کد خبر: 336289
۰
PNAZAR
نسخه چاپی
گام جدید «آرسلورمیتال» به سمت تولید فولاد سبز اعلام شد؛

سرمایه‌گذاری ۵میلیون دلاری بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان برای هیدروژن سبز

شرکت فولادی آرسلورمیتال به تازگی اعلام کرد که از طریق صندوق نوآوری خود با نام ایکس کرب، به میزان ۵ میلیون دلار در تولید هیدروژن سبز سرمایه‌گذاری کرده است.

سرمایه‌گذاری ۵میلیون دلاری بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان برای هیدروژن سبز

به گزارش اقتصاد آینده نیوز - محمد رضایی فرد: شرکت فولادی آرسلورمیتال (ArcelorMittal) به تازگی اعلام کرد که از طریق صندوق نوآوری خود با نام ایکس کرب XCarb™، به میزان ۵ میلیون دلار در تولید هیدروژن سبز سرمایه‌گذاری کرده است.

این سرمایه‌گذاری ۵ میلیون دلاری غول فولادی دنیا در فناوری جدید تولید هیدروژن سبز، حجم سرمایه‌گذاری این صندوق را از زمان راه‌اندازی در مارس ۲۰۲۱ یعنی یکسال پیش، تاکنون به ۱۸۰ میلیون دلار رسانده است.

این سرمایه گذاری جدید بخشی از ۷۵ میلیون دلار سرمایه تامین شده برای تولید هیدروژن سبز است که با حضور سرمایه‌گذاران دیگر صورت گرفته است.

روشی متفاوت با الکترولیز

فناوری این روش با عنوان ای-تک E-TAC مشابه الکترولیز است که از جریان الکتریسیته برای تجزیه آب به هیدروژی و اکسیژن استفاده می کند، با این تفاوت که در آن بر خلاف الکترولیز معمولی، هیدروژن و اکسیژن به طور جداگانه در مراحل مختلف تولید می شوند.

فرآیند تولید اکسیژن و هیدروژن در فرآیند E-TAC از بازدهی انرژی ۹۵ درصدی برخوردار است که ۲۵ درصد بیشتر از بازدهی انرژی در فرآیند سنتی الکترولیز آب است. به علاوه انتظار می‌رود این روش صرفه اقتصادی بیشتری نیز نسبت به روش سنتی داشته باشد و در آن هزینه ها تقریبا نصف می شود.

سرمایه‌گذاری ۵میلیون دلاری بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان برای هیدروژن سبز

کمتر از یک دلار برای هر کیلوگرم

هدفگذاری اولیه این روش بهای تمام شده تولید هیدروژن تا سال ۲۰۲۳ را به کمتر از ۲ دلار در هر کیلوگرم کاهش می‌دهد و در نهایت در افق ۲۰۳۰ هزینه تولید هیدروژن در این روش کمتر از یک دلار به ازای هر کیلوگرم خواهد بود.

هم اکنون ۱۲۰ میلیون تن هیدروژن در هر سال در صنایع مختلف دنیا مصرف می شود. در سال‌های آینده، خودروهای بزرگ دارای سوخت هیدروژن در شبکه حمل و نقل مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین شبکه خطوط لوله انتقال هیدروژن توسعه یافته و انتظار می رود تقاضای پایدار در دهه آتی افزایش یابد.

از تولید سالانه هیدروژن، ۹۵ درصد آن از فرآورش گاز متان و سایر گازهای فسیلی به دست می آید. ۵ درصد دیگر نیز با الکترولیز آب تولید می شود. هزینه تولید هر کیلوگرم هیدروژن با الکترولیز ۳ تا ۴ دلار و با فرآورش گاز ۱ تا ۲ دلار است. در نظر گرفتن این نکات اهمیت این فناوری جدید را بیشتر آشکار می‌کند.

نقش هیدروژن سبز در فولاد سبز

پیناکین چاوبال، مدیر ارشد فناوری آرسلورمیتال درباره این موضوع می گوید: «هیدروژن سبز به طور بالقوه برای کربن‌زدایی عمیق در فرآیند فولادسازی به خوبی شناخته شده است. اگرچه فناوری مورد نیاز برای کاهش مستقیم سنگ آهن با استفاده از هیدروژن هنوز به بلوغ نرسیده است، اما مسئله اصلی در این روش جدید، هزینه و در دسترس بودن انرژی ورودی یعنی هیدروژن سبز است.»

وی می‌افزاید: «از آنجا که تمرکز ما بر توسعه یک فناوری جدید با هدف تولید کارآمد و مقرون به صرفه هیدروژن سبز است، این روش گزینه مطلوبی برای سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری XCarb™ شرکت آرسلورمیتال است. ما مشتاقانه منتظر همکاری با تیم های مختلف هستیم تا تولید تجاری هیدروژن سبز به نتیجه برسد.»

پیشرفته ترین و بزرگترین 

شرکت فولاد آرسلورمیتال یکی از پیشرفته‌ترین شرکت‌های فولاد در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین فولادسازی است. در این شرکت، مدرن‌ترین روش‌های تولید فولاد در کوره‌های الکتریکی با استفاده از آهن بازیافت‌شده یا آهن اسفنجی، کوره‌های دمش اکسیژن بااستفاده از آهن خام، کوره بلند، روش کورکس و میدرکس استفاده می‌شود. شرکت آرسلور میتال برای توسعه فرایند و محصول خود، دو مرکز پیشرفته تحقیق و توسعه دارد. مرکز تحقیق وتوسعه شیکاگو برای تحقیق و توسعه در زمینه محصولات فولاد تخت. مرکز تحقیق و توسعه فرانسه برای تحقیق و توسعه در زمینه محصولات فولاد بلند.

لاکشمی نارایان میتال مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره این شرکت در مورد چشم‌انداز ده سال آینده می‌گوید: ما فرایند ادغام و جهانی‌سازی را، در صنعت فولاد در سال‌های اخیر رهبری کرده‌ایم و الان بزرگترین و جهانی‌ترین تولیدکننده فولاد دنیا هستیم. قصد ما آن است، که موقعیت پیشتازی خود را در این فرایند، کاملاً حفظ کنیم و تحکیم بخشیم. با روند رشدی که داریم فکر می‌کنم، طی ۵ تا ۱۰ سال آینده، به‌ظرفیت تولید ۲۰۰ میلیون تن و حتی بیشتر برسیم. آرمان و آرزوی ما آن است، که تحسین‌برانگیزترین شرکت فولاد جهان باشیم.