تشکيل دبيرخانه دائمي جشنواره گل‌محمدي اسکو جهت پيگيري توسعه کشت گل‌محمدي

تشکيل دبيرخانه دائمي جشنواره گل‌محمدي اسکو جهت پيگيري توسعه کشت گل‌محمدي

 

 

 

احمد مرادپور اقتصاد آینده آذربایجان شرقی ) : فرماندار شهرستان اسکو از تشکيل دبيرخانه دائمي جشنواره گل‌محمدي اسکو جهت پيگيري توسعه کشت گل‌محمدي خبر داد.

 

حسين فيروزي در جشنواره گل محمدي عنصرود شهرستان اسکو با اشاره به اينکه دهمين جشنواره گل محمدي، امسال بعد از دو سال و با فروکش کردن بيماري کرونا برگزار شد گفت: در اين جشنواره امسال با استقبال گسترده و کم‌نظير مردم همراه بوديم که اين موضوع، به توسعه و پيشرفت شهرستان اسکو منجر خواهد شد.

 

وي با اشاره به اينکه شهرستان اسکو نزديکترين شهرستان به تبريز است افزود: اين شهرستان از لحاظ گردشگري، صنايع‌دستي و ميراث فرهنگي داراي موقعيتي است که سالانه بيش از دو ميليون نفر گردشگر به اينجا سفر مي‌کنند. در کنار گردشگران داخلي، گردشگران خارجي نيز از بيش از 50 کشور با توجه به وجود روستاي کندوان به اين شهرستان سفر مي‌کنند.

 

وي ادامه داد: گل سرخ محمدي محصولي با ارزش افزوده بسيار بالا و نياز آبي کم است که مستعد پرورش در دامنه کوههاي سهند است که اين شرايط و ويژگي‌ها باعث مي‌شود که از نظر کيفي در وضعيتي بسيار مطلوب قرا گيرد و بازارپسندي خوب، کيفيت و در کنار آن اسانس و عرقياتي که از اين محصول مي‌توانند استحصال کنند باعث شده است که گل محمدي شهرستان اسکو يک برند باشد که طالبان استفاده در فرآوري و ساير مصارف را دارد.

 

فيروزي به ارزش‌افزوده اين محصول نيز اشاره کرد و ادامه داد: امروز در اين منطقه قيمت گل محمدي به‌ صورت عمده حدود ۵۰ هزار تومان است که به بازار عرضه مي‌شود و در صورتي‌که اين محصول فرآوري شود ارزش‌ افزوده آن ۱۰ برابر بيشتر خواهد بود اين براي ما مسئولان و صاحبان صنايع تکليف است که توجه بيشتري به اين محصول داشته باشيم.

 

وي گفت: ما سرمايه‌گذاراني که در حوزه فرآوري گل محمدي فعال هستند را دعوت مي‌کنيم تا در اين شهرستان فعاليت کنند. شهرک شهيد نيرومند اسکويي در شهر اسکو قرارگرفته است، شهرکي است که امکانات زيربنايي لازم ازجمله آب، برق و گاز در آن فراهم است و در آينده نه‌چندان دور قطعه آزادراه شهيد کلانتري از مقابل اين شهرک خواهد گذشت، از نظر دسترسي به راه‌ هاي مواصلاتي، نزديکي به راه‌آهن، فرودگاه در شرايط خوبي قرار دارد که همه اين‌ها باعث مي‌شود تا در تأمين نيروي موردنياز مشکلي نباشد. عواملي که براي سرمايه‌گذاري لازم است در اينجا فراهم‌شده است و سرمايه گذران با خيال آسوده مي‌توانند در اينجا فعاليت کنند.

 

فرماندار اسکو اضافه کرد: امسال اين جشنواره با رويکرد افزايش نفوذ دانش در توليد و فرآوري برگزارشده است يعني ما مي‌خواهيم علم و فن و دانش را در توليد اين محصول به کار ببريم و بتوانيم با نفوذ دانش به دنبال فرآوري علمي برويم. نتيجه همه اينها ايجاد ارزش‌افزوده خواهد بود که تا توليدکنندگان به نسبت فعاليتشان درآمد داشته باشند و برخورداري لازم را ازنظر مالي به دست آورند. در بحث فرآوري ما نياز به دستگاه‌هاي با تکنولوژي بالا داريم که ما بايد به همت مديران استاني و کشوري بايد اين امکانات را فراهم کنيم.

 

وي افزود: اسکو رتبه نخست استاني در توليد گل‌محمدي را با ۷۰۰ هکتار سطح زيرکشت و توليد ۲۵۰۰ تن گل تر دارد عملکرد توليد محصول در اسکو حدود ۳.۵ تن در هکتار بوده و گلمحمدي يک محصولي است که نسبت به دوره پرورش و عمل آوري در حداقل زمان، درامد خوبي را دارد.

 

وي از تشکيل دبيرخانه دائمي جشنواره گل‌محمدي اسکو جهت پيگيري توسعه کشت گل‌محمدي خبر داد و افزود: هر ساله عناوين و اهدافي براي جشنواره انتخاب مي‌شود که رويکرد امسال ما نفوذ علم و دانش در فراوري محصول بوده که ماحصل آن ايجاد ارزش افزوده و درآمد لازم براي مردم منطقه است.

 

وي با بيان اين‌که لازمه صادرات محصول منطقه، توليد کيفي و صنعتي حمايت از اين موضوع است، اظهار کرد: براي صادرات محصول منطقه بايد از روش‌هاي مختلفي بتوانيم از توليد گل‌محمدي شهرستان حمايت کنيم.

 

وي تاکيد کرد: سرمايه گذاران مي‌توانند با فراغت و اطمينان کامل در اسکو سرمايه گذاري کنند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید