کد خبر: 313652
۰
۰
نسخه چاپی

مرگ؛ سرانجام بی‌اعتنایی به توصیه‌ها در برافروختن گرما

به گزارش ایرنا، هر ساله با فرارسیدن فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد عزیزانی به دلیل بی توجهی به موارد ایمنی در استفاه از وسایل گازسوز دچار حوادث گازگرفتگی یا مسمومیت با گازمونواکسید کربن می‌شوند که با توجه و عمل به توصیه‌های ایمنی در برافروختن گرما می‌توان از بروز حوادث تلخ و غیرقابل جبران جلوگیری کرد.

مونواکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است که در اثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می شود. بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب دودکش، عامل اصلی مسمومیت با این گاز هستند.

براساس اعلام پزشکی قانونی گیلان طی هفت ماه گذشته امسال ۲ نفر در شهرستان های رشت و آستارا به دلیل مسمومیت با گاز مونواکسیدکرین جانشان را از دست دادند، ضمن اینکه بر اساس گزارش مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث، امسال ۲۵ مسموم گاز مونواکسید کربن در این استان با خدمات اورژانس ۱۱۵ از مرگ نجات یافتند که هر کدام از این موارد میتوانست برای یک خانواده فاجعه بار باشد.

آمارهای فوت و نجات یافتگان مسمومیت با گازمونواکسید کربن در استان گیلان نشانگر این است که به رغم توصیه های جدی در استفاده از وسایل گازسوز استاندارد، باز عده ای نسبت به این توصیه‌ها بی‌توجه‌اند یا اینکه از راه‌های پیشگیری اطلاع ندارند.

توصیه‌های جلوگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن

مسدود شدن راه خروج گاز مونوکسید کربن به هر علت می‌تواند موجب گازگرفتگی و خفگی شود. استفاده از دودکش‌های غیر استاندارد، استفاده از اجاق‌های خوراک پزی فاقد دودکش برای گرمایش و بهره‌گیری از گازهای پیک‌نیک و قراردادن آبگرمکن در داخل حمام از عوامل گازگرفتگی به شمار می‌رود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت با تاکید بر ضرورت توجه به توصیه‌های پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن گفت: دودکش مهمترین بخش در وسایل گرمازا و بخاری به شمار می‌رود و لوله‌های غیراستاندارد عامل اصلی برای گازگرفتگی است لذا نکات ایمنی در نصب دودکش‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

شهرام مومنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه در استفاده از بخاری قبل از روشن کردن باید از بازبودن مجاری دودکش ها اطمینان حاصل شود، افزود: انسداد مجرای دودکش ها به دلیل لانه گذاری پرندگان از عوامل تولید گازمونواکسید کربن است.

وی با اشاره به بروز خفگی به دلیل مسمومیت با گاز مونواکسید کربن بیان داشت: برای پیشگیری از این حوادث ضروریست تا از سالم بودن و مسدود نبودن راه لوله های بخاری اطمینان حاصل شود.

رئیس سازمان آتش نشانی در ادامه با بیان اینکه دقت در داغ بودن دودکش بهترین آزمایش برای کارکرد درست سیستم گرمایشی است، یادآور شد: سرد بودن دودکش بخاری ها دلیلی بر خارج نشدن گازهای ناشی از احتراق و سموم است، بنابراین توجه به این مهم اهمیت بسزایی برای پیشگیری از گازگرفتکی دارد.

مومنی با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن نباید از شومینه‌های متحرک، منقل و کباب پز در محیط داخلی منزل استفاده کرد، افزود: برای گرم کردن منزل نیز نباید از اجاق گاز استفاده کرد.

وی با بیان اینکه رنگ شعله بخاری و سایر وسایل پخت و پز باید آبی باشد اظهار داشت: نصب یا تعمیر وسایل گرمایشی باید توسط افراد متخصص در این حرفه انجام شود.

مرگ؛ سرانجام بی‌اعتنایی به توصیه‌ها در برافروختن گرما

کاهش مرگ مونواکسیدی در گیلان با آگاه سازی

هر ساله افرادی به دلیل بی توجهی به توصیه های ایمنی در روشن کردن بخاری های گاز سوز و وسایل گرمایشی در فصل سرما جانشان را از دست می دهند که با اندکی وقت گذاشتن و کسب اطلاعات درباره نحوه نصب وسایل گرمایی می توان جلوی این حوادث را گرفت.

مدیرکل پزشکی قانونی استان گیلان در اینباره به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه امسال ۲ مرد ۷۸ و ۳۳ ساله در شهرستان های رشت و آستارا به دلیل مسمومیت با گازمونواکسید کربن در این استان جانشان را از دست دادند که نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیر داشت.

مهدی قربانی‌ثمین با اشاره به کاهش فوتی های ناشی از مسمومیت با گازمونواکسید کربن در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزود: در مدت مشابه سال گذشته، هفت نفر به دلیل مسمومیت با مونواکسیدکربن در این استان جانشان را از دست دادند.

وی آگاه‌سازی مردم از خطر این گاز را مهم ترین راه برای چلوگیری از خطر مرگ آن دانست و اظهار داشت: سال گذشته در مجموع، ۱۲ نفر شامل هفت زن و پنج مرد به دلیل مسمومیت با گاز CO از دنیا رفتند.

نجات ۲۵ مسموم گازمونواکسید کربن

علاوه بر فوتی های ناشی از مونواکسید کربن، افرادی دیگر با خدمات رسانی تکنسین های فوریت های پزشکی از مرگ با گاز "CO" نجات می یابند، رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گیلان در این باره گفت: در سال جاری ۲۵ مسموم گاز مونواکسید کربن در این استان با خدمات این مرکز از مرگ نجات یافتند.

دکتر پیمان اسدی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ١٢ مرد و ١٣ زن دچار مسمومیت با گاز مونواکسید کربن توسط اورژانس استان گیلان از مرگ نجات یافتند.

وی اظهار داشت: این تعداد در محدوده سنی هفت تا ٧٠ سال بودند که با اطلاع رسانی به موقع و حضور سریع عوامل مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان از مرگ رها شدند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان گفت: اورژانس گیلان سال گذشته ۱۰۰ مورد مسمومیت با مونوکسید کربن را امدادرسانی کرد که از این تعداد ۳۲ نفر مرد و ۶۸ نفر زن بودند و ۷۶ نفر توسط اورژانس در بیمارستان های استان بستری شدند. 

اسدی با تاکید بر اینکه افراد در صورت مشاهده هرگونه علائم مسمومیت با گاز مونواکسید کربن سریع با اورژانس ۱۱۵ تماس گیرند، افزود: سرگیجه، ضعف، تهوع، سردرد، درد عضلانی و کوتاه شدن تنفس از جمله علایم مسمومیت با گازمونواکسید کربن است.

در مواجهه با فرد دچار مسمومیت چه باید کرد؟

خارج کردن افراد مسموم از محل آلودگی و ورود آنها به هوای آزاد نخستین اقدام در مواجهه با افراد دچار مسمومیت است. برای این کار باید روی دهان خود را با دستمال مرطوب پوشانده و وارد محل گاز گرفتگی شد و سپس باید در و پنجره ها را سریع باز کرد و با نیروی‌های امدادی همچون اورژانس و آتش نشانی تماس گرفت.

ندادن هیچ نوع خوراکی و نوشیدنی به بیمار، بستن اتصالات گاز، خودداری از روشن کردن لامپ و آتش از جمله اقدامات دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید