کد خبر: 315279
۰
۰
نسخه چاپی

اتاق‌های بازرگانی بندرعباس و داکار سنگال تفاهمنامه همکاری امضا کردند

به گزارش ایرنا به نقل نمایندگی وزارتخانه در بندرعباس ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در داکار پنجشنبه در جریان این وبینار با اشاره به پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک ۲کشور ایران و سنگال گفت: توسعه همکاری های ایران با آفریقا به عنوان یکی از اولویت های دولت است و در این راستا تلاش‌های زیادی در حال انجام است.

محمدرضا دهشیری افزود:ارتقای همکاری‌ها از طریق امضای تفاهم نامه با توجه به ظرفیت‌های بندرعباس در زمینه کشاورزی، شیلات و کشتی سازی و ظرفیت ترانزیتی قابل توجه داکار در دستور کار است.

وی همچنین به معرفی زمینه های همکاری تجاری و سرمایه گذاری هرمزگان و داکار پرداخت و گفت: طرح فرصت های همکاری مشترک ایران و سنگال توسط اتاق بازرگانی شهر داکار در زمینه های غذایی، بهداشت، انرژی، معدن و گردشگری مذهبی نیز می تواند مورد توجه قرار گیرد.

وجود بیش از ۲ هزار و ۴۰۰کیلومتر مرز ساحلی در استان هرمزگان علاوه بر اینکه فرصت دسترسی به آب‌های آزاد را بسیار منحصر به فرد کرده و ازنظر امنیتی نیز درتنگه‌ هرمز تاثیرگذاری خاصی دارد و با وجود نیروهای قدرتمند نظامی جمهوری اسلامی ایران، منطقه در کنترل ۲۴ساعته آن‌هاست، این استان جایگاه بسیار مهم و راهبردی در حوزه تجارت خارجی و دیپلماسی اقتصادی دارد.

استان هرمزگان از هر چهار قابلیت شبکه‌های ارتباطات زمینی،ریلی،هوایی ‌ودریایی برخوردار است و با استفاده از ظرفیت حمل و نقلی این استان دسترسی منطقه غرب آفریقا به آسیای میانه کاملا امکان‌پذیر است.

وجود ذخایر نفت و انرژی، پتروشیمی، گردشگری دریایی، کشتی‌سازی، صید و صیادی، ترانزیت دریایی، وجود محصولات بااررزش کشاورزی با قابلیت صادرات به کشورهای مختلف دنیا تنها بخشی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی این استان است که اهمیت توسعه تجارت این استان با منطقه غرب آفریقا را دوچندان می‌کند. 

بندر داکار چشم‌انداز ۲۰۲۳ دارد و اکنون توسط شرکت دبی پورت ورلد در حال بازسازی برای ایجاد یک بندر چند منظوره است، ۶۵ درصد کالاهایی که به مالی انتقال می‌یابد از بندر داکار است و بنادر دیگر سنگال ازجمله کائولات، رینجیلات که یک پالایشگاه نفت نیز در آن وجود دارد و بندر زیگین شور هستند.

چهار بندر مهم کشور سنگال وجود دارد که بندر داکار بعد از ابیجان و لاگوس سومین بندر بزرگ در غرب آفریقا و نهمین بندر بزرگ در کل آفریقاست و زیرساخت‌های قابل توجهی دارد.

فرانسه وامارات در بنادر داکار فعالیت‌های گسترده ای دارند و از سال ۲۰۰۷ شرکت اماراتی دبی پورتس ورلد موافقت‌نامه‌ ۲۵ ساله‌ای را برای بهره‌مندی از امتیاز ترمینال کانتینری این کشور به امضا رسانده‌اند.

هدف از این طرح ایجاد یک موقعیت جدید در توسعه روابط تجاری کشورهای جنوب خلیج‌فارس با کشورهای آفریقاست که جای جمهوری اسلامی ایران در این فرآیند خالی است و توسعه همکاری های میان اتاق بازرگانی بندرعباس و داکار، می تواند راهکاری کارآمد جهت حضور پررنگ تر ایران در این مسیر باشد.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید