کد خبر: 337534
۰
PNAZAR
نسخه چاپی
رئیس تحقیقات خدمات فنی و مهندسی شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد:

همکاری فولاد مبارکه با دانشگاه‌های کشور در زمینه انجام پروژه‌های تحقیقاتی

رئیس تحقیقات خدمات فنی و مهندسی شرکت فولاد مبارکه از همکاری این شرکت با دانشگاه‌های سراسر کشور برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی حوزه صنعت فولاد خبر داد.

همکاری فولاد مبارکه با دانشگاه‌های کشور در زمینه انجام پروژه‌های تحقیقاتی

به گزارش اقتصاد آینده نیوز ؛ محمد حدادی رئیس تحقیقات خدمات فنی و مهندسی شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با رادیوم فولاد اظهار کرد: برند فولاد مبارکه به‌عنوان یک نشان ملی و بین‌المللی با گرفتن جوایز مختلف ملی و بین‌المللی تقویت ‌شده و از طرف دیگر موضوع یادگیری نیز با کسب چنین جوایزی به خاطر قرار گرفتن سازمان در فرایندهای ارزیابی تقویت می‌شود.

وی گفت: شرکت کردن در مراحل ارزیابی چنین جشنواره‌هایی باعث آشنا شدن با روندهای موجود در دنیا شده و امتحانی محسوب می‌شود که در معرض آن قرار می‌گیریم تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسیم و نسبت به رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت اقدام کنیم تا روند روبه‌رشد فولاد مبارکه ادامه پیدا کند.

رئیس تحقیقات خدمات فنی و مهندسی شرکت فولاد مبارکه افزود: این شرکت خودش را از فراگیری دانش بی‌نیاز نمی‌داند و برای ارتقای خود برنامه‌ریزی جدی دارد.

تعریف پروژه‌های تحقیقاتی متعدد در فولاد مبارکه

وی تصریح کرد: در حوزه تحقیق و فناوری در فولاد مبارکه و به‌طور خاص در واحد تحقیقات فنی و مهندسی شرکت، فرایند جدیدی را برای تعریف پروژه تحقیقاتی داشته‌ایم که بیش از 30 پروژه تحقیقاتی جدید تعریف، ابلاغ و اجرا شده است. البته بیش از 30 پروژه تحقیقاتی نیز خاتمه یافته که در حوزه‌های مختلف مانند پروژه تعریف محصولات جدید، بهبود فرایندهای تولید، بهینه‌سازی مصارف آب و انرژی، بهبود عملکرد تجهیزات تولید و پشتیبانی، بهبود فرایندهای ستادی و... بوده و نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته است.

حدادی خاطرنشان کرد: با توجه به دغدغه ملی و استانی فولاد مبارکه در حوزه آب، پروژه‌ای تحقیقاتی با همکاری ناحیه انرژی و سیالات شرکت انجام شد. در نتیجه این تحقیقات توانستیم یک پتانسیل کاهش مصرف آب را در یکی از واحدهای تولیدی شناسایی کنیم و درصورتی‌که این پروژه عملیاتی شود، میزان قابل‌توجهی آب در فرایند مربوطه و دیگر فرایندهایی که در آینده توسعه پیدا می‌کند صرفه‌جویی می‌شود و این پروژه یکی از پروژه‌هایی بود که نتیجه آن برای من دلچسب بود.

بهبود فرایندها و افزایش بهره‌وری نتیجه همکاری با دانشگاه‌ها

وی ادامه داد: همکاری با دانشگاه‌ها با دو نگاه انجام‌ شده و نتایج آن از مدنظر قرار می‌گیرد؛ اول دید سازمانی و شرکتی است که در این نگاه، اقدامات برای بهبود فرایندها و افزایش بهره‌وری شرکت انجام می‌شود و پروژه‌هایی که تاکنون انجام‌شده به این مهم کمک کرده و تأثیرات آن در سازمان مشهود است. جنبه دیگر نگاه ملی، منطقه‌ای و فراسازمانی است که این پروژه‌ها باعث شده تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا به شرکت‌هایی مطرح تبدیل شوند. افزایش دانش دانشگاه‌های مطرح نیز از دیگر دستاوردهای همکاری فولاد مبارکه دانشگاه‌ها، خصوصا دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه صنعتی اصفهان بوده است.

وی پیرامون همکاری فولاد مبارکه با دانشگاه‌ها تأکید کرد: در زمینه طراحی محصولات، رویکرد قبلی فولاد مبارکه تعریف پروژه با دانشگاه‌های مختلف بوده، ولی رویکرد جدید، تأسیس پژوهشکده فولاد در دانشگاه صنعتی اصفهان و همکاری با این مرکز علمی است تا بتوانیم توسعه محصولات جدید را به‌صورت متمرکز پیگیری کنیم و دانش مربوط به آن رسوب کند، مستند گردد و قابل‌استفاده در پروژه‌های بعدی باشد.

حدادی یادآور شد: پژوهشکده فولاد مرجع انجام پروژه‌های ما در زمینه طراحی محصولات جدید فولادی بوده که از سال گذشته نیز چندین پروژه تعریف‌شده و در مراحل پایانی است و در سال‌های آینده به مرحله تولید می‌رسد.

نظارت دپارتمان‌های تخصصی بر فرایند انجام پروژه‌های تحقیقاتی

وی در توضیح دپارتمان‌های ناظر بر پروژه‌ها افزود: نظارت بر پروژه‌های تحقیقاتی با تعریف دپارتمان‌هایی در واحد تحقیق توسعه محقق شده و تحقیقات فنی و مهندسی، تحقیقات فرایندهای تولید و تحقیقات مواد و انرژی عنوان این دپارتمان‌ها هستند. هرکدام از این دپارتمان‌ها مسئولیت نظارت بر پروژه‌های حیطه خودشان را دارند. هر پروژه تحقیقاتی که در فولاد مبارکه تعریف می‌شود کارشناسی از یکی از این دپارتمان‌ها مسئول نظارت بر آن پروژه می‌شود تا در طول انجام پروژه با برگزاری جلساتی روند پیشرفت بررسی شود.

رئیس تحقیقات خدمات فنی و مهندسی شرکت فولاد مبارکه متذکر شد: برای نظارت بر این پروژه‌ها از توان فنی و مهندسی خود واحدهای بهره‌بردار نیز به میزان زیادی استفاده می‌شود تا از دید فنی همکاران نیز این موضوعات بررسی شود.

فولاد مبارکه برنده جایزه محصول برتر تحقیق و توسعه در دهمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت صمت

وی در مورد کسب جایزه محصول برتر تحقیق و توسعه در دهمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت صمت خاطرنشان کرد: در واحد تحقیق و توسعه محصولات زیادی طراحی شده و به‌عنوان محصول برتر تحقیق و توسعه حائز عنوان جوایز مختلف شده‌اند. در ارزیابی این جوایز ملی شرکت‌های مختلفی محصولات خود را ارائه می‌دهند و این جوایز نه‌تنها کیفیت محصول نهایی را بررسی می‌کند، بلکه روند و فرایندهای تولید محصول را نیز بررسی می‌کند و همواره پیوستگی و پایداری تولید محصول جدید است که یک شرکت را از دیگر شرکت‌ها متمایز می‌کند.

حدادی تأکید کرد: فولاد مبارکه زیرساختی برای ایجاد فرایند توسعه محصولات ایجاد کرده که این اقدام باعث شده در سال‌های متمادی بتوانیم در جوایز ملی شرکت کنیم و عناوین مختلف کسب کنیم.

سامانه «پژوهان» برای دریافت ایده‌های صاحب‌نظران

وی متذکر شد: سامانه‌ای با عنوان پژوهان برای عنوان کردن موضوعات پژوهشی که دغدغه سازمان است طراحی شده تا ایده‌های خارج سازمان دریافت شود. قبلا کارشناسان پروژه با توجه به شناختی که از محققین دانشگاهی در کشور داشتند بیشتر موضوعات را به آن‌ها ارجاع می‌دادند و این موضوع باعث بروز محدودیت برای ما می‌شد.

رئیس تحقیقات خدمات فنی و مهندسی شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: این سامانه می‌تواند با ارائه موضوعات پژوهشی، زمینه ارتباطات بیشتری را با محققین سراسر کشور فراهم کند و این یعنی اگر کسی نامش در پایگاه داده ما نبود نیز می‌تواند ایده‌های خود را مطرح سازد و در نتیجه پژوهشگران بیشتری در خدمت پروژه‌های تحقیقاتی قرار می‌گیرند.