کد خبر: 314592
۰
۰
نسخه چاپی

استادی که حداد عادل دست او را بوسید

به گزارش خبرنگار حوزه علم و آموزش ایرنا، تالار ایران فرهنگستان هنر عصر امروز - یکشنبه - میزبان جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، اندیشمندان و پژوهشگران حوزه علم و ادب به منظور بزرگداشت استادیوسف ثبوتی اخترشناس و فیزیکدان کشورمان بود.

«تماشـای خورشـید» عنوان برنـامه ای است که هرسال با رویکرد بزرگـداشت اهالی فرهنگ، اندیشـمندان و پژوهشگران حوزه علم، ادب، هنر و فرهنـگ از سوی کمیسـیون ملی یونسـکو ـ ایران برگزار می شود. بر اساس این گزارش، چهـارمین برنـامه از مجموعه برنامه های تماشای خورشـید به بزرگـداشت دکتر یوسف ثبوتی، اخترشـناس و فیزیکدان اختصاص داده شده است.

یکی از میهمانان ویژه این آیین دکترعلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی بود.

وی در این آئین که با حضور جمعی از اندیشمندان و پژوهشگران کشورمان از جمله دکترعلی اکبر صالحی معاون پژوهشی و قائم مقام رییس فرهنگستان علوم ایران، حجت الاسلام محمود دعایی مدیرمسوول روزنامه اطلاعات، سعداله نصیری قیداری رییس دانشگاه شهیدبهشتی و دکتر نامور رییس فرهنگستان هنر همراه بود، در سخنانی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این آیین، نظم، جدیت و پشتکار را از مهمترین ویژگی های شخصیتی دکترثبوتی عنوان کرد.

 حداد عادل که به گفته خود بعنوان قدیمی ترین شاگرد استادثبوتی و به پاس احترام به این مردبزرگ دراین آیین حاضر شده بود، با ذکرخاطراتی ضمن تشریح دوران دانشجویی و تلمذ نزد استادثبوتی در شهر شیراز خاطرنشان کرد: سال ۱۳۳۶ که وارد دبیرستان علوی شدم ستون اصلی این مدرسه مرحوم رضا روزبه زنجانی بود که در حد اجتهاد سواد دینی داشت و آنمرحوم همواره از مدرسه توفیق زنجان و البته مرحوم ثبوتی برادر استادیوسف ثبوتی یاد می کردند و علاقه بنده به ثبوتی ها از همان زمان ۱۳ سالگی شکل گرفت.

وی افزود: بعد از اخذ دیپلم در سال ۱۳۴۲ برای رشته فیزیک در دانشکده علوم ثبت نام کردم و پس از دریافت لیسانس قصد داشتم برای ادامه تحصیل به خارج بروم اما متوجه شدم دکترثبوتی تحصیلات تکمیلی همین رشته را در دانشگاه شیراز راه اندازی کرده اند و بر همین اساس برای شاگردی این استاد به شهر شیراز رفتم.

حدادعادل، اهتمام و علاقه پرفسور ثبوتی برای راه اندازی بخش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها را در عین وجود چارچوب های سخت و اداری دانشگاه هایی همچون دانشگاه تهران ستودتی دانست و تصریح کرد: در واقع دکتری فیزیک در ایران توسط پرفسور ثبوتی نهادینه شد.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه، اظهارکرد: بنده بیشترین تاثیر و شخصیت علمی خود در دوران دانشجویی را از دکتر ثبوتی پذیرفتم و در حقیقت خود را مدیون ایشان می دانم.

وی بیان کرد: استاد ثبوتی علم خود را نثار کشورش ایران کرد و پس از انقلاب نیز با تغییر روش های ایجاد شده قهر نکرد و به خارج از کشور مهاجرت نکرد.

حداد عادل با اشاره اینکه، پس از انقلاب نیز همواره ارتباط خویش را با پرفسور ثبوتی حفظ کرده است و به بهانه های مختلف خدمت استاد خود می رسیده است، گفت: بنده خود را همواره دانشجوی ساده استاد ثبوتی می دانم.

وی در ادامه سخنرانی خود که با بغص همراه بود، با اشاره به دوران ریاست خود در مجلس شورای اسلامی و سفری که به همراه جمعی از مسوولان با اتوبوس به شهرزنجان کرده بودند، افزود: هنگامی که متوجه شدم استادثبوتی بعنوان یکی از مستقبلین در ورودی شهر انتظار بنده را می کشد، در عین شرمندگی به سرعت از اتوبوس پیاده شدم و دست این استاد بزرگوار را بوسیدم و اینجا هم همین کار را می کنم.

بر اساس این گزارش پیش از این سه برنامه از «تماشای خورشید» از سوی کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران برای استاد محمدعلی موحد (۱۳۹۷)، استاد یدالله کابلی خوانساری ( ۱۳۹۸) و استاد مهدی محقق ( ۱۳۹۹) برگزار شده است.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید