کد خبر: 334511
۰
۰
نسخه چاپی

تعداد دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاقی ۱۰ درصد افزایش یافت

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، صادق ستاری‌فرد در نشست تخصصی طرح آزادسازی مجموعه‌های ورزشی و آموزشی با حضور معاونان تربیت‌بدنی و سلامت ۱۰ استان کشور اظهار داشت: نظامات حکمرانی سلامت و امور اجتماعی کشور باید برای این معضل که به سرعت در حال تبدیل به بحران است، کمک کنند و باید جهاد تبیین در مورد سلامت دانش‌آموزان روی نقطه کانونی چاقی و کم تحرکی  آنان متمرکز شود.

وی ادامه داد: باید فعالیت‌ها و برنامه های فرهنگی و تربیتی در طرح آزادسازی مجموعه های ورزشی مدنظر باشند، در مرحله تکمیلی این طرح نیز موضوع وقف ورزشی را پیش می‌بریم تا بخشی از ساعات افرادی را که می‌توانند به ما کمک کنند، در اختیار بگیریم و جهاد ورزشی را از این طریق عملیاتی کنیم.

ستاری‌فرد گفت: سنت وقف را باید در وجود دانش‌آموزان نهادینه کنیم تا دانش‌آموزان نیازمند بتوانند از امکانات و اقلام ورزشی دیگر همسالان و همنوعان خود استفاده کنند. همچنین با طرح مطالبه عمومی باید تلاش کنیم مجموعه‌های ورزشی نهادهای دیگر مانند شهرداری‌ها و وزارت ورزش و جوانان نیز به کمک آموزش و پرورش بیایند.

درس تربیت بدنی تفریحی و تفننی نیست

ستاری فرد تصریح کرد: رویکرد ما در ارایه درس تربیت بدنی رویکرد صرفا تفریحی و تفننی نیست یکی از کارکردهای ورزش ایجاد نشاط و شادابی، تامین و تضمین سلامت جسم و روح است، ما تنها معلم تربیت بدنی نیستیم بلکه متولی تامین سلامت دانش‌آموزان و تربیت بدنی آنان هستیم. این نگاه ساده‌انگارانه و تقلیل گرایانه به ساحت زیستی و بدنی است که فقط خود را به ۲ ساعت درس تربیت بدنی محدود کنیم.

وی اضافه کرد: حوزه فعالیت ما محدود به درس تربیت بدنی نیست نقطه کانونی و تمرکز ما این درس است اما نمی‌توانیم به فعالیت‌های فوق برنامه، جشنواره‌ها و مسابقات و به توانمندسازی و افزایش مهارت و مشارکت خانواده ها در این راستا بی‌توجه باشیم؛ موضوعی که صراحتا در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد اشاره واقع شده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: سند تحول تاکید می‌کند که ارتباط خانواده، مدرسه و مسجد باید مدنظر باشد همچنین کانون تربیتی را مدرسه دانسته است. این موارد نشان می‌دهد برای تحقق این راهکارها باید طرح‌های تحولی در این راستا پیاده سازی شود تا بتوان به تحقق ساحت زیستی بدنی کمک شود.

ستاری فرد افزود: به همین منظور طرح آزادسازی مجموعه‌های ورزشی را با هدف رایگان شدن تربیت بدنی، خانواده محور شدن برنامه‌ها، سلامت عمومی و «آموزش» و «پرورش» به عنوان نیاز اصلی اجرا می‌کنیم، آزادسازی یعنی والدین و فرزندانشان برای حضور در این اماکن تربیتی ورزشی محدودیتی ندارند و استفاده خانواده ها از این مجموعه‌ها رایگان است.

وی تصریح کرد: اجرای طرح هدایت ورزشی از طریق هنرستان‌ها ظرفیت خوبی برای تامین مربی ایرانی خواهد بود موضوعی که سال ها است دغدغه و مطالبه رهبر معظم انقلاب است همچنین با هدایت ورزشی موضوع مدیریت استعدادهای ورزشی دانش آموزان باید مسیر صحیح ورزشکار شدن و قهرمان و پهلوان شدن دانش آموزان را پیش گرفت.

ستاری فرد افزود: در سند تحول موضوع تربیت ساحت اجتماعی سیاسی، اعتقادی و اخلاقی مورد توجه است و دانش‌آموز مستعد ورزشکار ما نیز باید تمام ساحتی تربیت شود و پرورش یابد؛ از طرفی با اجرای طرح هدایت ورزشی باید به دنبال این باشیم که هر دانش‌آموز بتواند در یک رشته ورزشی برای طول زندگی خود و تامین سلامت خویش، زیست ورزشی داشته باشد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: آمادگی جسمانی دانش‌آموزان باید در طول سال تحصیلی بررسی شود؛ بنابراین طرح پاک (پایش آمادگی کودکان) از ابتدای ورود دانش‌آموز تا خروج او از آموزش و پرورش دنبال می‌شود. آموزش یک رشته در هر پایه دنبال می‌شود اما آموزش یک رشته در دوران تحصیلی نیز باید به خوبی دنبال شود. تلاش داریم افزایش ساعات درس تربیت بدنی و تولید محتوای این درس دنبال شود.

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، با حضور در خانه شهید خرازی و کسب اجازه از مادر بزرگوار ایشان این طرح را به نام طرح شهید خرازی نامگذاری شده و از این پس با این نام ارزشمند طرح را در جهت خدمت‌ رسانی به سلامت دانش آموزان و خانواده‌های آنان به پیش خواهد رفت.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید