ضرورت ارتقاي جايگاه سازماني روابط عمومي ها در دستگاه هاي اجرايي و دولتي

ضرورت ارتقاي جايگاه سازماني روابط عمومي ها در  دستگاه هاي اجرايي و دولتي

 

 

 

احمد مرادپور اقتصاد آینده آذربایجان شرقی ) : مشاور رئيس سازمان و مدير روابط عمومي سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي بر ضرورت ارتقاي جايگاه سازماني روابط عمومي ها در  دستگاه هاي اجرايي و دولتي و بخش خصوصي تاکيد نمود.

 

 مهندس وحيد کاظم زاده در نشست مديران روابط عمومي دستگاه هاي دولتي و بخش خصوصي آذربايجان شرقي که به همت روابط عمومي هاي استانداري و سازمان صمت در سالن اجتماعات شرکت مهراصل در شهرک صنعتي شهيد سليمي آذرشهر برگزار شده بود با اشاره به اينکه روابط عمومي‌ ها آيينه افکار عمومي و بيانگر مطالبات به ‌حق جامعه هستند گفت: ارتقاء و تقويت جايگاه روابط عمومي در سازمانها ، دستگاه هاي اجرايي و دولتي و بخش خصوصي به عنوان بازوي مشورتي، ضرورتي انکار ناپذير و راهبردي است.

 

وي با بيان اينکه نقش آفريني و جايگاه ويژه روابط عمومي در سازمانها با بهره‌گيري از تکنولوژي و فناوريهاي نوظهور و دقت و سرعت در امر اطلاع رساني و ارتباط موفق با مخاطبان بيش از پيش اهميت دارد ادامه داد: براي ايجاد روابط عمومي دانش بنيان بايد روي منابع انساني خلاق  و ارتقاي مهارتها و تواناييهاي علمي روابط عمومي ها سرمايه گذاري نمود و توانمندي آنها را براي بکارگيري فناوريهاي نوين ارتباطي بالا برد؛ دانش‌بنيان سازي روابط عمومي با تمرکز بر پژوهشها و مطالعات ارتباطي ، توليد محتواي دانش محور و  نه داده محور ميسر مي باشد.

 

مهندس کاظم زاده با بيان اينکه مديران سازمانها بايد به روابط عمومي‌ها به عنوان آيينه افکار عمومي و بيانگر مطالبات به‌ حق جامعه هدف توجه داشته و با تمهيد ابزار و تکميل نيروي انساني متخصص و تامين مالي، زمينه را براي نقش آفريني درست و به موقع و ايفاي وظيفه سازماني در شفاف ‌سازي ارتباطات بين مخاطبان و مسئولان فراهم کنند گفت: مجله معتبر لايف در فهرست مشاغل پراسترس دنيا ، کار در روابط عمومي را به عنوان چهارمين شغل پراسترس دنيا شمرده و بايد گفت شغل مديريت روابط عمومي در زيرشاخه مديريت اداري پراسترس ترين شغل دنيا محسوب مي شود در مضرات و آسيبهاي اين حرفه نيز که از مشاغل سخت و زيان آور  است نبايد ترديدي به خود راه داد اما سئوال اين است که چه حمايتي از دست اندرکاران زحمتکش و عاشق هنر مقدس روابط عمومي در کشور به عمل مي آيد؟ با توجه به اينکه شغل و کار روابط عمومي از کارهاي سخت و پر استرس دنياست ولي متاسفانه همکاران روابط عمومي از دريافت سختي شرايط کار محروم هستند.

 

وي با بيان اينکه نگرش به روابط عمومي بايد از يک کارکرد تبليغاتي به يک کارکرد ارتباطي و مديريتي تغييرکند، اظهارداشت: براي اجتناب از روابط عمومي پلاکاردچسبان بايد استانداردهاي جهاني را براي ايجاد يک روابط عمومي ايراني هوشمند در کشور پياده سازي کرد .

 

سخنگوي سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي بر ضرورت گذار کامل از روابط عمومي سنتي به سوي روابط عمومي تحول گرا تاکيد نموده و گفت: معتقديم روابط عمومي ما انعکاس دهنده انديشه هاست نه ارائه دهنده خدمات، تصميم‌ساز، برنامه‌ريز و حلال مشکلات ارتباطي سازمان است؛ روابط عمومي هوشمند، استراتژيست ارتباطي و مدير برنامه هاي ارتباطي سازمان است .

 

وي در ادامه مواردي از قبيل استقرار و پياده سازي نظام روابط عمومي الکترونيک، نگاهي جدي و به روز به امر توسعه مهارتهاي نيروي انساني و دانش افزائي کارکنان روابط عمومي براي ورود کامل به فناوريهاي اطلاعاتي و ابزارهاي الکترونيک، اصلاح آيين نامه فعاليت روابط عمومي ها مبتني بر اقتضائات روز و تامين تخصيص بودجه کافي، تعريف پستهايي مانند کارشناس شبکه هاي اجتماعي، کارشناس افکارسنجي، کارشناس تالارهاي گفتگو در چارت روابط عمومي ها به عنوان پيشنهادهايي سازنده در جهت پيشبرد اهداف روابط عمومي هاي برتر مطرح کرد.

 

مهندس کاظم زاده با بيان اينکه مديران برخي از ادارات دولتي و بخش خصوصي با کارکردها، قدرت و اثربخشي روابط عمومي ها آشنا نيستند افزود: اين مهم باعث شده که ارتقاي روابط عمومي از اولويتهاي آنها خارج شود، درحالي که در يک سازمان پويا، روابط عمومي نقش محوري ايفا مي کند.

 

وي افزود: ارتقاي جايگاه روابط عمومي، تخصيص بودجه مناسب، استفاده از تکنولوژيهاي نوين ارتباطي، بهره گيري از امکانات، ابزار و تجهيزات مورد نياز، به خدمت گرفتن نيروي متخصص و آموزش نيروهاي موجود، همگي در شناسايي و تحليل نيازهاي جامعه مخاطب سازماني مؤثر بوده و مديريت را در شناخت درست اهداف والاي سازماني ياري مي رساند.

 

مشاور رئيس سازمان و مدير روابط عمومي سازمان جهادکشاورزي استان با بيان اينکه روابط عمومي، نقاشي در هواست افزود: هرچه اين نقاشي زيباتر و هنرمندانه تر باشد اين عرصه بهتر خواهد شد، اين هنر ماست خلاقيت ماست که چه بکشيم و چه ارائه بکنيم دست ماست بعد از هر باراني (عملکرد سازماني) رنگين کماني زيبا  خلق کنيم يا ابري سياه در آسمان به تصوير بکشيم .

 

وي به مشکلاتي روابط عمومي ها پرداخته و افزود: از مشکلاتي که موجب گرديده روابط عمومي ها عملاً نتوانند به وظيفه خطير خود بپردازند  مي توان به نبود امکانات به دليل عدم جايگاه مطلوب سازماني، نداشتن حق راي در جلسات و تصميم گيريها، کمبود سطح اعتبارات، فقدان رديف اعتباري مشخص، فقدان سطح تعهدات مشخص، عدم تعريف خاص از وظايف، عدم وجود نيروي متخصص در رشته روابط عمومي و نبود زمينه جذب نيرو و... اشاره نمود.

 

مهندس کاظم زاده در خاتمه با اشاره به اقدامات دولت سيزدهم در ارتقاي جايگاه روابط عمومي ها افزود: براي تشکيل يک دولت مردمي و مردم مدار ، بايد نظام يکپارچه ارتباطات و روابط عمومي کشور در يک ساختار نظام مند و سيستماتيک اعتلا يابد.

 

گفتنی است در این نشست مهندس صابر پرنیان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، رامین نظامی خواه مدیرکل روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، مجتبی کرمانی زاده مدیر روابط عمومی سازمان صمت و جمع دیگری از مدیران روابط عمومی سازمانهای اقتصادی و صنایع تولیدی استان به ارائه دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید