کد خبر: 316023
۰
۰
نسخه چاپی

مرکز تحقیقات کشاورزی دیم کشور دانش تولید سه رقم گندم را واگذار کرد

خشنود علیزاده روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: این قرارداد واگذاری موقت و انحصاری برای داخل استان همدان با شرکت سینا بذر منعقد شد.

وی هدف از امضای قراردادهای این چنینی را استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تجاری‌سازی تحقیقات کشاورزی دانست و بیان کرد: شرکت‌های تولید و تکثیر بذر در سراسر کشور می‌توانند در این زمینه وارد میدان شوند.

وی گفت: شرکت‌های متقاضی باید درخواست خود به همراه مجوز تولید و رتبه‌بندی را به سازمان جهاد کشاورزی استان مربوطه ارائه دهند و امتیاز رقم مورد نظر را به صورت انحصاری داخل استان دریافت کنند.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم با بیان اینکه این موسسه به تازگی رتبه نخست کشور را از لحاظ تجاری‌سازی یافته‌های تحقیقاتی کسب کرد، افزود: تاکنون‌ ۶۷ قرارداد واگذاری دانش فنی تولید بذر با بخش خصوصی امضا شده و سالانه در قالب این قراردادها افزون بر ۱۵ هزار تن بذر ارقام جدید گندم‌، نخود، جو، عدس و دانه‌های روغنی تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: واگذاری ارقام این موسسه به بخش خصوصی با هدف تسریع در تکثیر و تولید بذر و توسعه کشت ارقام جدید تحقیقاتی انجام شده و موسسه با وجود خشکسالی در سال زراعی گذشته بیش از ۶ هزار تن هسته‌های اولیه بذر تولید کرده است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور افزود: سالانه در کشور حدود ۶ میلیون هکتار از زمین‌های دیم زیر کشت گندم، نخود، جو و دانه‌های روغنی‌ می‌رود که طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی درصد نفوذ بذر رسمی ارقام معرفی شده توسط موسسه دیم در حدود ۷۰ درصد است.

به گزارش ایرنا، اجرای آزمایش‌های تحقیقی و ترویجی، تسریع در انتقال یافته‌های تحقیقاتی، ساماندهی دیم‌زارهای کشور، انتخاب مشارکتی ارقام موسوم به «پی.وی.اس» و مشارکت در طرح‌های بین‌المللی و ملی از جمله جهت‌گیری‌های موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت مراغه برای انتقال یافته‌ها به عرصه‌هاست.
 

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید