کد خبر: 314573
۰
۰
نسخه چاپی

انگور و کشمش ملایر با فعالیت مرکز پرتودهی دانشگاه، تجاری‌ سازی می‌شود

حجت الاسلام "احد آزادیخواه" روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در این راستا مقرر شد سازمان تعاون روستایی کشور با اخذ مجوزهای جدید مرکز پرتودهی گاما و الکترون پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر، نسبت به مشارکت در ساماندهی و تجاری‌سازی محصولات کشاورزی همچون انگور و کشمش، خشکبار، سیب‌زمینی، سیر و دیگر تولیدات این منطقه اقدام کند.

وی افزود: درهمین رابطه تصمیمات خوبی با همراهی سازمان مرکزی اتحادیه‌های تعاون روستایی کشور اتخاذ شد تا بتوانیم با راه‌اندازی مرکز پرتودهی گاما و الکترون دانشگاه ملایر گام‌های موثری برای تجاری‌سازی و صادرات محصولات کشاورزی منطقه برداریم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، راه‌اندازی مرکز پرتودهی گاما و الکترون دانشگاه ملایر از طریق جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی با مشارکت بانک کشاورزی و استفاده از تسهیلات دولتی را مهم ترین تصمیم اتخاذ شده دراین خصوص عنوان کرد.

انگور و کشمش ملایر با فعالیت مرکز پرتودهی دانشگاه، تجاری‌ سازی می‌شود

حجت الاسلام آزادیخواه، استفاده از شیوه‌های نوین برای خشک کردن انگور و کشمش تولیدی ملایر را یک ضرورت دانست و گفت: در همین رابطه مقرر شد تسهیلات و سرمایه‌گذاری در این بخش پس از تولید انگور و کشمش با هدف ساماندهی مراحل جمع‌آوری، آماده‌سازی، ارسال بسته‌های سبزه و کشمش به کارخانه‌های فرآوری، بهبود محصول و ارتقای کیفیت تولید برای صادرات به بازارهای هدف ارائه و سرمایه‌گذاری لازم انجام شود.

وی ادامه داد: همچنین مصوب شد برای تشکیل شرکت‌های تعاونی تولید بسته‌ها و سبدهای پلاستیکی جمع‌آوری سبزه و ارائه آن به باغداران منطقه برای کاهش ضایعات و آسیب‌های معمول به محصول در شیوه سنتی جمع‌آوری و خشک کردن کشمش، مجوزهای لازم اخذ و تسهیلات و سرمایه‌گذاری مورد نیاز ارائه شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی همچنین بر ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی به‌ویژه در حوزه انگور و کشمش تاکید کرد و گفت: به همین منظور با توجه به تولید میزان قابل توجه انگور، سیب درختی و آلبالو در ملایر و شهرهای اطراف و ارائه طرحی پیرامون ایجاد کارخانه کنسانتره و صنایع تبدیلی این محصولات، مقرر شد طرح مذکور از سوی سازمان تعاون روستایی کشور برای بررسی و سرمایه‌گذاری به اتحادیه باغداران ایران ارسال شود.

به گزارش ایرنا؛: دانشگاه ملایر سال ۹۳ موفق به اخذ مجوز راه اندازی، نصب و بهره‌برداری از مرکز پرتودهی گاما و الکترون با فناوری هسته‌ای از سازمان انرژی هسته‌ای شد.

شهرستان ملایر به واسطه تولید محصول مرغوب و ممتاز انگور، نشان شهر جهانی این محصول کشاورزی را کسب کرده است.

انگور میراث مهم کشاورزی استان همدان سه سال پیش به عنوان اولین محصول کشاورزی ایران در سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) به ثبت رسید.

دهم آذر سال ۹۷ نظام تولید انگور دره جوزان ملایر در سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) ثبت و حق مالکیت برند جهانی برای تاکستان‌های زرخیز این شهر ثبت شد.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید