کد خبر: 349524
۰
۰
نسخه چاپی

ضرورت تجدیدنظر در نحوه محاسبه سوخت عملکردی کامیونداران

« احمد کریمی» روز دوشنبه در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اعلام اینکه قرار بوده تا روز گذشته کارت سوخت ناوگان شارژ شود، اما هنوز تا ظهر امروز (دوشنبه) ۱۶ خرداد سوخت ناوگان شارژ نشده است، اظهار داشت: سازمان راهداری می‌گوید اطلاعات رانندگان به‌موقع و درست بارگذاری می‌شود اما در سامانه وزارت نفت مشکل وجود دارد.

وی افزود: بر این اساس سوخت عملکردی ۱۵ روز رانندگان که باید تا شب گذشته در کارت سوخت شارژ می‌شد، هنوز انجام نشده و بی‌توجهی وزارت نفت در حال ایجاد مشکل برای کامیونداران است.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور گفت: ناوگان بدون سوخت امکان حمل بار را ندارند؛ این درحالی است که سازمان راهداری بر تسریع حمل بار از بنادر تاکید دارد، اما سوخت تامین نمی‌شود.

ضرورت تجدیدنظر در محاسبه سوخت

کریمی ادامه داد: زمانی رانندگان ناوگان سنگین یک «سوخت پایه» و یک «سوخت عملکردی» داشتند و درصورتی‌که سوخت پایه پیش از سوخت عملکردی راننده بود، باز هم سوخت پایه به رانندگان داده می‌شد.

وی گفت: از حدود هشت ماه پیش در هر ماه ۱۰ درصد سوخت پایه کاسته شده و اکنون سوخت پایه روی حداقل قرار گرفته است. بنابراین میزان مصرف سوخت عملکردی بیشتر است. 

دبیر کانون کامیونداران با بیان اینکه حذف سوخت پایه برای ناوگانی که در مسیرهای کوتاه تردد دارند، مشکل ایجاد کرده است، گفت: بخشی از ناوگان مسیرهای کوتاه را طی می‌کنند و با کمبود سوخت مواجه می‌شوند از جمله «نفتکش‌ها». این مشکل وجود دارد که نفتکش‌ها فاصله بین محل توقف ماشین تا محل پالایشگاه را معمولاً تا ۳۰ کیلومتر طی می‌کنند اما سوختی برای آن دریافت نکرده و تنها سوخت عملکردی ِمبدأ سوختگیری تا تحویل بار را دریافت می‌کنند.

کریمی ادامه داد: اکنون رانندگان از پایانه امیرکبیر اصفهان حواله بار می‌گیرند و یک مسیر ۷۵ کیلومتری را تا ذوب‌آهن طی کرده و سپس بارگیری می‌کنند، اما برای مسیر ۷۵ کیلومتری هیچ سوختی تعلق نمی‌گیرند. در واقع کامیوندار حواله بار را با طی مسافت می‌گیرد، اما محاسبه سوخت مبدأ بارگیری تا مقصد حساب می‌شود و برای همین سوخت کم می‌آورد.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کامیونداران ادامه داد: در بخش ناوگان پر کار نیز هم همین مشکل وجود دارد. سوخت در میزان مشخصی بسته شده است‌ و کفاف عملکرد راننده را نمی‌دهد؛ برای همین رانندگان همیشه با کمبود سوخت مواجه هستند.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید