کد خبر: 350809
۳
PNAZAR
نسخه چاپی
گلایه ها شنیده نمی‌شود و یا گوش شنوایی برای شنیدن آن وجود ندارد

این مردم خسته از گرانی

این  مردم خسته از گرانی

راضیه احمدوند 

بازار ملتهب خرید و مایحتاج خانواده شاید امروز بیشتر از همیشه دغدغه خانواده ها باشد .
 بازاری که هر روز و شاید هر ساعت با تغییر قیمت‌ها باعث کلافگی و سردرگمی مردم شده است و فشارهای زیادی به خصوص به قشر متوسط و ضعیف جامعه وارد کرده است. 
همه ما کم و بیش نام تورم را شنیده‌ایم و مفهوم آن را در زندگی خود لمس کرده‌ایم.
کاهش قدرت خرید، کاهش ارزش پول، افزایش قیمت کالاها و خدمات، همه از آثار وجود تورم است.
تورم و تغییر نرخ تورم یکی از عوامل تأثیرگذار بر همه بخش‌های اقتصاد و بازارهای مالی مانند بازار بورس و سهام است؛ بنابراین برای سنجش اقتصاد یک کشور از نرخ تورم استفاده می‌شود . 
خرداد 1401 باید در تاریخ آمارهای اقتصاد ایران ثبت شود. 
براساس گزارش مرکز آمار ایران، در ماه پایانی بهار، نرخ تورم ماهانه 2/ 12 درصد گزارش شده که این رقم از ابتدای روند آماردهی ماهانه این مرکز در ابتدای دهه 1380 بیشترین رقم بوده است. تورم ماهانه اردیبهشت‌ماه 5/ 3 درصد گزارش شده بود. تورم نقطه به نقطه نیز با ثبت رقم 5/ 52درصد طی دو دهه اخیر بیشترین مقدار را ثبت کرده است. تورم نقطه به نقطه تغییرات شاخص بهای مصرف‌کننده در خردادماه سال جاری نسبت به سال قبل را در نظر می‌گیرد و این رقم در اردیبهشت‌ماه 3/ 39درصد گزارش شد. 
این تورم و شوک قیمت‌ها و گرانی های افسارگسیخته موجب سرگردانی و خستگی مردم شده است 
در یکسال اخیر به ویژه در اردیبهشت و خرداد امسال به طرز عجیبی قیمت‌ها از کالاهای بزرگ تا کوچک و مواد غذایی، نه به‌صورت ماهانه بلکه روزانه و یا حتی ساعتی بالا می‌رود.
افزایش گرانی در کشور از افزایش دلار و ارز آغاز شد، وقتی دلار بالا رفت به‌دنبال آن خودرو، لوازم خانگی، برقی و حتی گوشت و مرغ و میوه گران شد، گرانی افسارگسیخته‌ای در کشور به راه افتاد که دیگر مدیریت  و مهار آن به آسان نبوده و نیست .
البته بعد از مدتی دلار نه به قیمت قبلی اما به حالت تقریباً ثابت برگشت ولی اجناس و کالاها همچنان گران و دائماً در حال افزایش قیمت است و هر روز مردم با یک شوک و رونمایی از گرانی جدید کالاها مواجه می‌شوند.
افزایش قیمت کالاهای اساسی بر زندگی اقشار متوسط جامعه تأثیر زیادی گذاشته و باعث سقوط این قشر به زیر خط فقر شده، گرانی‌ها سبب حذف فرآورده‌های پروتئینی از سفره‌های برخی از مردم شد و دیگر تحمل این شرایط برای‌شان سخت بوده و صدای آنها را در آورده است.
گران شدن اجناس و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم زندگی را بر آنها سخت تر کرده است، امروز براستی مردم با گرانی شدید دست به گریبانند و گلایه هایی که گاهاً شنیده نمی‌شود و یا گوش شنوایی برای شنیدن آن وجود ندارد.
با توجه به اینکه برخی خانوارها برای تامین مایحتاج زندگی خود با مشکل روبه‌ رو‌ شده‌اند و سعی می‌کنند برخی اقلام را از سبد کالای خود حذف کنند این نگرانی‌ و استرس در میان مردم به چشم می‌خورد که نتوانند برخی کالاها را تامین کرده و زیر بار تورم و گرانی قد خم کنند.
هرچند افزایش قیمت مایحتاج مردم موجب پایین آمدن قدرت خرید آنها به ویژه قشر ضعیف در جامعه شده است اما کارگران و قشر کم درآمد جامعه اولین قربانیان افزایش قیمت اجناس هستند خانوارهایی که بخاطر گرانی اجناس توان خرید مایحتاج زندگی خود را ندارند و بنیه مالی مردم به قدری ضعیف شده که حتی خرید کالای دست دوم برای بعضی خانوارها شاید مقدور نباشد.
امروز خود مردم ناظران واقعی بازار هستند که شکایت و انتقاد آنها مبتنی بر واقعیت و شاهد عینی بازار است و خودشان موضوع گرانی و چند برابر شدن قیمت ها را به عینه لمس می کنند.
مسئولان به خوبی این را می دانند که اقشار کم در آمد خصوصا کارگران از بابت گرانی اجناس و کالای اساسی مورد نیاز زندگی تحت فشارهای شدید هستند و منتظر برای بهبود وضعیت معیشتی خودشان می باشند.
دولت چه زمانی می خواهد صدای اعتراض مردم را در برابر گرانی ها، تورم و این مشکلات  را بشنود؟
 و آیا اینکه دولت اراده ای بر این دارد که بخواهد سیاست های خود را برای پاسخ به مطالبات مردم تغییر دهد یا نه؟
افزایش بیکاری در جامعه، عدم نظارت دقیق بر بازار، وجود واسطه گران و دلالان در بازار از مهمترین مشکلات اقتصادی مردم است که مسئولان باید برای رفع آنها تلاش نمایند.