کد خبر: 315261
۰
۰
نسخه چاپی

یک هزار و ۲۰۰ نمونه خون بند ناف در ایلام ذخیره شد

معصومه بلوچی روز پنجشنبه با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز ایلام اظهار داشت: بانک خون بند ناف رویان در واقع از زمان تاسیس در سال ۸۴، فعالیت خود را در راستای اطلاع رسانی به خانواده هایی که در آستانه تولد فرزند بوده و نیاز به ذخیره سازی سلول های بنیادی دارند، آغاز کرده است.

وی افزود: خون بند ناف منبعی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز است و می‌تواند در درمان بیماری‌های خونی بدخیم و غیربدخیم مورد استفاده قرار گیرد که بسیار مهم و ضروری است تا همه اقشار جامعه و خانواده‌ها از علت ذخیره‌سازی و موارد استفاده خون بند ناف اطلاع و آگاهی داشته باشند.

مدیر بانک خون بند ناف ایلام یادآور شد: خون بند ناف مملو از سلول های بنیادی خون‌ساز است که در بیماری هایی که منشا خونی دارند، همچون تالاسمی، بیماری نقص سیستم ایمنی، اوتیسم، فلج مغزی به دلیل اهمیت سلول های بنیادی کاربرد فراوانی دارد که نگهداری و ذخیره آن ، پس اندازی برای سلامت فرزندانمان و نسل های آینده است.

بلوچی اضافه کرد: نگهداری از خون بندناف و تهیه سلول‌های بنیادی از آن در حقیقت مانند نوعی بیمه عمل می‌کند، ما ممکن است ماه‌ها و سال‌ها برای آنکه خانه یا ماشین ‌مان را بیمه کنیم، وجهی پرداخت کنیم تا شاید برای روز مبادایی بتوانیم از آن استفاده کنیم، نگهداری از خون بندناف نیز همین حالت را دارد.

وی هزینه اولیه عضویت در بانک خون بندناف را ۵۳ میلیون ریال ذکر کرد و گفت: در راستای حمایت و ترغیب خانواده‌ها برای بهره‌مندی از این ظرفیت، با هماهنگی با بانک‌، تسهیلات قرض‌الحسنه به خانواده‌ها اعطا می‌شود.

بلوچی هزینه سالانه نگهداری خون بند ناف را ۲۲۰ هزار تومان عنوان کرد و افزود: طی چند سال اخیر که نمایندگی بانک خون بند ناف در استان ایجاد شد، استقبال خانواده‌ها از این طرح سال به سال افزایش یافته است به طوری که در سال گذشته و با توجه به شرایط کرونایی ۸۰ درصد و در نیمه نخست سال جاری نیز ۱۵ درصد رشد داشته است.

مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی استان ایلام تاکید کرد: با توجه به ظرفیت سلول‌های بنیادی خون بندناف در درمان ۸۰ نوع بیماری و عمر بالای نگهداری، ذخیره این سلول‌ها به رغم هزینه‌هایی که دارد، می‌تواند بیمه‌ای برای حفظ سلامتی فرزند باشد.

این مسوول اضافه کرد: برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها از اهمیت ذخیره سلول‌های بنیادی خون بندناف برنامه‌های متعددی از جمله برگزاری کارگاه، کلاس‌های آموزشی برای ماماها، همایش و نشست‌های تخصصی با اصحاب رسانه و پزشکان متخصص زنان، کادر درمانی، پیراپزشکان و متخصصین اطفال اجرا شده است.

مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی استان ایلام گفت: در شرایط شیوع بیماری کرونا اگر مادر باردار مشکوک به این ویروس و یا در ارتباط با افراد مبتلا به کرونا باشد و کمتر از ۴ هفته به روز زایمان زمان داشته باشد، قرارداد ذخیره‌سازی خون بند ناف منعقد شده فسخ می‌گردد و اگر بعد از نمونه‌گیری مشخص گردد مادر قبل از زایمان مبتلا به کرونا بوده است نمونه ذخیره‌سازی نمی‌شود و هزینه‌های دریافت شده عودت داده می‌شود.

بلوچی افزود: برای ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی در دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف در استان اقدامات عقد قراداد از هفته ۳۴ بارداری انجام می‌گیرد و خون به میزان ۸۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر بلافاصله بعد از تولد با رعایت استانداردهای لازم اخذ و برای ذخیره سازی به شرکت در تهران ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: در این نوع ذخیره‌سازی، رضایت خانواده مهم است و خانواده باید خود متقاضی ذخیره سازی بوده و مادر باید موانع منع قرارداد را نداشته باشد.

بلوچی اضافه کرد: متقاضیان جهت عقد قرارداد می‌توانند به دفتر نمایندگی بانک خون سول‌های بنیادی خون بند ناف واقع در میدان ۲۲ بهمن شهر ایلام، بلوار سید الشهدا کوچه کاج ساختمان پزشکان آریا مرکز یاس مراجعه و یا با شماره های ۳۳۶۳۰۹۰ و ۰۹۳۰۱۳۵۷۶۳۷ و یا در سایت به نشانی www.rsct.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید