در همایش «تأمین مالی مسئولانه شرکت‌ها» در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بهترین جایگزین برای سپرده‌های بانکی

همایش «تأمین مالی مسئولانه شرکت‌ها»توسط کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار و ابعاد گوناگون این موضوع تشریح شد.

 صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بهترین جایگزین برای سپرده‌های بانکی

به گزارش اقتصاد اینده به نقل از  روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در این همایش علی تیموری شندی، کارشناس ‌ارشد بازار سرمایه و عضو سابق هیئت مدیره شرکت فرابورس ایران اظهار داشت: در گذشته نظام بانکی همواره حرف اول را در تأمین مالی کشور می‌زد، اما بازار سرمایه در 15 سال‌ اخیر با رشد قابل‌توجهی مواجه شده که باعث شد بخشی از اکوسیستم تأمین مالی به سوی بازار سرمایه بیاید.

وی با اشاره به رشد و توسعه انواع نهادهای مالی، تعداد و سهم آنها در نقدینگی کشور افزود: مسیری که بازار سرمایه آغاز کرده مسیر خوب و مناسبی است، چون در تأمین مالی نمی‌توان صرفاً به نظام بانکی اتکا کرد.

تیموری ادامه داد: این رشد و توسعه در بازار سرمایه و نهادهای مرتبط با آن باعث می‌شود جریان‌های پولی از نظام بانکی به حوزه‌های مرتبط با بازار سرمایه تغییر مسیر دهند و هم‌اکنون 15 درصد از کیک نقدینگی اقتصاد در نهادهای بازارسرمایه‌محور می‌چرخد که تا پایان سال به 20 درصد خواهد رسید. همچنین تغییر قوانین و مقررات نیز به نفع بازار سرمایه بوده که معافیت بازار سرمایه از مالیات بر سپرده‌های بانکی نمونه‌ای از آن است که به این روند پرشتاب کمک کرده است.

عضو سابق هیئت مدیره شرکت فرابورس ایران با اشاره به چالش‌های نظام بانکی برای تأمین مالی بلندمدت و تأمین مالی مشتریان بزرگ گفت: این امر باعث شده جایگاه بازار سرمایه در تأمین مالی ارتقا یابد. همچنین پیچیدگی‌هایی در فضای اقتصادی کشور به وجود آمده که باعث شده تأمین مالی به نظام بانکی منحصر و محدود نشود.

انواع روش‌های تأمین مالی مبتنی بر بدهی و مبتنی بر مشارکت

بابک باقری، کارشناس‌ ارشد بازار سرمایه و عضو هیئت مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران نیز در این همایش با اشاره به نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی در کشور گفت: خوشبختانه این نقش هر سال افزایش پیدا می‌کند، اما هنوز در این زمینه جای کار وجود دارد.

وی دارندگان وجوه مازاد و نیازمندان به وجوه مالی یا سرمایه‌گذاری را دو وجه تأمین مالی مسئولانه دانست و افزود: اگر صنایع منابع مازادی دارند باید به ابزارهای بازار سرمایه مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری توجه کنند و اکوسیستم تأمین مالی را شکل دهند.

باقری با اشاره به 15 نوع صندوق سرمایه‌گذاری با بازده‌ها و ریسک‌های متفاوت ادامه داد: کمک به نقدشوندگی بازار سرمایه، کاهش ریسک شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، تخصیص منابع به صورت بهینه، کمک به تأمین مالی ارزان‌تر شرکت‌ها و کاهش ریسک برای سرمایه‌گذاری غیرحرفه‌ای از جمله کارکردهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است.

عضو هیئت مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با اشاره به انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بهترین جانشین برای سپرده‌های بانکی برای دارندگان وجوه مازاد است. دارندگان وجوه مازاد با ریسک‌پذیری پایین یا افرادی که نیازمند دریافت بازدهی در کوتاه‌مدت هستند، می‌توانند در صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت مشارکت کنند. صندوق‌های‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به دو نوع «با تقسیم سود نقدی» و «بدون تقسیم سود نقدی» دسته‌بندی می‌شود.

وی در ادامه به ویژگی‌های صندوق‌ سرمایه‌گذاری سهامی، صندوق‌ سرمایه‌گذاری خصوصی و جسورانه، صندوق‌ سرمایه‌گذاری مبتنی بر کالا و صندوق‌ سرمایه‌گذاری پروژه برای تأمین مالی مسئولانه اشاره و تصریح کرد: منابع صندوق‌ سرمایه‌گذاری سهامی جسورانه صرف طرح‌هایی با ریسک بسیار بالا مانند استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود.

باقری تأمین مالی مبتنی بر مشارکت را نوع دیگری از تأمین مالی دانست و بیان کرد: تأمین مالی مبتنی بر مشارکت شامل عرضه عمومی سهام، افزایش سرمایه، ایجاد شرکت سهامی عام‌پروژه، ایجاد صندوق پروژه و صندوق خصوصی است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روش تأمین مالی جمعی گفت: خوشبختانه این ساختار حدود یک سال است در بازار سرمایه شکل گرفته و روشی برای تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط است که تأمین مالی آنها کمتر از 25 میلیارد تومان است.

وی با تأکید بر لزوم شکل‌دهی به اکوسیستم ارائه خدمات مالی مبتنی بر ظرفیت‌های بازار سرمایه استان اصفهان افزود: همچنین باید به استاندارهای تأمین مالی در بازار سرمایه و آماده کردن شرکت‌ها برای استفاده از این ظرفیت‌ها توجه شود چون هر شرکتی امکان استفاده از بازار سرمایه را ندارد. از طرف دیگر فرهنگ‌سازی در میان مردم و دارندگان منابع برای بهره‌گیری از ابزارهای سرمایه‌گذاری موجود در بازار سرمایه و زمینه‌سازی برای تشکیل و استقرار نهادهای مالی حرفه‌ای در استان برای تسهیل ارائه خدمات متناسب با نیازهای فعالان اقتصادی استان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

علی سامانی‌فر، دبیر کمیته بورس اتاق بازرگانی ایران نیز اظهار داشت: کارگروه بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در حال تدوین احکام اصلاحی بازار اوراق بهادار است که در این احکام تمهیداتی برای استفاده شرکت‌ها و بنگاه‌ها از منابع داخلی خود دیده شده است.

وی با تأکید بر تأمین مالی بنگاه‌های بورسی افزود: هزینه‌فرصت و حجم منابع تأمین مالی دو چالش مهم این بنگاه‌ها است که امیدواریم با اصلاحات مجلس رفع شود.

سامانی‌فر بیان کرد: در جلسه اتاق بازرگانی ایران با رئیس سازمان بورس مقرر شد نماینده‌ای از سوی اتاق بازرگانی ایران به کارگروه تأمین مالی سازمان بورس معرفی شود تا نظرات بخش خصوصی در تسهیل فرآیندها و از میان برداشتن موانع بروکراتیک از مسیر تأمین مالی لحاظ شود که امیدوارم مجموعه این اقدامات به پویایی اقتصاد کشور کمک کند.

در ادامه کارشناسان همایش به پرسش‌های حاضران درباره موضوع همایش پاسخ گفتند.

 

شماره100

تنظیم کننده :سجادی

5/04/1401

 

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید