کد خبر: 316822
۰
۰
نسخه چاپی

عشقی که برای خروج از تک‌محصولی در ریگان کاشته می‌شود

به گزارش ایرنا، شهرستان ریگان با خاکی حاصلخیز با وجود آنکه طی سال های گذشته انواع محصولات با کیفیت را تولید و صادر می کرده، خیلی وقت است که درگیر تک محصولی و آن هم خرما شده است؛ خرمایی که به قیمت پایین از باغداران می خرند و هزینه هایشان را هم کفاف نمی دهد.

هنوز خیلی ها یادشان هست در سال های گذشته محصولات باکیفیت منطقه ریگان را؛ از حنا ، وسمه، کنجد، لیموشیرین و لیموترش گرفته تا دیگر محصولات جالیزی، اما کم کم داشت اینها به خاطره تبدیل می شد که برنامه تنوع بخشی به محصولات کشاورزی و باغی این منطقه به همت برخی اهالی و با هدایت مدیران متولی در دستور کار قرار گرفت.

طی روزهای اخیر موضوع کاشت سیر در این شهرستان برای تبدیل این منطقه به یکی از قطب های این محصول در دستور کار قرار گرفت و امیدها را روشن کرد تا زمینه خروج ریگان از تک محصول خرما را فراهم آورد.

واقعیت اینکه خشکسالی های پی در پی و خشک شدن چشمه سارها و قنات ها طی سال های اخیر موجب شده بود کشاورزان دست از کاشت بسیاری از محصولات بکشند و به سمت تک محصولی آن هم خرمای کم آب بر که آن هم مشکلات خاص خودش را برایشان داشته، بروند. از آفاتی که هرساله دامن نخل ها را می گیرد یا بلایای طبیعی مانند توفان های مکرر شن در کنار سایر هزینه های تولید، محصول خرما وقتی با قیمت پایین خرید توسط دلالان مواجه می شود، در نهایت آن می شود که برای باغداران نمی صرفد.

اما در اقدامی اخیرا با هدایت جهاد کشاورزی شهرستان ریگان، طرح کاشت سیر در این منطقه امکان سنجی و اجرایی شد و برای شروع سه هکتار از مزارع منطقه زیر کشت سیر رفت.

این اقدام با مشارکت یکی از کشاورزان ریگانی و مشاوره کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی و نیز یکی از سیرکاران منطقه شهداد کرمان (شمال شرق شهرستان کرمان) شروع شد تا با انتقال تجربه سیرکاران شهداد به ریگان بتواند سرمنشا تحولات خوبی در این بخش کشاورزی ریگان باشد.

هم اشتغال هم خروج از تک محصولی

این کشاورز که می گوید، با کاشت این محصول در زمین هایش هم اینک زمینه اشتغال دستکم ۱۰ نفر فراهم شده به خبرنگار ایرنا گفت: بسیار خوشحالم که کمکی برای خروج شهرستان ریگان از تک محصولی از دستم بر بیاید و انجام دهم؛ ضمن اینکه خودمان هم از این اقدام نفع می بریم.

امیر نعمتی بیان کرد: زمین های مستعد کشاورزی در شهرستان ریگان وجود دارد که با برنامه ریزی و مشاوره می توان بخوبی از آنها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه سه هکتار از زمین هایش را به کشت سیر اختصاص داده اظهار امیدواری کرد که این محصول در زمین های ریگان جواب بدهد.

بهزادپناه دیگر کشاورز ریگانی نیز که در این زمینه مشغول به کار شده است گفت: امیدوار هستیم با بهره گیری از مشاوره های علمی و نیز تجهیزات بتوانیم نهایت بهره وری را در زمین هایمان با محصولات متنوع داشته باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان نیز در این زمینه گفت: کشت سیر به صورت الگو در سه هکتار از مزارع شهرستان ریگان آغاز شده و پیش بینی می کنیم از هر هکتار ۲۵ تن محصول برداشت شود.

حمید فرامرزی افزود: فصل برداشت سیر اواخر اسفندماه است و امیدواریم با توجه به حاصلخیز بودن زمین های منطقه، بهره وری بالایی را در تولیدات کشاورزی شاهد باشیم.

عشقی که برای خروج از تک‌محصولی کاشته می‌شود

وی همچنین به برنامه کاشت گلرنگ در این شهرستان اشاره و تاکید کرد که به متقاضیان کاشت این محصول نیز تسهیلات اختصاص می یابد تا هم با اشتغالزایی  بیشتر، زمینه تنوع بخشی به محصولات کشاورزی نیز فراهم شود.

فرامرزی گفت: همه تلاش ما این است که به محصولات کشاورزی منطقه تنوع بدهیم که اتکا به محصول خرما کاهش یابد.

شهرستان ریگان در ۲۸۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار دارد و از جمله شهرستان های با ضریب محرومیت بالا در کشور به شمار می رود که بیشتر ایام سال درگیر پدیده های توفان شن و گردوغبار است.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید