رهاسازی 30 هزار قطعه بچه ماهی در مزارع پرورش ماهی شهرستان مرند استان اذربایجان شرقی

رهاسازی 30 هزار قطعه بچه ماهی در مزارع پرورش ماهی شهرستان مرند استان اذربایجان شرقی

 

  احمد مرادپور اقتصاد آینده آذربایجان شرقی ) :  30 قطعه بچه ماهی در مزارع پرورش ماهی شهرستان مرند استان اذربایجان شرقی رهاسازی شد .

 تعداد 30 هزار قطعه بچه ماهی گرمابی  با وزن متوسط 30 گرم در نیمه اول فصل بهار در مزارع پرورش ماهی شهرستان مرند رهاسازی شدند.

  مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در این راستا در گفتگو با خبرنگاران گفت: ظرفیت آبزی پروری شهرستان مرند ، سالانه حدود 280 تن است که می‌توان این ظرفیت را افزایش داد.

مهندس قاسم جعفروند با اعلام اینکه در این طرح  انواع  مختلف ماهی از قبیل فیتوفاگ، بیگ‌هد، آمور و کپور در مزارع پرورش ماهی شهرستان رهاسازی شد افزود: با وجود سیستمهای مختلف پرورشی و مدیریت مناسب مزارع از لحاظ اکسیژن دهی، تغذیه و بهداشت آبزیان انتظار داریم ماهیان رهاسازی شده در طول امسال به رشد مناسب و وزن یک تا یک و نیم کیلوگرم برسند که قابل عرضه به بازار می‌شوند.

وی ادامه داد : عملیات رهاسازی بچه ماهیان گرم آبی در استان از اوایل فروردین ماه  آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت .

مهندس جعفروند با تاکید بر افزایش 25 درصدی رهاسازی بچه ماهیان گرم آبی در شهرستان مرند نسبت به سال قبل، پیش بینی کرد تولید ماهیان گرم آبی شهرستان به مقدار 20 تن برسد.

وی افزود: در سال گذشته میزان تولید ماهیان سردآبی در این شهرستان210 تن و ماهیان گرم آبی و منابع آبی حدود 70 تن و ماهیان زینتی 75 هزار قطعه بوده است که امسال با توجه به نظارت و هماهنگیهای کارشناسی لازم در مزارع این شهرستان شاهد افزایش تولید خواهیم بود .

مهندس جعفروند با اشاره به اینکه مصرف سالانه ماهی در استان 7.8 کیلوگرم از انواع ماهی است اضافه کرد: توسعه تولید ماهیان گرم آبی پرورشی دراستخرهای ذخیره آب کشاورزی استان، نقش مهمی در افزایش سرانه مصرف آبزیان خواهد داشت.

وی تاکید کرد: با تولید ماهیان در مناطق مختلف روستایی استان و افزایش دسترسی وآگاهی های عمومی ، تمایل و رغبت مردم محلی جهت مصرف ماهی افزایش خواهد یافت .

معاون رئیس سازمان ومدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند نیز با بیان اینکه در راستای استفاده بهینه از منابع آب کشاورزی، افزایش تولید پروتئین آبزیان و کمک به اشتغال جوانان وکشاورزان ، بیش از 30 هزار قطعه انواع بچه ماهی کپور در استخرهای ذخیره آب کشاورزی ، آبگیرها و آببندهای شهرستان تا نیمه اول فصل بهار در شهرستان مرند توزیع و رهاسازی شده است اظهار داشت: در راستای استفاده بهینه از منابع آب کشاورزی، افزایش تولید پروتئین آبزیان و کمک به اشتغال جوانان، توزیع بچه ماهی کپور در شهرستان مرند انجام گرفت.

مهندس علی صیادی  افزود: کشاورزانی که دارای استخر ذخیره آب هستند می‌توانند با مراجعه به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند واحد شيلات  نسبت به ثبت‌نام و دریافت بچه ماهی کپور اقدام کنند.

وی با اشاره به مزایای پرورش ماهی در استخرهای دومنظوره گفت: پرورش ماهي در اين استخرها، موجب مي شود آب خروجي از استخر، غني شده و املاح مورد نياز گیاه را، به صورت محلول، از طريق آوندها به گیاه برساند که نتيجه اين اقدام، افزايش توليد محصولات كشاورزي، با كيفيت بهتر خواهد بود اين موضوع، در مورد چند نوع محصول گياهي نظير يونجه، گندم و... آزمايش شده، كه جواب تمام آنها مثبت بوده است از سوي ديگر پرورش ماهي در استخرهاي ذخيره، ميزان مصرف كود را تا حدودي كاهش مي دهد كه از نظر زيست محيطي نيز نكته اي قابل توجه است همچنين، پرورش ماهي براي كشاورز سود اقتصادي به همراه داشته و مي تواند بسياري از هزينه هاي جنبي او را به آساني جبران كند. حدوداً به ازاي هر كيلوگرم توليد ماهي، 60  الی 70 هزار تومان سود، عايد كشاورز مي شود مزيت مهم ديگر، توليد و ورود گوشت ماهي به عنوان غذاي سلامتي در سبد غذايي خانوار روستايي و شهري است.

گفتنی است امروزه، مصرف سرانه آبزيان، يكي از شاخص هاي مهم جهاني در توسعه كشورها به شمار مي رود.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید