محرومیت آذربایجان شرقی از سهم محرومیت زدایی!

تفاوت خانم‌های مدیر با آقایان مدیر!/

تفاوت خانم‌های مدیر با آقایان مدیر!/

 

لیلا حسین زاده اقتصاد آینده آذربایجان شرقی ) : معاون هماهنگی امور بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی معتقد است برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های لازم برای جذب اعتبارات و سهم استان از کشور در 20 سال گذشته اتفاق نیفتاده و باعث شده روند اجرای پروژه‌های اسOKتراتژیک استان خیلی طولانی شود.

 

بهارک نصر بانوی جوانی است که به تازگی مسوولیت معاونت بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان را به عهده گرفته و می‌خواهد با چنگ و دندان از سهم اعتباری آذربایجان دفاع کند و با بالا بردن حداکثری میزان جذب اعتبارات مصوب، کاری کند کارستان!

تجربه 18 سال حساب و کتاب باعث شده تا نصر، چم و خم بودجه و تصویب، تخصیص و جذب آن را به خوبی بشناسد و فرصت‌های طلایی و چانه‌زنی برای دریافت سهم هرچه بیشتر از بودجه کشور را بلد باشد.

و این ادعا زمانی به واقعیت نزدیک می‌شود که تو یک خبرنگار باشی و در جلسات اقتصادی شنونده صغری ‌کبری چیدن‌های بودجه‌ای او شوی و به صرافت صعودی کردن روند نزولی شاخص‌های کلان اقتصادی آذربایجان بیفتی.

 

اما برای اینکه بیشتر به اوضاع و احوال اقتصادی استان بپردازیم ساعتی میهمان بهارک نصر، معاون هماهنگی امور بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی بودیم که ماحصل گفت‌وگوی صمیمانه ما با این بانوی مدیر در ادامه تقدیم حضور می‌شود:

 

می‌خواهیم با خانم بهارک نصر بیشتر آشنا شویم.

من در سال 1384 جذب سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان شدم و حدود هشت سال در این سازمان فعالیت داشتم. در سال 92 به استانداری تهران منتقل شدم و مسوولیت اداره بودجه و تشکیلات آنجا را به عهده گرفتم. بعد از گذشت چهار سال یعنی در سال 96 به سازمان برنامه و بودجه کشور منتقل و در امور عمومی، قضائی، دفاعی و امنیتی این سازمان مشغول شدم.

از ابتدای امسال هم در سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی به عنوان معاون بودجه خدمت می‌کنم.

*روند طولانی اجرای پروژه های استراتژیک آذربایجان‌شرقی!

به طور کلی وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی استان آذربایجان شرقی را چطور می بینید؟

همانطور که قبلا به دفعات در این مورد صحبت و اطلاع‌رسانی شده، شاخص های کلان اقتصادی استان در 20 سال اخیر وضعیت مطلوبی نداشته و معمولا با روند نزولی مواجه بوده است؛ طی این سال‌ها ساخص های اقتصادی استان برخلاف انتظارها از میانگین کشوری پایین تر بوده است که این موضوع جای تامل دارد.

به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی، هماهنگی و بویژه پیگیری های لازم جهت افزایش درصد اعتبارات استان و دریافت سهم حقه استان از سبد بودجه کشور در سال های اخیر آنگونه که باید و شاید صورت نگرفته و روند اجرای یک سری از پروژه های مهم و استراتژیک استان در بخش هایی مثل آب و راه خیلی طولانی شده است.

از طرف دیگر به دلیل عدم پیگیری جذب اعتبارات پروژه‌های ملی، اعتبار برخی از ردیف ها در قانون بودجه طی چند سال با روند کاهشی رو برو و در نهایت حذف شده است.

 

*فرصت طلایی سفر رئیس جمهور به استان

فکر می کنید مدیریت ارشد استان در دولت سیزدهم توانست بهره لازم را از اولین سفر رئیس جمهور به استان ببرد؟

همانطور که اشاره کردید موقعیت خاصی که امسال برای استان پیش آمد سفر رئیس جمهور بود. سال گذشته مجموع اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای مصوب استان از منابع مختلف (استانی، استانی ویژه و ملی) 4.8 هزار میلیارد تومان بود که از این رقم در حدود 2 هزار میلیارد تومان تخصیص یافت.

اما در سفر رئیس جمهور تنها از محل منابع عمومی سازمان برنامه و بودجه حدود 11.5همت اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای استان مصوب شد. بعد از تصویب، گام بعدی پیگیری تخصیص اعتبارات است و سعی می‌کنیم با حمایت‌های آقای استاندار و پیگیری های ریاست سازمان  با وجود محدودیت های منابع، میزان تخصیص اعتبارات استان را بالا ببریم.

اگر نگاهی به سفرهای ریاست جمهوری به استان های مختلف بیندازیم، مشخص می شود آذربایجان شرقی توانست با همت استاندار و اقدامات موثر رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سایر مدیران اقتصادی استان درصد عملکردی بسیار مطلوبی در قیاس با سایر استان ها داشته باشد.

با تعاملات و پیگیری های به موقع و موثری که مسوولان استان با مرکز داشتند و دفاعیاتی که در جلسات کارشناسی برای تصویب پروژه‌های پیشنهادی صورت دادند، توانستند حدود 40 همت اعتبار را به تصویب برسانند که بخشی از این اعتبار در قالب تسهیلات و مربوط به بخش خصوصی و بخش دیگر مربوط به ردیف های اعتباری شامل منابع عمومی و ردیف‌های در اختیار وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی، فروش اموال و غیره است.

 

به نظر شما برای اینکه پروژه های استان سریع تر به سرانجام برسد و به صورت نیمه تمام انباشت نشود چه باید کرد؟

همانطور که اشاره کردید یکی از آسیب‌های بخش تملک دارایی های سرمایه ای تعدد پروژه های نیمه تمام و گاها متوقف و رها شده است؛ به طوری که تعداد زیادی پروژه طی سال های گذشته شروع شده و هیچ گاه به سرانجام نرسیده اند.

در این ارتباط رویکرد آقای استاندار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بیشتر به این سمت است که با توجه به محدودیت اعتبارات حتی الامکان از شروع پروژه جدید خودداری کرده و پروژه‌های نیمه تمام بر اساس شاخص های مختلفی چون تاثیرات اقتصادی و اجتماعی تجمیع و اولویت بندی شده و اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل پروژه ها اختصاص داده شود.

ما به توان کارشناسی و راهبری پرسنل سازمان باور داریم و اگر راهبری و مدیریت، تصویب و تخصیص اعتبارات پروژه ها با در نظر گرفتن نتایج مطالعات کارشناسی اتفاق افتد و گزارشات پیشرفت ارائه و رصد شود، پروژه ها خیلی سریع تر به سرانجام می رسند و دیگر با پروژه های نیمه تمام متعدد مواجه نخواهیم شد.

*وضعیت آذربایجان شرقی در بودجه 1401

با توجه به ابلاغ کلیات بودجه 1401 وضعیت استان را در بودجه چطور می بینید؟

مجموع اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي استان در سال 1401 بيش از دو هزار ميليارد تومان و ميزان رشد اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه اي استان و كشور در این سال  به ترتيب 25 و 23 درصد بوده و تامین بخشی از تعهدات سفر از محل منابع در اختیار استان پیش بینی شده است.

مجموع اعتبارات هزینه ای استان نیز بالغ بر يك هزار و 177 ميليارد تومان است كه حدود يك هزار و 143 ميليارد تومان از محل منابع عمومي و 33 ميليارد تومان نيز مربوط به رديف اختصاصي است.

اعتبارات هزينه اي استان در سال 1401 حدود 27 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته و رشد اعتبارات هزينه اي كشور نيز به همين ميزان بوده است. در بخش اعتبارات هزینه‌ای، دستگاه‌های استان با مشکلاتی مواجه هستند و سرانه‌ای که برای پرداخت رفاهیات و اضافی کاری در نظر گرفته شده در چند سال اخیر خیلی خوشایند نبوده است. برای رفع این مسائل در جلسات مشترکی که در تهران برگزار می‌کنیم تلاش داریم سرانه اعتبارات را در قانون بودجه 1402 بهبود بخشیم.

*محرومیت آذربایجان شرقی از سهم محرومیت زدایی!

آذربایجان شرقی در دولت روحانی جزو استان های اول بودجه محسوب نمی شد و از بین استان های دارای کلانشهر هم خارج شده است، به نظر شما علت این مسائل چیست؟

بر اساس شاخص های موجود آذربایجان شرقی در سال‌های گذشته جزو استان‌های برخوردار محسوب شده و سهم ناچیزی از اعتباراتی مثل محرومیت زدایی و مناطق کم برخوردار به این استان اختصاص داده شده است؛ همین امر رفته رفته سهم استان را از مجموع اعتبارات پایین آورده است. باید یک بازنگری در این ارتباط صورت گیرد تا مشخص شود آیا آذربایجان‌شرقی هنوز هم می‌تواند جایگاه یک استان برخوردار را داشته باشد یا خیر!

نتایج مطالعات آمایش نشان می‌دهد آذربایجان شرقی طی 20 سال گذشته در بسیاری جهات دچار محرومیت بوده که روی این مسائل باید کار شود و یک بازنگری مجدد روی شاخص های استان حتما باید اتفاق بیفتد که این وظیفه مدیران استان هست که مرکز را توجیه کنند.

به عنوان یک مدیر اقتصادی، اقداماتی را که مدیریت ارشد استان برای تحقق شعار تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی انجام می دهند تا چه اندازه مفید می بینید؟

با توجه به تکلیف استان در تحقق رشد اقتصادی 7.8 درصدی در سال جاری و نقش و جایگاه تولید بویژه تولید دانش بنیان در دستیابی به این هدف و در اجرای وظیفه قانونی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال جاری 10 درصد از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان را برای اجرای طرح ها و پروژه های دانش بنیان مولد و منجر به رشد اقتصادی اختصاص خواهد داد.

*تفاوت خانم‌های مدیر با آقایان مدیر!

و در آخر لطفا بفرمایید یک مدیر خانم با یک مدیر آقا چه تفاوت‌هایی می‌توانند داشته باشند؟

بنده در زمینه مدیریت خیلی قائل به بحث جنسیت نیستم. خانم ها و آقایان در اداره کردن مسائل قابلیت‌هایی دارند و هر دو با توجه به میزان شایستگی باید در پست‌های مدیریتی مورد استفاده قرار گیرند.

تجربه ثابت کرده خانم‌ها پتانسیل بالایی برای انجام کارهای مدیریتی و کارشناسی دارند. از مهمترین و شاخص ترین ویژگی ها و توانایی های مدیریتی بانوان می توانم به نظم و انضباط بالا، دقت و مسوولیت پذیری زیاد اشاره کنم. خانم ها توانایی زیادی در برقراری ارتباط موثر بادیگران دارند. وقتی یک خانم به صورت موفق قادر به اداره و مدیریت یک خانواده به عنوان کوچکترین و در عین حال اساسی ترین و مهمترین نهاد جامعه است، چرا نباید توان اداره یک ارگان یا نهاد را داشته باشد؟!

البته لازم است خانم‌ها همدیگر را حمایت کنند و به توانایی‌ها و قابلیت‌های خود در رشد و توسعه پایدار استان باور داشته باشند.

متاسفانه به نظر می‌رسد در استان آذربایجان شرقی آنطور که باید از ظرفیت خانم‌ها استفاده نمی‌شود و حتی در خود سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم نقش مدیریتی بانوان در گذشته بسیار کم رنگ بوده که با حضور آقای فرشکاران رو به بهبود است. ایشان به قابلیت‌ها و توانمندی‌های بانوان باور دارند و می دانند اگر مسوولیتی به یک خانم واگذار شود، صفر تا 100 این مسولیت را به نحو احسن انجام خواهد داد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید