کد خبر: 335962
۰
PNAZAR
نسخه چاپی
دبیر اجرایی دومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در گفت‌وگوی اختصاصی با ایراسین:

به کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان در صنعت فولاد کمک می‌کنیم /رابطه مستقیم توسعه تکنولوژی و پیشرفت

علیرضا کاظمی با اشاره به رابطه‌ مستقیم بین توسعه تکنولوژی و پیشرفت گفت: تکنولوژی‌های جدید و روش‌هایی که می‌تواند به قیمت تمام شده، کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان صنعت فولاد کمک کند در این کنفرانس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان در صنعت فولاد کمک می‌کنیم /رابطه مستقیم توسعه تکنولوژی و پیشرفت

به گزارش اقتصاد آینده نیوز ؛ دومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در تاریخ ۱۷ تا ۱۸ اسفندماه به میزبانی بندرعباس برگزار می‌شود. هدف از برگزاری کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، ایجاد فضای تبادل ایده‌ها، تجربیات، مشکلات و راه حل‌های بدست آمده توسط شرکت‌کنندگان و یا صاحبان تکنولوژی در موضوعات مختلف مرتبط با حوزه تخصصی کنفرانس است. زمانی که شرکت‌کنندگان کنفرانس در جستجوی موضوعات مورد علاقه خود برای ارائه در کنفرانس و یا استفاده از مطالب ارائه شده توسط دیگران هستند درگیر چالش‌های ذهنی می‌شوند و در نتیجه در راستای بسط و گسترش تئوریک و یا عملی موضوع حرکت خواهند کرد. شرکت فولاد هرمزگان با هدف فراهم ساختن محیطی برای انتشار دستاوردهای نو، شناسایی راه حل‌هایی برای مسائل مشترک صنعت فولاد، تبادل اندیشه صاحبان نظر در این صنعت، تحت تاثیر قراردادن صنعت فولاد از محورهای همایش و در نهایت ایجاد یک پایگاه تخصصی دانشی در حوزه فولادسازی و ریخته گری مداوم، کنفرانس را برای دومین بار برگزار می کند. در همین ارتباط با علیرضا کاظمی؛ معاون تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

آقای کاظمی با توجه به برگزاری دومین کنفرانس فولادسازی و ریخته گری مداوم در سطح بین المللی، اهمیت توسعه رابطه صنعت و دانشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در دنیای امروز، رابطه‌ای مستقیم بین توسعه تکنولوژی و پیشرفت در ابعاد مختلف هر کشور وجود دارد. انسان نقش محوری و بنیادی در تکنولوژی و توسعه آن دارد. استفاده از بهترین و مدرن‌ترین تجهیزات بدون منابع انسانی متخصص و ماهر، شدنی نیست و چون دانشگاه محل آموزش منابع انسانی متخصص و ماهر است، در نتیجه اهمیت بسیار زیادی در توسعه تکنولوژی و پیشرفت صنعت دارد.

متاسفانه در این روزها، فاصله قابل توجهی بین پتانسیل علمی کشور و نیازهای بخش صنعت وجود دارد که باید شکاف موجود در ارتباط بیشتر صنایع و مراکز علمی و دانشگاهی پر شود. در کشورهای بیشتر توسعه یافته، ارتباط مستمر و پویای صنعت و دانشگاه چرخه موثری در توسعه و رشد همدیگر به وجود آورده است.

به دلیل اهمیت گفته شده در ارتباط صنعت و دانشگاه و در جهت کاهش شکاف موجود و ارتباط بهتر دانشگاه با صنعت باید ابتدا نیازهای بخش صنعت شناسایی شده و سپس، این موضوعات به صورت پیشنهاد در اختیار دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان، شهرک‌ها و پارک‌های علمی درآید تا دانشجویان و یا مراکز گفته شده با توجه به نیازهای صنعت و موضوع مورد علاقه خود، پژوهش کنند و یا دانش خود را برای کاربرد صنعتی توسعه دهند.

برخی راهکارهای دیگر که می‌تواند ارتباط صنعت با دانشگاه را بهبود دهد شامل سرفصل‌های‌ آموزشی‌ دانشگاه‌ها، برنامه‌ها و شیوه‌های‌ تدریس متناسب‌ با تکنولوژی‌های‌ روز و نیازهای صنعت است که بازنگری‌ و اصلاح‌ می‌شود و برای‌ آموزش‌ بخش‌هایی‌ از دروس کاربردی در دانشگاه‌ها، از متخصصان‌ صنعتی‌ استفاده‌ شود تا مطالب کاربردی به دانشجویان ارائه شود. موضوع پایان‌نامه‌های‌ کارشناسی، کارشناسی‌ ارشد و دکترا از موضوعات کاربردی و نیاز صنعت باشد.

برگزاری این کنفرانس چه تاثیری بر دو موضوع ارتقای کیفیت محصولات و کاهش بهای تمام شده خواهد داشت؟

یکی از محورهای کنفرانس ۱۴۰۰، عیوب سطحی است که به طور مستقیم به موضوع کیفیت، عیوب و راهکارهای رفع آن می پردازد. موضوعات برخی از محورهای دیگر کنفرانس هم می‌تواند مرتبط با موضوعات کیفیت و یا دلایل ایجاد عیوب بر محصولات فولادسازی باشد. موضوعاتی مانند بهینه‌سازی مواد، تکنولوژی‌های مورد نیاز برای ارتقای کارخانه‌های فولادسازی، اقتصاد چرخشی و بازیافت و استفاده از محصولات جانبی از جمله محورهای کنفرانس است که می‌تواند در موضوع قیمت تمام شده به صنعت فولاد کمک کند.

مدیریت انرژی هم یکی دیگر از محورهای کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم است. صنعت فولاد در طی دهه‌های گذشته کاهش چشمگیری در مصارف انرژی به ازای هر تن فولاد داشته است. تکنولوژی‌های جدید و یا روش‌هایی که می‌تواند به کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان صنعت فولاد کمک کند مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

اولین دوره برگزاری این کنفرانس چه دستاوردهایی داشته است؟

کنفراس اول در سال ۱۳۹۸ برگزار شد. با وجود اولین دوره برگزاری و ناشناخته بودن کنفرانس، استقبال قابل قبولی در سطح ملی و بین المللی انجام شد و مقالات و سخنرانی‌های ارائه شده مورد توجه شرکت کنندگان‌ قرار گرفت. بخشی از راه حل‌های ارائه شده در کنفرانس در راستای حل مشکلات فولادهرمزگان و سایر شرکت‌ها با موفقیت استفاده شد. یکی از دلایل استقبال به مراتب گسترده تر از دوره دوم کنفرانس، جذابیت و کاربردی بودن مطالب ارائه شده در دوره اول است.

جایگاه شرکت‌های دانش بنیان و پژوهشگران در چنین فضایی را چطور ارزیابی می کنید؟

کنفرانس‌های تخصصی در راستای شناسایی نیازها و منابع دانش و به اشتراک گذاری دانش روز می‌توانند نقش موثری داشته باشند و از آنجایی که شرکت‌های دانش بنیان، مراکز دانشگاهی و ... جزو مخاطبین کنفرانس هستند بخشی از این چرخه را تکمیل خواهند کرد.

به کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان در صنعت فولاد کمک می‌کنیم /رابطه مستقیم توسعه تکنولوژی و پیشرفت

برگزاری این کنفرانس در اجرای شعار «توسعه؛ به وسعت ایران» که مدنظر مدیرعامل فولاد مبارکه است، چه نقشی خواهد داشت؟

توسعه گروه فولاد مبارکه ابعاد مختلفی می‌تواند داشته باشد. برخی از این مفهوم در افزایش ظرفیت‌های تولیدی، پراکندگی شرکت‌های گروه در مکان هایی که برای آن دارای مزیت اقتصادی و مکان یابی بهینه باشند، افزایش تنوع محصولات و یا کیفیت محصولات، در راستای سیاست‌های گروه فولاد مبارکه خواهد بود. با توجه به موارد گفته شده برخی از محورهای کنفرانس شامل تکنولوژی‌های جدید، نوآوری ها و ... می‌تواند در انتخاب تکنولوژی‌های مورد نیاز برای توسعه‌های آینده و یا انجام بهینه‌سازی لازم در سطح شرکت‌های گروه مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی توسعه علمی شرکت‌های گروه و فولاد هرمزگان که بزرگترین شرکت تولیدی گروه در حال حاضر است یکی دیگر از جنبه‌های توسعه است که مد نظر مدیر عامل محترم گروه فولاد مبارکه بوده و به کرات مورد تاکید ایشان قرار گرفته است. انقلاب صنعتی چهارم، کلان داده‌ها و هوش مصنوعی هم در آینده گروه نقش کلیدی خواهد داشت که در حال حاضر به صورت ویژه در شرکت فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان دنبال می‌شود. در پایان نقش کلیدی فولاد هرمزگان در این کنفرانس، انشا الله باعث توجه بیشتر به پتانسیل‌های جنوب کشور و موقعیت مناسب مناطق نزدیک دریا برای توسعه‌های آینده گروه فولاد مبارکه خواهد بود.

درباره رونمایی از تجهیز بومی سازی شده فولاد هرمزگان در این کنفرانس توضیح بدهید؟

از گذشته تا به حال برای آنالیز عناصر مواد اولیه و مصرفی صنعت فولاد از دستگاه‌های XRF شرکت های خارجی استفاده می‌شد که علاوه بر خروج مبالغ قابل توجه ارز از کشور، پشتیبانی فنی و قابل اطمینان از دستگاه به دلیل تکنولوژی بالا، کمبود قطعات یدکی و بعضا مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه وجود نداشت. با توجه به دلایل مطروحه با حمایت مادی و فنی فولاد هرمزگان از طریق تشکیل کارگروه تخصصی و صرف زمان حدود یک سال تلاش مستمر برای اولین بار در کشور دستگاه XRF بومی توسط یکی از شرکت های دانش بنیان مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، که طی سالیان اخیر همکاری فنی مناسبی با شرکت فولاد هرمزگان نیز داشته است ساخته شد. این دستگاه پس از گذراندن موفق آزمون هایی از قبیل IEC ۶۱۰۱۰-۲-۰۹۱ و IEC ۶۱۰۱۰-۱ در حال آماده سازی جهت تحویل و بهره برداری است.

برگزاری این کنفرانس تا چه اندازه در تحقق شعار سال موثر خواهد بود؟

شعار سال ۱۴۰۰ تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی‌ها است. کنفرانس فولاد سازی ۱۴۰۰ یک کنفرانس تخصصی است که به مسائل، مشکلات، تجربیات مرتبط با حوزه ای از تولید کشور که همان صنعت فولاد است می‌پردازد و ارتقای علمی جامعه مرتبط با این صنعت قطعا یک گام عملیاتی در راستای پشتیبانی و مانع زدایی از تولید خواهد بود چرا که رفع بخشی از موانع و مشکلات در اختیار دست اندرکاران این حوزه است و شناخت بهترین راه حل‌ها و یا تکنولوژی‌ها کمک موثری در راستای رفع درست مشکلات و موانع و ارتقای تولید خواهد بود. از طرفی سایر بخش‌هایی که به نحوی بر موضوعات تولید اثرگذار هستند؛ با اطلاع از مباحث روز در راستای تحقق شعار سال می‌توانند کمک های اثربخش تری داشته باشند.