کد خبر: 360307
۰
۰
نسخه چاپی

تالش با افزایش ۱۵ درصدی برنج، سال زراعی موفقی را تجربه کرد

به گزارش ایرنا ، کیا عاشوری عصر شنبه درحاشیه بازدید از برداشت برنج در شالیزارهای روستای کریم محله بخش مرکزی از اراضی زراعی این شهرستان اظهار کرد: تالش دارای ۱۶هزار هکتار اراضی سطح زیر کشت برنج است که در۱۲هزار هکتار این اراضی عملیات شالیکاری به صورت مکانیزه انجام می شود.

وی مدیریت آب کشاورزی را با تشکیل قرارگاه تامین آب زراعی در استان توسط استاندار در گیلان موفق ارزیابی کرد و گفت: با وجود بارش‌های کم فصل زراعی در شهرستان تالش با مدیریت مناسب قرارگاه تامین آب زراعی میزان محصول برنج ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به سال قبل  افزایش یافته است .

 عاشوری با اشاره به تولید ۸۳ هزارتنی شلتوک شهرستان در سال‌های قبل افزود: با توجه به مدیریت بهینه آب، تغدیه مناسب و شرایط مناسب جوی امسال محصول برنج به بیش از ۹۵ هزار تن خواهد رسید.

فرماندار تالش ادامه داد : این شهرستان حدود ۱۶ هزار هکتار سطح زیر کشت شالیزار ۲۴هزار نفر بهره بردار دارد و پیش بینی می شود حدود ۷۴ درصد عملیات شالیکاری این شهرستان مکانیزه انجام شود. 

وی با بیان اینکه کشت مکانیزه علاوه بر کاهش هزینه، نقش موثری در افزایش تولید و بهداشت فردی زارع دارد، گفت که سال گذشته بیش از ۸۳ هزار تن برنج در تالش تولید شده بود.

به گزارش ایرنا، شهرستان تالش با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و بخش های مرکزی، اسالم، حویق و کرگانرود در ۱۱۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

هر ساله بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک از اراضی شالیزاری استان گیلان برداشت می‌شود که از این مقدار ۷۵۰ هزار تن برنج سفید استحصال می‌شود.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید