کد خبر: 318814
۰
۰
نسخه چاپی

عاملیت بانک‌ها در پروژه راه‌آهن بیرجند تعیین تکلیف می‌شود

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، موضوع تسهیل و تسریع در روند اجرای پروژه راه‌آهن چابهار - زاهدان - بیرجند - مشهد از مباحث اصلی جلسه نحوه مشارکت و سرمایه‌گذاری در احداث و تکمیل پروژه‌های ریلی و آزادراهی کشور بود که امروز (چهارشنبه) در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این نشست که به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد و با حضور استاندار خراسان جنوبی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در کنار نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و دیگر حوزه‌های متولی و بانک‌های حاضر در کنسرسیوم بانکی این پروژه همراه بود، در مورد راهکارهای سرعت بخشیدن به پروژه راه‌آهن استان بحث و رایزنی شد.

بر این اساس مقرر شد بانک‌های عامل با محوریت بانک رفاه حداکثر تا یک هفته آینده نسبت به تعیین و اعلام مبلغ پذیرش عاملیت بانکی تا سقف ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اقدام کنند تا مقدمات برای انعقاد قراردادها و روال قانونی پرداخت فراهم شود.

وزیر راه و شهرسازی نیز قول داد تمامی مصوبات مربوط به این موضوع را با جدیت در دولت پیگیری کند.

کریدور ریلی چابهار - زاهدان - بیرجند به سمت یونسی و مشهد از مهمترین پروژه‌های ریلی شمال به جنوب است که ترانزیت و صادرات کالا و مسافر را از بندر چابهار به سمت کشورهای آسیای میانه فعال می‌کند و از ظرفیت‌های مطلوب حمل بار و مسافر در شرق کشور است.

اجرای این کریدور در سه قطعه چابهار - زاهدان به طول ۶۳۰ کیلومتر، زاهدان - بیرجند به طول ۶۰۰ کیلومتر و بیرجند - یونسی به طول ۲۷۱ کیلومتر، مصوبه هیات وزیران را مبنی بر تامین اعتبار در قالب ۷۰ درصد توسط صندوق توسعه ملی، ۲۰ درصد آورده کنسرسیوم ریلی و ۱۰ درصد وزارت راه و شهرسازی دارد.

موضوع سرعت بخشیدن به روند اجرای این پروژه به عنوان مطالبه استان در سفر ۱۹ شهریور رییس جمهوری به خراسان جنوبی مطرح و طبق دستور آیت الله رییسی مقرر شد وزارت راه و شهرسازی این موضوع را به‌جد پیگیری کند لذا حدود یک ماه و نیم قبل و طی نشستی بانک‌های عامل و صندوق توسعه ملی پیشنهادات خود را ارائه کردند و موارد عنوان شده به‌طور ویژه در جلسه امروز مطرح شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه کریدور ریلی زاهدان - بیرجند به سمت یونسی و مشهد مهم‌ترین کریدور ریلی شرق کشور است گفت: از بیرجند تا یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که ۹۰ کیلومتر آن پیمانکار دارد و در حال اجراست.

وحید داعی افزود: برای ۱۸۰ کیلومتر دیگر این مسیر تاکنون پنج گام برداشته شده و ۷۰ درصد اعتبار لازم برای این ۱۸۰ کیلومتر معادل ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از سوی صندوق توسعه ملی قرار است تامین شود.

وی گفت: با توجه به اینکه ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مبلغ زیادی بوده و از توان یک بانک خارج است، مصوب شد پرداخت این تسهیلات بین پنج بانک عامل حداکثر طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده تقسیم شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه کشور نیز ضمانت این پروژه را برعهده گرفته است.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید