کد خبر: 315796
۰
۰
نسخه چاپی

حضور تئاتر ایران در عرصه جهانی نیازمند آسیب شناسی آثار جشنواره هاست

سید حسین پیغمبری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به تفاوت بین تئاتر صحنه ای و خیابانی گفت: آثار ارسالی به جشنواره یادشده بیشتر اجرای صحنه ای است و کمتر به تئاتر خیابانی شباهت دارد از این رو باید در داوری آثار به این موضوع توجه ویژه کرد و شرکت کنندگان را آگاه کرد تا در دوره های بعد، این مهم را مورد توجه قرار دهند و حضور در عرصه جهانی را مورد توجه داتشه باشند.

وی اظهارکرد:  شهر یزد محیط های گردشگری، مکان های تاریخی و جلوه های ویژه ای برای اجرای تئاتر خیابانی دارد، در کوچه و پس کوچه های بافت تاریخی آن قصه های متنوع و جدیدی وجود دارد، می‌توان در اجرای تئاتر خیابانی در محل های بسیار خوب کار کرد از این رو باید هنرمندان چنین تئاتری را به این سمت سوق دهند تا آنها متن این هنر را از فرهنگ شهرهای دیگر استخراج نکنند. 

به گفته وی با توجه به برگزاری  جشنواره‌ آن هم در سطح ملی و در آینده در عرصه جهانی ، انتظار این است شاهد رشد تئاتر استان ها خصوصا یزد باشیم و باید از حالا برای تحقق این مهم برنامه ریزی شود.

این فعال حوزه هنر یادآور شد:گرچه جشنواره زدگی بر تئاتر استان یزد حاکم است اما، هنرمندان دوست دارند صرفا در آن  شرکت کنند، قطعا شناسایی نقاط قوت و ضعف کارها ، به ارتقای آثار ارسالی کمک می کند و هنر تئاتر در استان نیز ارتقا می یابد.

عضو هیات انتخاب پنجمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی در یزد با بیان اینکه مشی جشنواره برای رشد هنرمندان نیاز به بازنگری دارد، افزود: محور موضوعی جشنواره  مورد اشاره مساله خانواده هاست ،این موضوع جامع و کاملی است ، باید به صورت جزیی تر به موضوع پرداخته شود.

وی ادامه داد: حتی از تکرار مطالب آن هم با نگاه از زاویه ثابت،پرهیز شود و بیشتر موضوع هایی انتخاب شود که با مسایل روز مردم ، با طراحی و فرم جدید مرتبط باشد و مخاطب را به سمت خود جذب کند.

 این پشسکوت تئاتر استان یزد با بیان اینکه بیشتر آثار ارسالی به جشنواره بیشتر روایت قصه است و در انتقال مفهوم تلاش زیادی انجام نشد، اظهار کرد: آثار باید بر اساس پژوهش با زاویه دید جدید اجرا شود که مهم در آثار ارسالی کمتر به چشم می‌آید و باید در دوره های بعدی بیشتر مورد تاکید قرار گیرد.

پنجمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی «چتر زندگی»  با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی‌ایرانی، تحکیم و پاسداشت کانون خانه ،خانواده و ایجاد فضای شاد و بانشاط در جامعه در استان در آینده نزدیک برگزار می‌شود.

مجموعا ۱۱۰ اثر به دبیرخانه جشنواره واصل شده که شامل موضوع هایی از جمله آب، سبک زندگی، آسیب های اجتماعی، نمایش های آیینی و ایرانی، شهدای دفاع مقدس و کروناست.

زمان برگزاری جشنواره یادشده بعدا  اعلام می شود .

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید