کد خبر: 313815
۰
۰
نسخه چاپی

مدیریت موفق پسماند از مولفه های سنجش عملکرد دهیاران باشد

به گزارش روابط عمومی استانداری گیلان؛  اسدالله عباسی عصر سه‌شنبه در جلسه مدیریت پسماند گیلان وضعیت موجود در حوزه پسماند استان را اسفبار دانست و افزود: امروز چهارمین جلسه این کارگروه در سال‌جاری است اما با این عملکرد، پاسخی درخور، نسبت به آیندگان نداریم.

وی با بیان اینکه حق گیلانیان فقط ارائه گزارش نیست، گفت: اراده‌ عملیاتی از سوی شهرداری‌ها، شوراها و سایر نهادهای مسئول استان مشاهده نمی‌شود که باید این رویه، تغییر داده شود.

نماینده عالی دولت در گیلان از مستندسازان رسانه ملی مرکز گیلان خواست تا با همکاری اداره کل محیط زیست، ظرف یک هفته مستندات کاملی از وضع موجود را تدوین کنند و اظهار داشت: این وضعیت حیف و میل بیت‌المال و مشکلات زیست محیطی پسماند باید در یک نقطه متوقف شود.

عباسی با تأکید بر اینکه موضوع با اهمیت جمع‌آوری و تفکیک زباله در شهرهای کوچک نباید متوقف به اقدامات در مرکز استان باشد، تصریح کرد: مرگ تدریجی طبیعت گیلان با چنین وضعیتی از پسماند رقم خواهد خورد، زیر سرسبزی آن پنهان شده و در این مسیر نیازمند یک حرکت جهادی و انقلابی عاجل هستیم.

وی با بیان اینکه همه اقدامات محدود به تخصیص اعتبارات نیست، اظهار داشت: باید با بهره‌گیری از ظرفیت تحقیقات علمی استادان دانشگاه‌ها، ظرفیت رسانه‌ها ، ائمه جمعه و جماعات مشکلات با مردم مطرح و در جهت فرهنگ‌سازی برای کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدأ گام بردارند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه مقاومت حیات محیط‌زیست در مواجهه با این حجم از پسماند دیگر پاسخ نمی‌دهد، گفت: فرمانداران برای اثربخشی کوتاه مدت، شهر به شهر با همراهی دستگاه‌های ذیربط و مشارکت مردم در مسیر کاهش تولید زباله ، تلاشی جدی کنند.

عباسی با تاکید بر اینکه باید کارخانه کود آلی رشت تا پایان آبان ماه جاری، بازآمد و به روز رسانی شود، گفت: ۵۰۰ تن زباله در آنجا مدیریت خواهد شد که در فاز دوم نیز تا پایان سال، ۵۰۰ تن هم انجام می شود.

استاندار گیلان یادآور شد: از ظرفیت پسماندهای بهداشتی و درمانی با استفاده از شرکت های دانش بنیان، استفاده کنیم.

وی گفت: برخی دهیاری ها با تلاش مضاعف، روستاها را به روستای سبز تبدیل کرده اند که می تواند الگویی برای دیگر مناطق باشد ؛ ضمن آنکه موضوع مهم مدیریت پسماند در تشویق دهیاران یکی از مولفه های سنجش مدیریت آنان قرار گیرد.

منطقه سراوان رشت با درختانی سر به فلک کشیده به عنوان یکی از زیبایی های طبیعی و بی نظیر استان از جمله سایت های دفن زباله و چالش جدی این استان است که کوهی از زباله آن هم با ارتفاع ۷۰، ۸۰ متری دارد و اعتراض های مردم منطقه را هم در پی داشته است.

 این منطقه در ۱۷ کیلومتری کلانشهر رشت بیش از سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله شده و روزانه ۸۰۰ تا یک هزار تن زباله برای دفن به این محل انتقال داده می شود.

در سایر نقاط گیلان نیز زباله در حساس ترین مناطق از حاشیه تالاب گرفته تا ساحل دریا و حاشیه رودخانه ها و مناطق جنگلی و در ارتباط با آبهای زیرزمینی دفع می شود که معضلات زیست محیطی و بهداشتی بسیاری را برای مردم بوجود می آورد.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید