کد خبر: 328683
۰
۰
نسخه چاپی

رئیس کل دادگستری فارس: رسانه‌ها برای تحقق شعار سال مطالبه‌گری کنند

رئیس کل دادگستری فارس: رسانه‌ها برای تحقق شعار سال مطالبه‌گری کنند

به گزارش اقتصاد آینده نیوز , رئیس کل دادگستری فارس با بیان اینکه مطبوعات و رسانه ها در انتشار اخبار حفظ آبرو و حرمت افراد را مدنظر قرار دهند،گفت: رسانه ها با تقویت روحیه مطالبه‌گری کم کاری برخی دستگاه ها را مورد بررسی و توجه به تحقق شعار سال "تولید، پشتیبانی ها و مانع‌زدایی ها" را در اولویت قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی در آیین تحلیف و ادای سوگند اعضای هیات منصفه مطبوعات و جرائم سیاسی استان فارس افزود: حرکت مطبوعات و رسانه های استان بر مدار قانون است و در استان فارس با وجود کثرت مطبوعات و رسانه ها شاهد کمترین جرم مطبوعاتی و سیاسی هستیم.

وی متذکر شد: خدمات دادگستری در مبارزه با مفاسد اقتصادی به اطلاع عموم برسد تا مردم با لمس قاطعیت دستگاه قضایی در برخورد با فساد به اصلاح امور امیدوار باشند.

رئیس کل دادگستری فارس خطاب به اهالی رسانه با تاکید بر اینکه در انتشار اخبار منصف باشید، گفت: انتشار برخی اخبار بخصوص اخبار بی ارزش و زرد که باعث  ناامیدی و یا انحراف در جامعه می شود در گام اول توسط خود مطبوعات جلوگیری شود.

وی بیان داشت: نمونه این دست از اخبار در برخی از رسانه های مجازی در برخی از شهرستان ها شاهد بودیم که این امر با ورود به موقع مسئولین از ایجاد تبعات منفی پیشگیری شد.

رئیس کل دادگستری استان فارس فارس تاکید کرد: اخباری که به آبروی افراد خدشه وارد می کند نیز نباید منتشر شود چرا که حفظ آبروی انسان ها از حرمت کعبه بالاتر است بنابراین تا اتهامی قطعی نشود نباید نام فرد ذکر شود، چرا که ممکن است آبروی فردی بی دلیل برده شود.

 معاون قضایی رییس کل دادگستری فارس و رئیس دادگاه مطبوعات استان فارس نیز  با اشاره به اهمیت قوانین مطبوعات، گفت: نگاه قانونگذار در مورد ترکیب دادگاه مطبوعات به شکل کنونی نشان از اهمیت و جایگاه مطبوعات دارد.

محسن رجایی نیا بیان کرد: علی رغم تکثر سلیقه های سیاسی در حوزه مطبوعات تعداد  پرونده های کیفری تشکیل شده علیه مطبوعات در حداقل ممکن است که در همین پرونده های حداقلی تشکیل شده نیز فاقد انگیزه های سیاسی است و اغلب  ناشی از عدم اطلاع دقیق از قوانین مطبوعات بوده است.

وی با اشاره به لزوم آموزش در حوزه قوانین مطبوعات گفت: دقت نظر، حسن توجه و احساس مسئولیت اعضای هیئت منصفه در همکاری با دادگاه مطبوعات قابل تقدیر است که همین امر سبب شده اظهار نظر اعضای هیئت منصفه در حکم صادره موثر باشد.

رجایی نیا افزود: در استان فارس پیش از ابلاغ دستورالعمل و به استناد قانون، دادگاه های سیاسی برگزار شده است و این موضوع مورد توجه دستگاه قضایی استان فارس بوده است.

در ادامه دادستان انقلاب عمومی مرکز استان فارس سابقه دادگاه مطبوعات را به پیش از انقلاب خواند و گفت: جرایم مطبوعاتی با جرایم عادی تفاوت دارد، بنابراین انگیزه شرافتمندانه جرایم مطبوعاتی است باعث شده است  قانونگذار به این انگیزه توجه ویژه ای داشته است.

سید مصطفی بحرینی  رسانه را نماینده افکار عمومی خواند و افزود: حضور اعضا هیئت منصفه باعث خواهد شد  تصمیم دادگاه منصفانه تر و مطلوب تر باشد.
وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه شاهد تشکیل پرونده های سیاسی و مطبوعاتی در استان نباشیم گفت: در صورت تشکیل پرونده ای با این موضوعات تلاش خواهد شد با همفکری همه اعضای هیات منصفه، بهترین و منصفانه ترین تصمیم اتخاذ شود.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید