کد خبر: 360380
۰
۰
نسخه چاپی

طرح دارویار، بازی برد - برد دولت در حوزه صنعت دارو

به گزارش ایرنا، در طرح "دارویار" که از حدود یک ماه پیش همزمان با کشور در داروخانه های خراسان رضوی نیز اجرا شد، از میان ۱۶۰۰ قلم کد ژنریک تولید داخل، ۱۴۰۰ مورد افزایش قیمت یافت که تمامی این افزایش قیمت ها از سوی شرکت های بیمه گر پوشش داده شده است.

طرحی که در آن قرار است یارانه داروها به انتهای زنجیره منتقل شود و از طریق بیمه‌ها به مصرف‌کننده نهایی تخصیص یابد. این اقدام در راستای سیاست‌های کلی نظام سلامت، مبنی بر مدیریت منابع از طریق نظام بیمه‌ای صورت می‌گیرد.

طراحان این طرح مزایای آن را توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌ها از یارانه، تغییر نکردن پرداخت از جیب بیماران، اجرای بیمه همگانی برای آحاد مردم، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این زیر پوشش حمایت‌های بیمه‌ای نبوده‌اند، اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، مهار قاچاق معکوس، رشد صادرات رسمی دارو و حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب‌العلاج عنوان کرده اند.

انتقاد از عدم اطلاع رسانی کافی 

بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که بیشتر مردم هنوز از اهداف این طرح و مزایای آن اطلاع کاملی ندارند و بسیاری از شهروندان هنگام مراجعه به داروخانه ها با مشکلاتی روبه رو هستند.

یکی از مراجعه کنندگان به داروخانه منطقه هفت تیر مشهد در این خصوص گفت: در خصوص دلایل و مزایای این طرح به جز چند مطلب کوتاه که در شبکه های اجتماعی دیده ام، چیز دیگری اطلاع رسانی نشده است و همچنان ابهاماتی در این خصوص وجود دارد.

احسان نصیریان با بیان اینکه تغییری در قیمت داروهایی که تهیه کرده، ندیده است، تصریح کرد: تنها برخی از اقلام دارویی کمیاب تر شده است که نیاز است برای تهیه آن به چند داروخانه مراجعه شود. از سوی دیگر قطع شدن سامانه، سبب انتظارهای طولانی در داروخانه ها می شود.

یکی دیگر از شهروندان که برای تهیه داروی فرزند خود به داروخانه ای در منطقه بلوار پیروزی مشهد مراجعه کرده بود، به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت داروهایی که با نسخه تهیه کرده ام نسبت به گذشته تغییر خاصی نداشته است و فقط دارویی که به صورت آزاد خریده ام، افزایش داشته است.

حسین حیدری‌نسب، با بیان اینکه در خصوص کم و کیف طرح دارویار اطلاعات چندانی ندارد، بیان کرد: در این طرح اگر بیمار برای ادامه درمان نیاز به داروی مجدد داشته باشد، باید داروی مد نظر را به قیمت آزاد خریداری کند. از سوی دیگر انتظار می رود افزایش پوشش بیمه، شامل تمامی شرکت ها و نیز اقلام دارویی بیماران خاص نیز بشود.

ضرورت پایبندی بیمه ها به تعهدات 

بی شک شرکت های بیمه یکی از بازوهای اجرایی طرح دارویار هستند که انتظار می رود برای اجرای صحیح طرح به وظایف و تعهدات خویش پایبند بمانند.

مسوول یکی از داروخانه های منطقه احمدآباد مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: افزایش قیمت دارو با افزایش تعهدات بیمه ها همراه است از این رو انتظار می رود شرکت های بیمه به تعهدات خود پایبند بمانند تا گرانی قیمت دارو بر مردم تحمل نشود.

او که خواست نامش محفوظ بماند، تصریح کرد: بهتر بود برای اجرای طرح دارویار با انجمن داروسازان مشورتی صورت می گرفت چراکه اعتقاد داریم به مرور زمان بیمه ها هم نخواهند توانست به همه تعهدات خود عمل کنند.

طرح دارویار، بازی برد - برد دولت در حوزه صنعت دارو

وی این طرح را شتابزده و غیرکارشناسی دانست و خاطرنشان کرد: هرچند افزایش قیمت ها از سوی بیمه ها پرداخت می شود اما با گرانی دارو، بخشی قسمتی را هم که مردم پرداخت می کنند، مبلغ قابل توجهی است.

این متصدی داروخانه عنوان کرد: از سوی دیگر اگر کسی بخواهد در تهیه دارویی از مزایای بیمه استفاده کند باید آن دارو توسط پزشک تجویز شده باشد که این موضوع استانداردهای خاص خود را دارد به عنوان مثال برخی از داروها دارای محدودیت سنی هستند و متقاضیان خارج از آن گروه سنی باید آن را به صورت آزاد تهیه کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از گرانی داروها نیز شامل بیمه نمی شود و فشار مضاعفی بر دوش مردم وارد کرده است، افزود: تاسیس اداره دارویی، تشکیل بنگاه‌های دارویی، لغو انحصار دارو و عوارض گمرکی داروهای اختصاصی، نظارت بر ورود دارو به داروخانه‌ها نیز از مهمترین کارهایی است که باید در سیاست های دولت در حوزه دارو دیده شود.

طرح دارویار، کمبود برخی از داروها را تا حد زیادی برطرف خواهد کرد

به گفته مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قیمت داروهای تولید داخل در قالب این طرح (جز داروهای پُرمصرف و مکمل‌ها) تغییر می کند و چنانچه داروهای پُرمصرف با نسخه خریداری شوند، حتی قیمتی کمتر نسبت به قبل از اجرای طرح خواهند داشت.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: طرح دارویار با منطقی کردن قیمت داروها، علاوه بر کاهش چشمگیر قاچاق دارو، زمینه افزایش صادرات این کالا را فراهم می کند و با تغییر در اصلاح الگوی مصرف، نقش مهمی در پیشگیری از خوددرمانی خواهد داشت.

دکتر ناصر وحدتی با اشاره به کمبود برخی از داروها در داروخانه ها افزود: ریشه نایاب شدن این داروها به مقرون به صرفه نبودن تولید و مشکلات صنایع داروسازی در گذشته بازمی گردد که پس از اجرایی شدن طرح دارویار، این کمبودها تا حد بسیار زیادی برطرف خواهد شد.

وی همچنین در خصوص اجرایی شدن این طرح بدون اطلاع رسانی قبلی، گفت: اگر طرح دارویار پیش از اجرا اطلاع رسانی می شد، این امکان وجود داشت که برخی از سودجویان با ذخیره سازی بیش از حد دارو، مشکلاتی را برای توزیع چرخه توزیع ایجاد کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: هرچند در این طرح، میانگین قیمت داروهای تولید داخل تا ۱۳۰ درصد افزایش یافته است اما اگر داروهای پرمصرف با نسخه خریداری شود، هزینه پرداختی از سوی بیمار همانند گذشته و حتی کمتر از آن خواهد بود.

دکتر وحدتی افزود: دارو در تمام دنیا یک کالای گران محسوب می‌شود که دولت‌ها بابت آن به بیماران یارانه می‌پردازند، و با اجرای طرح دارویار در کشور، یارانه دارو به درستی از طریق پوشش بیمه ای به بیماران پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: در این طرح، بیمار با یک بار مراجعه به پزشک و دریافت نسخه الکترونیکی می‌تواند بدون مراجعه مجدد به پزشک تا سه بار دارو دریافت کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به وجود ۱۷ واحد داروسازی در استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: ۹۷ درصد از داروها در کشور فرموله شده و به قرص، کپسول، شیاف و سایر اشکال دارویی، تبدیل و تنها سه درصد داروها از خارج وارد کشور می‌شود.

دکتر وحدتی با بیان اینکه اتباع خارجی دارای مجوز قانونی نیز مشمول طرح دارویار می‌شوند، افزود: از آنجا که درمان هر بیمار بر اساس داروی خاص و دوره مشخص انجام می‌شود لذا پزشک، متناسب با دوره‌ای که تشخیص داده، دارو تجویز می‌کند که این امر از مصرف خودسرانه و بی‌رویه دارو هم جلوگیری می کند.

وی در خصوص پرداخت بدهی شرکت های داروسازی اظهار داشت: با اعلام سازمان برنامه و بودجه به زودی بیش از ۹۰ درصد بدهی دانشگاه ها به شرکت های دارویی پرداخت و بخش عمده مطالبات آنها تسویه خواهد شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام اینکه از زمان اجرای طرح دارویار شکایت یا مشکلی درباره تغییر قیمت‌ داروها گزارش نشده و اکنون آرامش لازم در جامعه برقرار است، گفت: اگر مراجعه کنندگان شکایتی در حوزه دارو دارند می‌توانند در تماس با شماره تلفن ۱۹۰، گزارش‌های خود را برای رسیدگی و رفع مشکل ارائه کنند.

طرح دارویار از اقدامات دولت سیزدهم برای اصلاح ساختار یارانه ای است که برای بازدهی و اجرای صحیح در حوزه دارو، همکاری و هماهنگی ارکان مختلف اجرایی را می طلبد و حصول نتیجه کامل آن نیازمند صبوری مردم در این مسیر است.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید