کد خبر: 315213
۰
۰
نسخه چاپی

رونمایی از طره شعر در رشت

علیرضا نیکویی، استاد ادبیات فارسی دانشگاه گیلان و منتقد برجسته ادبی در این آیین با اشاره به زبان و دید شاعرانه و وجوه مختلف شعر پونه نیکوی گفت : شعری که پیوندهای خودش را با تاریخ و ادبیات و سنت مندی حفظ کند ماندگارتر می شود و هرچه لحظه ای تر و طبق پسند توده یا خوشایند فلان محفل و جلسه باشد مثل حباب روی آب می گذرد.

وی در ادامه شعرهای مناسبتی و سفارشی را یکی از آفات این حوزه خواند و اظهار داشت: شعر پونه نیکوی از این آسیب دور است .

این استاد و منتقد ادبی با اشاره به مراحل مختلف سرودن یک شعر از  بداهه ، درنگ ، تامل ، ویراستاری تصریح کرد : برای آفرینش شعر بعد از آن ناخودآگاهی یک درنگ ، فاصله گیری انتقادی و خودآگاهی برای پرداخت کردن شعر لازم است .

همچنین دکتر اسماعیل امینی شاعر و طنزپرداز در پیامی به این مراسم  در باره اشعار این بانوی شاعر گیلانی چنین گفت: پونه نیکوی به خاطر احاطه ای که بر متون کهن ادب فارسی و مطالعاتی که در شعر امروز دارد مجموعه ی این تجربه ها را چه در حوزه زبانی چه در حوزه فنون ادبی و بلاغت و چه در حوزه مضامین و اندیشه ها در شعرش  متجلی کرده و به همین دلیل ،زبان شعر او زبان متعادلی  ، ترکیبی از سنت و نوآوری است. دیگر این که شعر او شعر مضمونی نیست یعنی مثل برخی شاعران این روزگار که به جای این که در باره انسان در باره زندگی و تجربه های شاعرانه شعر بگویند تکنیکی شعر می گویند و  فقط مهارتهای تکنیکی را می بینیم .

امینی با اشاره به بیان این که تکنیک در شعر شاعران بزرگ و خلاق ، دستیار شعر است نه این که خود شعر باشد افزود: نوع عواطفی که در شعرهای پونه نیکوی دیده می شود یا حاصل تجربه های شخصی خود او، یا نگاه نافذ و شاعرانه  اش به زندگی و عواطف انسان های دیگر است و هیچکدام مثل چیزی که در برخی شعرهای این دوره متداول است مصنوعی و ساختگی نیست ، اندوه ساختگی ، عشق ساختگی ، شادی های ساختگی که حاصلش شعر نمی شود ممکن است سرگرم کننده باشد ولی شعر نیست و از همه مهمتر این که  شعر پونه نیکوی تحت تاثیر هیچکدام از جریانهای متداول شعری روزگار ما نیست کاملا خلاقانه و منحصر به فرد است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان نیز در این مراسم با اشاره  به برگزاری ۴۵۰ برنامه فرهنگی در هفته کتاب در این استان گفت: بیش از ۷۵ پایگاه فضای مجازی کتابخوانی به ۷۰ هزار کتابخوان، خدمات ارائه می دهند.

پریسا کرمی رونمایی از کتاب شعر پونه نیکوی بانوی شاعر گیلانی  در آستانه هفته کتاب را به فال نیک گرفت و افزود : با توجه به میزان فعالیت و ذوق مولفان و همچنین کتابخوانان در تلاشیم کتابخانه مرکزی رشت هرچه زودتر تحویل اداره کل کتابخانه های گیلان شود.

کرمی اظهار امیدواری کرد:در صورت تحویل کتابخانه مرکزی، و تجهیز آن توسط این مجموعه می توان شاهد رشد و توسعه بیش از پیش فرهنگ کتابخوانی در گیلان بود.

وی با بیان اینکه کتابخانه های عمومی گیلان به تنوع فعالیت برای همه سنین توجه ویژه ای دارد ،طرحهایی نظیر الو کتاب ، کتاب دوخان، پیک کتاب و لک لک کتاب را از جمله برنامه های این نهاد برای ترویج فرهنگ مطالعه عنوان کرد.

مجموعه شعر «طره» سروده «پونه نیکوی»   در بر گیرنده حدود ۱۰۰ شعر در قالب غزل با مضامین عاشقانه و اجتماعی است.

«پونه نیکوی» افتخارات متعددی در جشنواره‌های ادبی کسب کرده که انتشار مجموعه شعرهای «انار سبز، زیتون سرخ»، «سر می‌گذارم به جنگل»، «۶۴۱۰ روز تنهایی» و مجموعه شعر نوجوان ادبیات پایداری با عنوان «دست‌های تو جوانه می‌زنند» از جمله آثار این بانوی هنرمند است.

مجموعه شعر «طره» در ۱۶۸ صفحه در تیرماه امسال منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید