کد خبر: 336026
۰
۰
نسخه چاپی

وظایف شوراهای عالی آموزش و پرورش و انقلاب فرهنگی از هم تفکیک شوند

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، یوسف نوری روز دوشنبه در بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس شورای عالی آموزش وپرورش اظهار داشت: شورا یک اصطلاح حقوقی و کاربردی در ادبیات فقهی و شوراها از ارکان مهم تصمیم گیری در نظام حکمرانی هستند که برای رفع برخی از چالش ها فعالیت می کنند و خود هم دچار چالش هایی شده اند.

وی ادامه داد: شوراها در کارکردها و نهادها در نظام اداری کشور موثر هستند، شورای عالی آموزش و پرورش ماهیت نظارتی، هماهنگی و تنظیم گری دارد. مهم ترین اقدام شورای عالی آموزش و پرورش تنظیم و تهیه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

نوری خاطرنشان کرد: ضمانت اجرایی شورای عالی آموزش و پرورش، تداخل عملکردی و تصمیمات شوراهای عالی از موارد مورد توجه است. به عنوان مثال تفکیک مسائل شورای عالی انقلاب فرهنگی با شورای عالی آموزش و پرورش از جمله مسائل مورد سوال است که باید حدود و اختیارات وظایف در این خصوص مشخص باشد. 

وی با بیان اینکه وظایف شوراها باید از یکدیگر تفکیک شود، عنوان کرد: وظیفه ما آموزش و پرورش عمومی و وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی، امور فرهنگ است. در کشور بیش از ۸۰ شورا داریم که رییس جمهور در ۳۲ شورا رییس است.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: بنده به عنوان معلم از شورای عالی آموزش و پرورش انتظار دارم که در وهله اول یک مفهوم شناسی ایجاد شود، تفکیک جایگاه و ترسیم آن است. 

وی اظهار داشت: رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش رییس جمهور است و باید وظایف این دو شورا از هم تفکیک شوند.

نوری ادامه داد: در شورای عالی آموزش و پرورش باید ضمانت اجرای کاری داشته باشیم و کمتر قانون بنویسیم؛ چرا که بسیاری از قوانین اضافی نیز باید حذف شوند.

وزیر آموزش و پرورش در این مراسم که در مدرسه دارالفنون برگزار شد، درباره بافت تاریخی این مدرسه اظهار داشت: دارالفنون با حضور معلمان، دانش آموزان و دانش پژوهان زنده می شود.

به گزارش ایرنا، مراسم بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش در مدرسه دارالفنون برگزار شد. 

۱۰۰ سال از عمر فعالیت شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان اتاق فکر وزارت آموزش و پرورش می گذرد؛ شورایی که مرجع سیاستگذاری در حوزه آموزش عمومی از پیش دبستانی تا پایان متوسطه است.

به گفته محمود امانی طهرانی دبیرکل شورا، شکل اولیه این شورا در کشور ۱۰ سال قبل از مشروطه و مجلس شورای ملی به وجود آمد و به سال ۱۲۷۵ شمسی باز می گردد. در آن زمان مدارس جدید توسط افراد مختلف در کشور در حال شکل گیری بودند و نخست وزیر آن زمان به این گروه که برای شکل گیری مدارس جدید دور هم جمع شده بودند رسمیت داد، انجمن معارف شکل گرفت و در سال های بعد مشمول تغییراتی شد تا جایی که اولین بار در ۱۶ اسفند ۱۳۰۰ شمسی شورای عالی به صورت رسمی تاسیس شد.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید