کد خبر: 314575
۰
۰
نسخه چاپی

توسعه خمین با روشن شدن چراغ تولید در سه طرح صنعتی

به گزارش ایرنا، واحد تولید پنل‌های خورشیدی، پتروشیمی و خودروسازی سه ضلع ترسیمی برای رونق‌دهی به اقتصاد خمین است که اقدامات اولیه برای آن‌ها انجام شده و شمارش معکوس در راه‌اندازی این طرح‌ها به همت و حمایت دولت سیزدهم راهبردی است که به توسعه متوزان این خطه می‌انجامد.

به‌گفته برنامه‌ریزان استان مرکزی، اقتصاد مبتنی بر کشاورزی خمین به‌دلیل خشکسالی‌ و کاهش منابع آبی در دهه اخیر شکننده شده است و خروج این خطه از اقتصاد تک بعدی و باروری ظرفیت‌های کارآفرینی در صنعت و گردشگری راهبردی است که برای ترمیم چالش‌های این خطه دنبال می‌شود.

از این منظر با تدابیر ویژه در سطوح کلان کشور در سال‌های گذشته، ایجاد سه واحد تولیدی با هدف اشتغال‌زایی، افزایش درآمد و گردش مالی، شکوفایی استعدادهای داخلی، رشد تجارت و بازرگانی بین المللی و تاثیر آن بر زندگی و رفاه مردم در خمین هدفگذاری و دنبال شد که امید می‌رود با ثمردهی این طرح‌ها و حمایت دولت سیزدهم بخش بزرگی از مسایل اقتصادی در این خطه سامان گیرد.
تقویت تولید داخلی به حدی دارای اهمیت است که مقام معظم رهبری در چند سال اخیر شعارهای سال را به‌طور متوالی بر محور  اقتصاد و رونق و جهش تولید انتخاب کرده‌اند تا همه نهادها، مسئولان، محققان و آنانی که به هر شکل نقشی در اقتصاد دارند با تمرکز بر این موضوعات، مسیر تولید را برجسته‌تر ببینند و به‌عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی در این راستا ایده‌پردازی و عمل شود.
انتخاب شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» برای امسال بیانگر اهمیت اقتصاد پویا و مقاومتی و باروری استعدادهای داخلی است و می‌طلبد که در زمان باقی تا پایان سال با شیوه‌های اثربخش آهنگ امور در تکمیل و راه‌اندازی سه طرح مهم صنعتی در زادگاه امام راحل تندتر شود و ساکنان چشم‌انتظار این خطه بستر مناسبی را برای مشارکت‌جویی اقتصادی و بهبود سطح معیشت خود تجربه کنند.
دولت سیزدهم یکی از اولویت‌های کاری خود را تقویت بخش تولید عنوان کرده و با آغاز گام دوم انقلاب اسلامی، اکنون نوبت آن است که خمین بر ریل توسعه متوازن قرار گرفته و طعم ثمرات اقتصادی و بهبود شاخص‌های زیستی و اقتصادی را بچشد.
دولت‌ها در جمهوری اسلامی حلقه‌های زنجیره موفقیت را بر هم می‌تنند و اکنون تداوم حمایت‌ دولتمردان سیزدهم نوید بخش احتزاز پرچم تولید و صنعت در خمین است.

امتیاز معافیت مالیاتی ۱۳ ساله صنعتی برای رهایی زادگاه امام راحل از محرومیت، بیکاری و کاهش درآمد اقتصادی، محرک موثری بود که توانست به توسعه صنعت خمین شتاب بخشد و رغبت و تقاضای سرمایه گذاری در این شهرستان را تقویت کرد و تداوم اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی در این شهرستان با کاهش قیمت زمین در شهرک و نواحی صنعتی به کمترین میزان در سطح کشور و اتصال محور ارتباطی شهرک صنعتی به مرکز استان و راه‌ های ارتباطی کشور باید محقق شود تا خمین همچنان نگین ارزشمندی با مزایای بالا برای سرمایه گذاران باشد و روز به روز پله جدیدی را در موفقیت طی کند.
ایجاد واحدهای صنعتی تولید پنل‌های خورشیدی، پتروشیمی وخودرو سازی در خمین توانست ۴۴ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی در قالب این طرح‌ها را به بار بنشاند و اکنون دولت سیزدهم نیز با انرژی مضاعف بدون شک ثبات و تعادل‌ بخشی اقتصادی در این خطه را مدنظر خواهد داشت.
 اکنون یک شهرک صنعتی، ۲ ناحیه صنعتی با ۱۲۰ واحد تولیدی و صنعتی در خمین وجود دارد که برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است و تکیه بر داشته‌های زیرساختی این حوزه در سایه برنامه هدفمند می‌تواند فرصت‌های متعدد دیگری را در کارسازی سبب شود.
پس از گذشت چندین سال از انتشار اخبار ایجاد و تکمیل این واحدهای صنعتی، مردم زادگاه امام  راحل چشم انتظار بهره‌برداری از این واحدها هستند تا از مزایای این واحدها در توسعه صنعتی، خروج از رکود اقتصادی و افزایش اشتغال در خمین بهره مند شوند.

توسعه خمین با روشن شدن چراغ تولید در سه طرح صنعتی

سوت قطار توسعه صنعتی خمین با حمایت دولت سیزدهم

حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان یکی از نخستین سفر وزرای دولت سیزدهم در استان صنعتی مرکزی و بازدید از طرح‌های صنعتی خمین، نوید بخش پایان بحران بیکاری در این خطه و آغاز به کار بزرگترین طرح های اقتصادی در زادگاه امام راحل است و امید است که مجموعه مسئولان اجرایی استان مرکزی و حوزه تصمیم ساز کشور در حرکتی جهادی روی موفقیت را در سکه اقتصاد خمین آشکار سازند.
برآوردها حاکی از آن است که آغاز به‌کار واحدهای تولیدی پتروشیمی، خودروسازی و پنل‌های خورشیدی در خمین برای بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ نیروی انسانی جویای کار در زادگاه امام راحل اشتغال ایجاد می‌کند و این به معنای کند شدن آهنگ مهاجرت معکوس دانش‌آموختگان به مناطق دیگر کشور و تبدیل این خطه به قطب صنعت و کاریابی استان مرکزی است.

توسعه خمین با روشن شدن چراغ تولید در سه طرح صنعتی

تعامل بین بخشی کلیدی که معضلات صنایع نیمه کاره خمین را می‌گشاید

فرماندار خمین تامین زیرساخت‌های برق و آب را برای اجرای طرح‌های بزرگ و توسعه صنعت در شهرستان ضروری توصیف کرد.

«احمد طهرانی» افزود: ایده و تمرکز سرمایه برای خلق بستر کارسازی جدید در حوزه صنعت از قبل گذاشته شده و اکنون دولت سیزدهم لازم است تا رشته پیشبرد امور این طرح‌های نیمه‌کاره را در دست گیرد و با حمایت آگاهانه در راه‌اندازی این صنایع، چرخ‌ دنده صنعت را محرک اقتصاد زادگاه امام راحل کند تا مردم این خطه نیز فرصت بهبود معیشت و زیست مناسب را بهتر از گذشته بیابند.

توسعه خمین با روشن شدن چراغ تولید در سه طرح صنعتی

نماینده مردم خمین در خانه ملت و فرماندار بارها در نشست‌های بررسی مشکلات واحدهای تولیدی این شهرستان به‌ویژه پتروشیمی بر انتقال آب تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان در شهرک صنعتی و پتروشیمی خمین تاکید کردند و از مسئولان ملی و استانی برای تسهیل در این مسئله مهم درخواست حمایت داشتند و اکنون زمانی است که به همت جهادی دولتمردان سیزدهم این مطالبه بحق جامعه عمل بپوشد.
واحد تولیدی پنل‌های خورشیدی در شهرک شهید سعیدی روستای شهابیه از توابع خمین توانسته به نوعی محرک توسعه این شهرک باشد و این واحد تولیدی بر ساخت پست ۱۰۰ کیلو ولت برای تامین برق تاکید دارد و پیگیر تکمیل فازهای بعدی است در حالی‌که تحقق این ایده  که در شرایط بحران تامین انرژی الکتریکی راهگشا است به ۱۰۰ هکتار زمین نیاز دارد.
به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر به استان مرکزی، سوگیری جهانی در تامین انرژی سال‌های اخیر به‌دلیل ارزش بالای گاز و فرآورده نفتی و حراست از محیط زیست از طریق سلول‌های خورشیدی است و دولت سیزدهم افزایش تولید ۳۵ هزار مگاوات برق برای کشور در چهارسال آینده برنامه‌ریزی کرده است و تامین ۱۰ هزار مگاوات آن از سلول‌های خورشیدی است.
رئیس جمهوری نیز اتمام طرح‌های نیمه تمام و راه اندازی واحدهای تولیدی را دستور هیات دولت قرار داده است و بر این اساس مسئولان و مردم شهرستان خمین از دولت مردمی و انقلابی می‌خواهند که با تامین زیرساخت‌ها و رفع موانع، سه طرح بزرگ صنعتی و تولیدی شهرستان به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کند.

توسعه خمین با روشن شدن چراغ تولید در سه طرح صنعتی

واحد تولید پنل خورشیدی خمین با ظرفیت یک‌هزار مگاوات در سال
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از این سه طرح تولیدی و صنعتی در خمین عنوان کرده بود که واحد پنل‌های خورشیدی در این شهرستان ظرفیت تولید بیش از یک‌هزار مگاوات در سال را دارد.
سید«رضا فاطمی امین» در سفر چند هفته پیش خود به خمین افزوده است: این واحد در زمینی به وسعت ۳۱ هکتار مستقر شده که در راستای فعالیتش به ۱۰۰ هکتار دیگر زمین نیاز دارد و با حمایت دولت تا یک ماه آتی مجوز شهرک خصوصی به آن داده می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، واحد تولید پنل‌های خورشیدی خمین را  از کانون‌های بزرگ مقیاس و خوب کشور و استان مرکزی برشمرد که زنجیره کاملی از بخش‌های تولید پنل‌های خورشیدی در آن برنامه‌ریزی شده است‌.

فاطمی امین در خصوص واحد پتروشیمی خمین نیز به این نکته اشاره کرد که شکل نگرفتن صنایع پایین دستی حوزه پتروشیمی موجب می‌شود که محصولات این صنعت نیمه‌خام صادر شود و راه‌اندازی واحد پتروشیمی خمین نقش ارزشمندی در تکمیل زنجیره تولید زیردستی دارد.

توسعه خمین با روشن شدن چراغ تولید در سه طرح صنعتی

سفرهای دولت سیزدهم به استان‌ها منشاء خیرات است

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی و نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: حضور وزیر صمت در هفته‌های گذشته انگیزه مضاعفی است تا با همه توان در حوزه رایزنی و اجرایی برای راه‌اندازی سه طرح بزرگ اقتصادی خمین حرکت شود و سیاست دولت سیزدهم در سفر به استان‌ها منشاء خیر است.
«علیرضا نظری» با اشاره به اینکه خمین طبق مصوبه دولت، منطقه‌ای کمتر توسعه یافته به شمار می‌رود، گفت: تا زمانی که مصوبه پابرجاست قابلیت پیگیری و اجرا وجود دارد و همگام با کابینه دولت سیزدهم همه تلاش به‌کار گرفته می‌شود تا بنیه اقتصادی خمین تقویت شده و نام سه صنعت نیمه‌کاره خمین در صدر صنایع پررونق استان مرکزی و کشور قرار گیرد.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی ادامه داد:  پتروشیمی خمین از طرح های صنعتی بزرگ کشور است که با سرعت خوبی به ثمر رسیده و در مرحله راه‌اندازی آزمایشی قرار گرفته و در مرحله نصب برخی از تجهیزات است و باید با حمایت اصولی روند تکمیل آن شتاب بگیرد.
نظری بیان کرد: مشکل عمده‌ای که این واحد صنعتی با آن روبه‌رو است موضوع خوراک پتروشیمی است که معادل ۱۷۵ هزار تن در سال است و باید از پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند تامین شود که مشکلاتی در راستای تامین این خوراک به وجود آمده بود.
وی ظهار داشت: پتروشیمی خمین که با سرمایه گذاری عظیم بالای هزار میلیارد تومان شکل گرفته و در آستانه بهره‌برداری است، بر مبنای میزان خوراک اصلی خود و مجوز اخذ شده احداث شده است و اگر خوراک را به اندازه لازم نداشته باشد، عملا این سرمایه گذاری فاقد توجیه خواهد بود.

توسعه خمین با روشن شدن چراغ تولید در سه طرح صنعتی

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات پتروشیمی این شهرستان در سفر وزیر صمت به جنوب استان مرکزی و بازدید از واحدهای صنعتی خمین مورد بررسی قرار گرفت و وزیر صمت قول همکاری برای حل مشکل داد تا در آینده‌ای نزدیک شاهد راه‌اندازی پتروشیمی شهرستان خمین باشیم.
نظری با اشاره به تولید پنل‌های انرژی خورشیدی در شهرک شهید سعیدی خمین، گفت: این واحد تولیدی با استفاده از فناوری روز دنیا در حال تولید زیرساخت‌های تولید انرژی خورشیدی است.
وی یادآور شد: فاز نخست این واحد مربوط به تولید سلول‌ها و پنل خورشیدی است و عملیات اجرایی آن از سال ۹۶ آغاز شده است.
نظری ادامه داد: با حضور وزیر صمت در خمین مقرر شد تا مجوز مزرعه تولید برق خورشیدی در یک ماه آینده صادر و ابلاغ شود و این گامی بلند و موثر در مسیر تولید برق براساس انرژی پاک خورشیدی خواهد بود.

توسعه خمین با روشن شدن چراغ تولید در سه طرح صنعتی

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی با اشاره به آغاز به کار واحد  تولید محصولات خودرو  از ۲ سال گذشته در شهرستان خمین گفت: نخستین محصول آن ون ۱۶ صندولی و دومین محصول کامیونت است و برای خط سوم تولید که خودروی سواری لاماری مشکلاتی وجود داشت که با حضور وزیر صمت هماهنگی برای حل مشکل صورت گرفت.

تولید خودروی لاماری در خمین و فرصتی که دولت سیزدهم برای سرمایه گذاری مهیا کرد

آغاز تولید خودروی سواری لاماری، خبر خوشی بود که چند روز پیش از زبان رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی به ایرنا اعلام شد.

آن طور که علیرضا نظری گفته است در جریان سفر وزیر صنعت، معدن به خمین و بازدید از واحد خودروسازی، پیگیری امور و حل معضلات بستر برای راه‌اندازی خط تولید خودروی سواری لاماری مهیا شد.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی افزود: واحد خودروسازی خمین از ۲ سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده و محصولات «ون ۱۶ صندولی» و «کامیونت» را در مدار تولید دارد.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: انتظار می‌رود با رفع موانع، خط سوم این واحد با تولید خودروی لاماری در سالی که به‌نام پشتیبانی و رفع موانع تولید نامگذاری شده، ریل جدیدی در مسیر توسعه و افزایش اشتغال در زادگاه امام راحل باشد.

توسعه خمین با روشن شدن چراغ تولید در سه طرح صنعتی

اقتصاد خمین با پا گرفتن نهال صنعت مستحکم می‌شود
فرماندار خمین نیز معتقد است: تنها پارسال ۴۴ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در قالب سه واحد صنعتی این شهرستان محقق شده و چهار هزار و ۶۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیز در صنایع دیگر این شهرستان انجام شد که نقش به‌سزایی در جهش تولید و اشتغال‌زایی برای ۷۱۵ نفر داشته است.
«احمد طهرانی» می‌گوید: اقتصاد وابسته به کشاورزی در زادگاه امام راحل در سال‌های خشکسالی شکننده شده و برای کنترل بیکاری افزایش تولید و جهش صنعتی مدنظر قرار گرفت و در سایه همراهی مسئولان بخشی از معضلات در حال حل شدن است.

کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که خمین نه تنها در حوزه صنعت نیازمند به بار نشستن نهال نوپای خود است بلکه دولت سیزدهم نیز با راهبردهای توسعه ای  باید در عرصه ظرفیت‌های اقتصاد گردشگری و بازارسازی مجازی و فناوری‌های نو نیز با سرعت بالا سرمایه‌گذاری کند تا خون تازه در رگ‌های اقتصادش محقق شود.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید