کد خبر: 349260
۰
۰
نسخه چاپی

مذاکره با ترکمنستان برای کاهش عوارض عبور کامیون‌های ایرانی/ عشق‌آباد مبلغ عوارض را افزایش نداده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، یک راننده فعال در بخش ترانزیت کالا در آسیای میانه، اخیراً از افزایش عوارض ترانزیتی کامیون‌های ایرانی از خاک ترکمنستان خبر داده و عنوان کرد که ترکمنستان اعلام کرده از اول ماه میلادی ژوئن مرز خود را به روی ناوگان خارجی برای ترانزیت از این کشور بازگشایی می‌کند اما فقط برای ناوگان ایرانی ۱۲۰۴ دلار دوزبلاغ (پروانه تردد یا هزینه استفاده از جاده های کشور دیگر) دریافت می‌شود که این مبلغ جدای از بیمه و هزینه‌های دیگر است، یعنی با دیگر هزینه‌ها، حدود ۱۵۵۰ دلار هزینه رفت و ۱۵۵۰ دلار هزینه برگشت گرفته می‌شود.

وی گفته است: با توجه به این هزینه‌ها، اگر یک ناوگان ایرانی بخواهد محموله‌ای را به مقصد ازبکستان حمل کند، برای رفت‌وبرگشت چیزی حدود ۳۱۰۰ دلار یعنی حدود ۱۰۰ میلیون تومان عوارض به کشور ترکمنستان پرداخت می‌کند.

مبلغ عوارض برای کامیون‌های عبوری ایرانی از ترکمنستان افزایش نداشته است

در همین راستا «جواد هدایتی» امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره مبلغ عوارض بین دو کشور، گفت: مبلغ عوارض افزایش پیدا نکرده است و قبل از دوران کرونا و زمانی که ترکمنستان هنوز انسداد مرزها به دلیل شیوع کرونا را اعمال نکرده بود، عوارض تا همین میران پرداخت می‌شد.

وی گفت: بنابراین به نسبت زمان قبل کرونا عدد عوارض تغییر نکرده است، اما اینکه آیا این عدد با عوارضی که ترکمنستان از سایر کشورها می‌گیرد، یکی است یا خیر موضوع دیگری است که حتماً باید بررسی شود.

هدایتی توضیح داد: سال گذشته نیز هیاتی از ترکمنستان به ایران آمد و مذاکرات در آن موقع بیشتر با هدف بازگشایی مرز بود، چراکه تا زمانی که مرز باز نبود رایزنی درباره مبلغ و عدد عوارض معنا نداشت.

مذاکراه با ترکمنستان برای کاهش عوارض کامیون‌های ایرانی

به گفته هدایتی مذاکرات ایران و ترکمنستان بیشتر درباره بازگشایی مرزها بود که نتیجه آن‌هم ازسرگیری ترانزیت از مرز «سرخس» به‌عنوان مرز مشترک دو کشور است که سه مرز مشترک دیگر بین دو کشور نیز همچنان غیرفعال است.

هدایتی خبر داد که کاهش عوارض نیز در دستور کار آتی ایران و ترکمنستان در مذاکرات وزارت امور خارجه قرار دارد تا به توافقی برای کاهش مبلغ عوارض دست یابیم.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری، تصریح کرد: اکنون فضای سیاسی و روابط دو کشور در شرایط مناسبی قرار دارد و امکان گسترش و بهبود روابط اقتصادی و حمل‌ونقلی وجود دارد. امیدواریم به‌زودی در توافق مقامات دو کشور در غالب تیم‌های تخصصی موضوع کاهش عوارض را پیش ببریم.

توافق با دو کشور برای افزایش عبور کامیون‌های ایرانی و کاهش عوارض

وی در پاسخ به این سوال ایرنا که آیا سابقه کاهش عوارض در پی مذاکرات تخصصی وجود داشته است، گفت: ایران بارها موفق به کاهش مبلغ عوارض شده است. با دولت آذربایجان اخیر توافقاتی در خصوص افزایش عبور کامیون‌های ایرانی انجام شده است؛ همچنین با ارمنستان نیز اخیراً مذاکرات موفقی برای کاهش عوارض داشتیم؛ اما به‌طور کلی از آنجایی که موضوع اخذ عوارض در بودجه کشورها به‌عنوان درآمد می‌آید، کاهش آن کمی سخت است.

به گفته هدایتی، تعداد کامیون‌هایی که از ایران به کشورهای همسایه تردد دارد، بسیار بیشتر از ورودی کامیون‌های همسایه به ایران است و دلیل آن‌هم حجم اقتصاد و جمعیت بالای ایران نسبت ارمنستان، ترکمنستان و آذربایجان می‌باشد.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید