مدیرکل راه و شهرسازی فارس در پاسخ به اقتصادآینده عنوان کرد:

از تجارب مسکن مهر درس گرفته ایم

ارایه راهکاری برای اجرای کارشناسی طرح نهضت ملی مسکن، ایمن سازی کمربندی شیراز، ایجاد نهادهای توسعه‌گر برای بازآفرینی بافت فرسوده و در نهایت ارتقا کیفیت و ایمنی اهالی فارس با نگاهی دوراندیشانه از مهمترین محورهایی بود که مدیرکل راه و شهرسازی فارس در نشست مطبوعاتی به آنها اشاره کرد.

از تجارب مسکن مهر درس گرفته ایم

محمودرضا طالبان صبح چهارشنبه اول تیرماه از آغاز عملیات اجرایی برای احداث ۱۲ هزار خانه در پهنه فارس خبر داد و افزود: روند اجرایی برای احداث ۱۰ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی در شهر جدید صدرا و ۱۷۰۰ واحد در شهرستان های کازرون، جهرم و مرودشت آغاز شده و در سایر نقاط شهری استان فارس هم پس از نهایی شدن زمین عملیات احداث آغاز خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که این طرح در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر طی بازه زمانی دو ساله به بهره برداری برسد و اظهار داشت: دولت تلاش می‌کند که بهره وام‌ها را کاهش داده و پروژه‌ها در موعد تعیینی به سرانجام برسد.

او با ارایه آمار و ارقامی پیرامون استقبال اهالی فارس از طرح نهضت ملی مسکن گفت: بیش از ۴۰۰ هزار متقاضی برای این طرح در استان ثبت نام کردند که تاکنون ۱۳۰ هزار نفر براساس شاخص‌های تعیین شده، واجد شرایط تشخیص داده شده‌اند که برای آنان پیامک ارسال شده است.

این مقام عالی حوزه شهرسازی استان با یاداوری اینکه بر اساس تعداد تائید شدگان نهضت ملی، دولت مکلف به احداث ۷۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت فارس است، گفت: با توجه به شیوه‌نامه اعلامی از سوی وزارت راه و شهرسازی، واحدهای مسکونی احداثی در شهرهای با جمعیت زیر ۵۰ هزار نفر ۲ واحد در ۲ طبقه و در شهرهای با ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، چهار واحد در ۲ طبقه و در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت واحدهای آپارتمانی چهارطبقه و نهایتا در کلانشهر شیراز واحدهای آپارتمانی ۶ و ۸ طبقه خواهد بود.

طالبان در ادامه با آسیب شناسی طرح مسکن مهر آن را دارای نقاط قوت و ضعف ارزیابی کرد و افزود: از تجارب کسب شده در طرح مسکن مهر درس گرفته ایم و برای بهبود کیفیت و بهره وری مناسب کار در طرح نهضت ملی مسکن استفاده خواهیم کرد.

این مقام مسئول، پرونده مسکن مهر در فارس را بسته شده توصیف و ضمن بیان اینکه به دنبال اجرای برخی تعهدات انجام نشده در سایت‌های مسکن مهر استان، نظیر لپویی هستیم، تاکید کرد که راه و شهرسازی به دنبال کمک به رفع مشکلات بعضی از سایت‌های طرح مسکن مهر از تمام توان استفاده می‌کند. البته در تلاش هستیم در طرح نهضت ملی، به موازات شروع پروژه در سایت‌های مختلف موضوع احداث مراکزی نظیر مسجد، کلانتری، مدرسه، فضاهای عمومی و ... پیش ببریم.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس در خصوص استفاده از فضاهای بافت فرسوده شهرها برای اجرای طرح ملی نهضت مسکن، گفت: ۳۵ هزار واحد از کل واحدهای طرح نهضت ملی استان فارس در محدوده بافت فرسوده قرار می‌گیرد که ثبت نامی نیست.

طالبان در بخش دیگری از سخنانش به حوزه راه وعقب ماندگی که در محورهای مواصلاتی استان وجود دارد اشاره کرد و بیان داشت: فارس به لحاظ ایجاد و توسعه محورهای مواصلاتی و راه‌های دسترسی ایمن، از عقب ماندگی در رنج است. طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ به صورت میانگین هر سال ۱۰۵ کیلومتر راه اصلی در فارس احداث شده و امسال هدفگذاری احداث ۲۰۰ کیلومتر راه اصلی است.

وی با بیان اینکه مجموع راه‌های در حال احداث در ۱۸ محور مواصلاتی به حدود ۲۰۶ کیلومتر می‌رسد، گفت: امیدوار هستیم که تا پایان سال مالی یعنی تیرماه سال آینده، ۱۰۲ کیلومتر بزرگراه و ۱۰۴ کیلومتر آزادراه اجرایی شود. در همین زمینه عملیات اجرایی سه قطه شش، هفت و هشت ادامه دارد و بر اساس اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی امیدوار هستیم که تا پایان امسال، این آزاد را با تکمیل قطعه ۶ در محدوده تنگ خیاره آماده بهره برداری شود.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس در ادامه خاطرنشان کرد: به دنبال تامین ۳۵ هزار تن قیر مورد نیاز پیمانکار قطعه ششم این آزاد راه برای اجرای روکش آسفالت است و گفت: قطعه هفتم یعنی حد فاصل قطعه شش و دوکوهک، ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

طالبان در ادامه، پیرامون کمربندی جنوبی شیراز، گفت: بخشی از مسیر این کمربندی در محدوده خدماتی شهرداری قرار دارد و قانونا باید در اختیار شهرداری قرار گیرد، اما برای ایمن کردن این مسیر باید تمام خطوط آنتنی متصل به آن مسدود شود.

او با بیان اینکه اجرای یک مسیر ۲۲ کیلومتری شرقی غربی در شهری نظیر شیراز، برای مدیریت شهری بسیار پرهزینه خواهد بود، حال آنکه چنین محوری اکنون وجود دارد، گفت: کمربندی جنوبی شیراز استعداد تبدیل به یک اتوبان زیبای شهری را دارد.

طالبان، اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح را برای ایمن کردن مسیر کمربندی جنوبی شیراز ضروریت توصیف و اضافه کرد: امروز مدیریت شهری شیراز این فرصت را دارد که از محدود ۲۲ کیلومتری این کمربندی، به عنوان یک زیرساخت مناسب شهری، بهره مناسب و کافی را ببرد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که طی هفته‌های اخیر مسئولان وزارت متقاعد شده‌ و موافقت کرده‌اند که ۲ تقاطع غیرهمسطح "قائم" و "سفیر" توسط اداره کل راه و شهرسازی در این محدوده احداث شود که یکی به شکل کامل و دیگری تنها در حد سازه، خواهد بود.

طالبان همچنین به اقدامات اجرایی شده در راستای ایمنی کمربندی جنوبی شیراز اشاره و اضافه کرد که تاکنون یک راهدارخانه مختص این محور ایجاد، بالغ بر ۱۲.۵ کیلومتر نیوجرسی نصب و مباحث کنترل ترافیکی و تردد و روشنایی نیز انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس در خصوص کمربندی شرقی شیراز نیز گفت: در گذشته قرار بود که این کمربندی با مشارکت راه و شهرسازی به میزان ۴۰ درصد، شهرداری شیراز به میزان ۳۰ درصد و یک شرکت خصوصی به میزان ۳۰ درصد، احداث شود، بخشی از مسیر هم اجرا و احداث شد. اما در ادامه، شهرداری از اجرای کار انصراف داد و قرار شد که ۷۰ درصد کار برعهده این اداره کل باشد.

طالبان با تاکید براینکه احداث کمربندی شرقی شیراز منجر به کاهش قابل توجه ترافیک کمربندی جنوبی و ارتقا ایمنی و بهبود شرایط آن مسیر خواهد شد، گفت: کمربندی در واقع می‌تواند به عنوان مشخص کننده مرز و لبه شهر در نظر گرفته شده و مبنایی برای توسعه شهرها باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه، برنامه ریزی برای جانمایی یک محور کمربندی اصلی شیراز، در حال انجام است، گفت: اجرای طرح‌های راهسازی جزو پرژه‌های سنگین دسته بندی می‌شود به طوریکه احداث یک کیلومتر راه اصلی ۱۵، یک کیلومتر بزرگراه ۳۰ و یک کیلومتر آزادراه حدود ۶۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ۴ عنصر در بازآفرینی بافت‌های فرسوده تاثیرگذار است، این عناصر را مالک، سرمایه‌گذار، شهرداری و دولت دانست و گفت: در این بین ۲ عنصر شهرداری و دولت از قدرت و توان بیشتری برخوردارند.

طالبان با بیان اینکه در بازآفرینی برای تسریع در پیشبرد امور نیاز به نهاد توسعه‌گر وجود دارد تا طرح تجمیعی را طی یک فرآیند تعریف کند، گفت: مردم به تنهایی در این زمینه قادر به فعالیت نیستند و هنر توسعه‌گر، خانه دار کردن ساکنان بافت فرسوده در محل زندگی آنان است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس با قبول این واقعیت که امکان انحراف از مسیر در نهاد توسعه گر نیز وجود دارد، گفت: قطعا در این زمینه نیاز به مراقبت و نظارت داریم، اگر مراقبت نباشد امکان سوق پیداکردن به سمت خرید و فروش به جای تسهیلگری، دور از ذهن نیست.

او با اشاره به وجود ۴ هزار هکتار بافت فرسوده در استان فارس، گفت: این محدوده جدای از ۳۷۰ هکتار بافت تاریخی، سکونتگاه‌های غیررسمی است، بافت فرسوده عمدتا در درون و مرکز شهرها قرار دارد نه در حاشیه و اطراف آن.

طالبان با یادآوری اینکه عمده ساخت و سازها در حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی کشور ایمن نیست، گفت: البته در شیراز و در بحث واحدهای مسکونی احداث شده در نقاط حاشیه‌ای، شاهد رعایت بسیاری از مقررات و توصیه‌های نظام مهندسی خصوصا در موضوع شناژ هستیم، اما در بسیاری از کلانشهرها، این سکونتگاه‌ها کپری، خشتی و گلی و فاقد ایمنی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بازآفرینی به عنوان آخرین واژه وارد شده به فرهنگنامه شهرسازی، تک بعدی نیست، گفت: در این مبحث ۴ هدف دنبال می‌شود، کالبد فیزیکی، فرهنگی اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی، نهاد توسعه‌گر در تعریف فرآیند بازآفرینی باید همزمان چهار هدف را مد نظر قرار داده و دنبال کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس تاکید کرد که همواره تاکید بر این بوده که افراد را در محل سکونت خودشان خانه دار کنیم و اینکه مالکان خانه خود را نفروشند بلکه در بازآفرینی مشارکت داشته باشند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید