کد خبر: 313836
۰
۰
نسخه چاپی

شناسایی ۹۰۰ شهر برای اجرای نهضت ملی مسکن

عضو کابینه دولت سیزدهم بر همراهی شهرداران و نظام مهندسی‌ها برای تسریع در اجرای نهضت ملی مسکن تاکید کرد و گفت: بانک‌ها مکلف هستند تا ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند.

شناسایی ۹۰۰ شهر برای اجرای نهضت ملی مسکن

به گزارش اقتصاد آینده نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ۱۰ آبان در چهارمین همایش ملی پدافند شهری در ساختمان دادمان، در خصوص مسکن به ارایه نکاتی پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر این مطلب که در قانون جهش تولید مسکن که احداث ۴ میلیون واحد مسکونی را طی دولت سیزدهم در برنامه قرار داده است، رویکرد وزارتخانه نه فقط مسکن سازی که توجه توامان به مسکن و شهرسازی است، گفت: تلاش کرده‌ایم تا در موضوع ساخت مسکن و اجرای نهضت ملی مسکن در تمامی استان‌های کشور، جانمایی های مناسب، موضوع پدافند غیرعامل و توجه به نیازمندی‌های مردم را مورد نظر قرار بدهیم که بخشی از این رویکردها ایجاد شهرهایی غیرخوابگاهی و قابل سکونت برای مردم شهرهاست.

عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه از شهرداران و نظام مهندسی خواست تا در اجرای نهضت ملی مسکن مشارکت حداکثری داشته باشند.

قاسمی تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های وزارت راه و شهرسازی، سهم هر استان در قانون جهش تولید مسکن بر اساس نیاز جمعیتی کشور تعیین و ابلاغ شده است. از استانداران به عنوان رییس شورای مسکن و شهرسازی می خواهم تا هرچه سریعتر عملیات اجرایی نهضت ملی مسکن را آغاز کنند.

وی در خصوص تامین مالی اجرای نهضت ملی مسکن و رایزنی‌ها در این باره اعلام کرد: در آخرین جلسه‌ای که با رییس بانک مرکزی داشتیم، تمامی بانک‌های کشور مکلف شدند تا ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند و بر اساس آن سالانه ۳۶۰ هزار میلیاردتومان تسهیلات به بخش مسکن اختصاص خواهد یافت. چنانچه بانکی به این مورد بی‌توجهی نشان دهد ۲۰ درصد جریمه مالیاتی خواهند شد و بنابراین، بانک ها مکلف به عمل به آن هستند.

قاسمی ادامه داد: تامین زمین برای اقشار کم‌درآمدی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ۹۹ ساله و رایگان تخصیص خواهد یافت.

وی گفت: در اجرای طرح جهش تولید مسکن، اراضی ۹۰۰ شهر متعلق به وزارت راه و شهرسازی شناسایی شده و مابقی نیز در حال شناسایی است.

وزیر راه و شهرسازی بر همراهی سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برای تخصیص اراضی دولتی به بخش مسکن تاکید کرد و گفت: در قانون پیش بینی شده است تا چنانچه این اراضی تخصیص نیابد اداره ثبت اسناد و املاک کشور ظرف مدت مشخص شده برای استفاده در قانون جهش تولید مسکن به نام وزارت راه و شهرسازی منتقل کند.

وی با تاکید بر اینکه ابزار قانونی لازم برای اجرای این طرح فراهم است، گفت: ملاک پیشرفت نهضت ملی مسکن فعالیت مدیران کل راه و شهرسازی هستند. همچنین از شهرداران می‌خواهیم تا در خصوص ارایه پروانه همکاری لازم را داشته باشند.

قاسمی از امضای توافق نامه وزارت راه و وزارت کشور در خصوص ارایه پروانه ساختمانی ظرف مدت یک ماه به اجرای نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: توافق نامه‌ای با وزیر کشور در خصوص ارایه پروانه ساختمانی نهضت ملی مسکن به امضا رسید که شهرداران مکلف شدند تا با درخواست ادارات کل راه و شهرسازی استان ها، پروانه کار را ظرف حداکثر یک ماه و زودتر صادر کنند.

وی افزود: بنا به درخواست راه و شهرسازی استان‌ها، پروانه کار توسط شهرداری صادر می‌شود و وزارت راه و شهرسازی حداکثر ظرف ۶ ماه توسط ادارات کل راه و شهرسازی با شهرداری ها تسویه حساب کنند و این توافق وزارت راه و وزارت کشور است. همچنین، در نظام مهندسی نیز زمان و مبلغ برای ارایه خدمات مهندسی در قانون جهش تولید مسکن تعیین شده است که نیاز است تمامی دست اندرکاران در این خصوص همراهی لازم را داشته باشند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید