تلاش‌های ذوب‌آهن برای تحقق اقتصاد مقاومتی

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان نتیجه اقتصاد مقاومتی را نگاه به داشته‌های کشور به جای خارج عنوان کرد و درباره برنامه‌های این شرکت برای تحقق اقتصاد مقاومتی توضیح داد.

تلاش‌های ذوب‌آهن برای تحقق اقتصاد مقاومتی

به گزارش اقتصاد اینده : ایرج رخصتی مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در خصوص  تحقق  اقتصاد مقاومتی در بدنه اقتصاد کشور در گفت‌‍وگو با سرویس اقتصادی بیان کرد: اثتنباط من از اقتصاد مقاومتی این است که ساختارهایی را ایجاد کنیم تا اقتصادمان با هر تکانه‌ای دچار مشکل نشود. در کارخانه ذوب‌آهن این زیرساخت‌ها به خوبی فراهم است. این زیرساخت‌ها باید حتی در صورت ایراد داشتن اصلاح، احیا و به‌کارکیری شوند. البته لازم است به بیرون از مجموعه و کشور نگاهی داشته باشیم و از دستاوردها استفاده کنیم اما امیدی به بیرون نداشته باشیم. با توجه به این که امکانات لازم را در داخل کشور داریم باید بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

رخصتی درباره وضعیت کنونی شرکت ذوب‌آهن توضیح داد: به دلیل نگاهی که به مساله اقتصاد مقاومتی داریم و با توجه به امکاناتی که وجود دارد، ۸۵درصد قطعاتمان بومی‌سازی شده است و در مقابل تکانه‌های خارج از کشور مقاوم هستیم. لازم است در داخل کشور هم یک برهم‌افزایی بین کل زنجیره‌های ارزش و تامین و کالا ایجاد شود که خدا را شکر در حال حاضر از این لحاظ هم وضعیت نسبتا مناسبی داریم.

وی درباره انتظارات شرکت ذوب‌آهن از حاکمیت اظهار کرد: از حاکمیت انتظار داریم که به ذوب‌آهن به عنوان کارخانه‌ای که یک صنعت مادر را پوشش می‌دهد، نگاه ویژه‌ای داشته باشد. نیاز به این نگاه ویژه در تحویل معادن به شدت احساس می‌شود. ذوب‌آهن در حال حاضر مشکلی برای تامین روزمره، ماهیانه و سالانه مواد اولیه ندارد اما اگر بپرسند در سه سال آینده مواد اولیه از کجا تامین می‌شود، پاسخی نداریم. بخشی از مقاوم‌سازی اقتصاد که شعار اقتصاد مقاومتی در پی آن است، همین است که کارخانه‌ای به عظمت ذوب‌آهن، از لحاظ تامین مواد اولیه مشکلی نداشته باشد و این مهم مستلزم مالکیت این کارخانه بر بعضی معادن است.

مدیر عامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان درباره اثرات این شرکت بر جامعه تشریح کرد: ذوب‌آهن یک شخص نیست بلکه مجموعه عظیمی است که وابستگی بورسی دارد و هر منفعتی در این کارخانه اجتماعی است. ذوب‌آهن با توجه به مواردی که گفته شد نباید نگران تامین مواد اولیه برای سال‌‌های آینده باشد و این موضوع بستر مناسبی است برای متحول شدن تامین مواد اولیه.

ایرج رخصتی برنامه‌های شرکت ذوب‌آهن برای رفع مشکل یادشده را این‌گونه عنوان کرد: با وزارت صمت و زیرمجموعه‌هایش مذاکراتی داریم که در آن‌ها معادنی را پیشنهاد داده‌ایم که این وزارت بتواند در چارچوب قانونی به ما تحویل دهد. تعاملات تا کنون رضایت‌بخش بوده و مراحل پایانی خود را طی می‌کند. ما برای تامین منابع کارخانه سه هاب تعریف کرده‌ایم که در اصفهان، خراسان‌ها و کردستان هستند. امیدواریم بتوانیم آن‌ها را فراوری کنیم و کنسانتره‌سازی و گندله سازی کوره بلند را ایجاد کنیم. در شرایطی که مواد آهن‌دار کنار معدن باشد. برای رسیدن به اهدافمان نامه‌نگاری هایی انجام دادیم و توافقات اولیه حاصل شده است بقیه ماجرا به وزارت صمت برمی‌گردد.

رخصتی در خصوص حامل‌های انرژی مورد استفاده در ذوب‌آهن اظهار کرد: ذوب‌آهن تنها کارخانه‌ای است که برق مصرفی خود را تولید می‌کند. به دلیل مشکلاتی که گاز به وجود آمده در تولید کک و تولید کوره‌بلند برای محیط زیست به وجود می‌آورد، این گاز به گازی تبدیل شده است که در بویلر با گازهای طبیعی ترکیب شود. با توجه به این موضوع کارخانه ذوب‌آهن زیرساخت تولید ۲۴۰ مگاوات برق را دارد در حالی‌که نیاز این کارخانه به برق ۱۸۰ مگاوات است. مشکلی که وجود دارد قیمت گاز است به دلیل عدم کارشناسی دقیق تمایزی بین کارخانه فولاد و پتروشیمی قائل نشده‌اند که در حال رایزنی برای حل مشکل قیمت گاز هستیم که اگر به نتیجه برسد مشکل دیگری در تامین انرژی نداریم.

وی درباره مصرف آب در کارخانه ذوب‌آهن بیان کرد: در ۲۵ سال گذشته میزان آب مصرفی برای تولید هر تن چدن بالغ بر ۲۰متر مکعب بوده است که این مقدار امروز به ۵ مترمکعب رسیده است. برای رسیدن به این هدف عملیات ویژه‌ای به منظور بازچرخانی درون‌کارخانه‌ای و بهبود کیفیت بهره‌وری آب درون کارخانه انجام شده است. کنترل مصرف برج‌های خنک‌کننده، انسداد مسیرهای پرت آب و استفاده از آب کندانس باعث شده که مصرف آب کارخانه به شدت پایین بیاید. در حال سرمایه‌گذاری ۲هزار میلیارد تومانی در پروژه پساب هستیم. در ساعت ۸۵۰ متر مکعب آب از منطقه وسیع فلاورجان اصفهان جمع‌آوری می‌شود که با ورود این مقدار آب به مدار در سال جاری برداشت آب از زاینده‌رود به صفر  می‌رسد.

مدیرعامل ذوب‌آهن با بیان این که مجموعه دانش‌بنیان ذوب‌آهن و مجموعه مپنا به عنوان سرمایه‌گذار بی‌اوتی بدون حضور خارجی‌ها فعالیت ذوب‌آهن را پیش می‌برند درباره تولید سوزن ریل اطلاع داد: ذوب‌آهن اگر نگوییم خاورمیانه، در حوزه خلیج فارس تنها کارخانه‌ای است که تولید ریل انجام می‌دهد. سرمایه‌گذاری سنگینی در حوزه تولید ریل انجام شده است و چرخه این تولید فقط به خود ریل محدود نمی‌شود و یک عنصر تاثیرگذار این چرخه سوزن ریل است. در کشور نیاز به ۷هزار سوزن ریل وجود دارد که احتمالا ظرف چند ماه آینده اولین نمونه‌های تولید ذوب‌آهن اصفهان به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تحویل داده خواهد شد. در حال حاضر در مرحله عقد قرارداد و تکمیل زیرساخت‌های تولید سوزن ریل هستیم و قطعه مرکزی را تولید کرده‌ایم.

انتهای پیام/

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید