابند، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که ویروس کرونا حتی از افرادی که هیچ علایمی ندارند قابل انتقال است و میزان انتقال از این طریق هنوز مشخص نیست که تحقیقات در این زمینه جریان دارد. 

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید