کد خبر: 360439
۰
۰
نسخه چاپی

از محرومیت‌زدایی تا اجرای طرح‌های ملی؛ گام‌هایی که دولت برای سیستان و بلوچستان برداشت

یازدهم شهریور ماه بود که دومین سفر استانی رییس دولت سیزدهم از چابهار در جنوب شرق ایران کلید خورد؛ آیت الله سیدابراهیم رییسی هم نشینی با ساحل نشینان مکران و هم صحبتی با زاغه نشینان چابهار را برگزید و با مردمی هم سخن شد که در هوای شرجی و گرمای ۵۰ درجه‌ای نه از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردارند و نه برق و راه مناسب دارند و در کپرها و آلونک‌های چوبی روزگار می‌گذرانند.

اهالی این خطه از خواسته های خود برای رییس جمهور منتخبی گفتند که آمده بود حرف دل آنها را بشنود؛ این بار صحبت از آب بود و مشکلات دست و پا گیر صیادان و معضلاتی که شاید رفع آنها به نامه نگاری های پیچیده اداری نیازی نداشت بلکه یک همت می خواست تا بخشی از غبار محرومیت را از این منطقه راهبردی بزداید.

شاید برای کسانی که از نعمت آب و برق و گاز برخوردارند و آن را از ضروریات زندگی شهری و حتی روستایی می دانند، پی بردن به عمق رنج و محرومیتی که مردم سیستان و بلوچستان و بخصوص در جنوب استان می برند، غریب باشد اما حتما نبود آب آشامیدنی لوله کشی در گرمای ۵۰ درجه و هوای شرجی کرانه عمان غیرقابل تحمل خواهد بود بویژه اگر با مار و کژدم‌ها همخانه باشید و یا طوفان های شن خانه کپری شما را بلرزاند. 

سفر رییس دولت سیزدهم به چنین دیاری حتما می بایست دستاوردهایی برای محرومیت زدایی داشته باشد - که داشت - و بخشی از مصوبات این سفر که پس از انجام آن به تصویب رسید، با هدف رفع محرومیت و تامین خواسته‌ها و نیازهای اولیه مردمان این دیار نگاشته شد.

البته باید دومین سفر استانی دولت سیزدهم و مصوبات آن را در سه بخش تقسیم کرد تا نمای روشن تری از آنچه که دولت در سیستان و بلوچستان و به تعبیر رهبر انقلاب «تنگه احد» در پی آن است، رسید: نخست رفع محرومیت ها، دوم ارتقای شاخص های اقتصادی و بهبود زیرساخت های استان و سوم اجرای طرح های بلندمدت، ملی و زیربنایی.

از محرومیت‌زدایی تا اجرای طرح‌های ملی؛ گام‌هایی که دولت برای سیستان و بلوچستان برداشت

در مجموع این سفر ۱۲۷ مصوبه و ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار ریالی و ۲۵۰ میلیون یورو اعتبار ارزی به ارمغان داشت که می تواند توسعه استان پهناور سیستان و بوچستان را در آینده ای نه چندان دور نوید دهد.استانی که با عقب ماندگی‌های تاریخی از دوران رژیم ستم شاهی دست و پنجه نرم می‌کند.

حالا که نزدیک به هشت ماه از مصوبات سفر رئیس جمهوری در سیستان و بلوچستان می‌گذرد مسوولان این استان از اجرایی شدن ۳۰ مصوبه خبر می‌دهند و می گویند که تاکنون ۲ هزار میلیارد تومان تخصیص نقدی اعتبارات اتفاق افتاده است.

بیان این نکته خالی از لطف نیست که اجرای برخی از مصوبات که عمدتا در قالب طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای همچون انتقال آب از دریای عمان است، به زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارد اما اینکه رییس جمهوری برای رفع مشکلات کم آبی سیستان و بلوچستان و سایر استانهای جنوب شرقی ایران اسلامی به سراغ چنین طرح بسیار بزرگ با بار مالی بسیار زیاد آنهم در دورانی که کشور در اوج تحریم‌های ظالمانه بسر می‌برد خود قابل تقدیر است.  

برای پیگیری آخرین وضعیت مصوبات سفر رییس جمهوری به سیستان و بلوچستان با سراغ رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی این استان رفتیم:

مهمترین دستاوردهای سفر رییس جمهوری 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: در سفر رئیس جمهوری به این استان مسائل مختلف منطقه به صورت میدانی بررسی و با مصوبات خوبی همراه شد و در نهایت بالاترین رقم اعتباری مصوبات سفر به سیستان و بلوچستان و خوزستان اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه ۱۳ وزارتخانه، چهار بنیاد، صندوق کارآفرینی امید و صدا و سیما در مرکز برای سیستان و بلوچستان مصوبه داشتند، ادامه داد: در مجموع  ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار ریالی و ۲۵۰ میلیون یورو اعتبار ارزی در قالب مصوبات سفر به این استان اختصاص پیدا کرده است.

عرب با اشاره به مهمترین دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به استان گفت: افتتاح قریب به ۱۱۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در پایان سال ۱۴۰۰، به بهره برداری رسیدن حدود ۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و آسفالت نزدیک به ۳۵۸ کیلومتر راه روستایی تا مردادماه سال ۱۴۰۱ از جمله این دستاوردهاست.

وی از آغاز عملیات اجرایی شدن هشت پل بزرگ در پی سفر رئیس جمهوری به سیستان و بلوچستان خبر داد و اظهارداشت: تاکنون ۲ پل مهرستان، پل نهراب و صفرزایی به بهره برداری رسیده، همچنین در حوزه آب ۷۰ کیلومتر شبکه آب روستایی در سراسر استان تهیه و اجرایی شده است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: اجرای کامل شبکه آب شهرهای بریس و پسابندر، اتمام ساخت تصفیه خانه فاضلاب کنارک و اتمام ساخت ایستگاه پمپاژ فاضلاب چابهار تا مردادماه ۱۴۰۱، حفر یا شروع عملیات حفاری ۴۰ حلقه چاه برای تامین آب روستایی، اتمام حفر ۱۰ حلقه چاه در منطقه حرمک و تست مدار خط اول با ظرفیت ۲۵۰ لیتر بر ثانیه و تهیه و تحویل قریب به ۳۰۰ منبع هزار لیتری آب برای عشایر در سطح استان از دیگر مصوباتی است که در حوزه آب اجرایی شد. 

وی با اشاره به گازدار شدن شهرستان زابل و کارخانه سیمان سیستان تا اردیبهشت ماه امسال، بیان کرد: همچنین گازرسانی به شهرستان خاش تا شهریور ماه سالجاری انجام خواهد شد و شهرستان میرجاوه و روستاهای اطراف برای توسعه شبکه گازرسانی تعیین شده است.

عرب گفت: تامین ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات مسوولیت اجتماعی وزارت نفت برای حوزه آموزش، بهداشت و درمان، راه روستایی و آب روستایی، تکمیل یک بلوک از خوابگاه خواهران دانشگاه زابل، تحویل ۴۰ زمین چمن مصنوعی در ۲۶ شهرستان استان و تامین ۳۳ میلیارد تومان اعتبار نقدی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری از دیگر دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به استان است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های خانه کشتی زابل و ورزشگاه چند منظوره چابهار تا هفته دولت به اتمام می‌رسد، گفت: همچنین بر اساس مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نقدی برای توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان اختصاص یافته و توسعه بازارچه‌های مرزی استان در دستور کار قرار گرفته و احداث بازارچه‌های پیشین، ریمدان و کوهک و بازسازی پایانه مرزی میلک و میرجاوه احداث شده است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: آغاز فرایند اجرایی تهیه و نصب ۳ دستگاه x-ray برای گمرکات ریمدان، میلک و چابهار، کسب رتبه اول در تامین زمین طرح جهش مسکن با پیشرفت ۱۳۰ درصدی (تامین ۹۶ هزار زمین) از دیگر دستاوردها به شمار می‌رود که در این میان ۴۵۰ واحد مسکونی در محله مرادآباد چابهار تا شهریورماه ۱۴۰۱ تکمیل می‌شود. 

وی از احداث ۶۱۸ واحد مسکونی برای خانوارهای نیازمند مسکن دارای زمین مسکونی یا مسکن نامناسب، تامین ۸۳۳ فقره تسهیلات قرض الحسنه برای درمان نیازمندان تحت پوش، اخذ مجوز کارگروه ماده ۲۳ برای پروژه های احداث بیمارستان چابهار و پلان و فاز ۲ احداث اسکله صیادی تنگ و تحویل هزار و ۱۳۰کلاس درس در سال ۱۴۰۰، همچنین تجهیز یک‌هزار و ۵۰۰ کلاس به امکانات گرمایشی و هزار و ۵۰۰ کلاس به امکانات سرمایشی به عنوان دیگر دستاوردهای سفر آیت الله رئیسی به استان خبر داد.

از محرومیت‌زدایی تا اجرای طرح‌های ملی؛ گام‌هایی که دولت برای سیستان و بلوچستان برداشت

شیرینی کام سیستان و بلوچستانی‌ها با اجرایی شدن مصوبات 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان با اشاره به مصوباتی که به صورت کامل اجرایی شده است، افزود: اختصاص ۱۰۰ درصد اعتبارات ردیف نوسازی مدارس طرح ایجاد فضاهای آموزشی استان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و خزانه و ارائه پیشنهاد اعتبار کمک بلاعوض و تسهیلات یارانه‌ای برای ساماندهی حاشیه شهرهای استان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۰ از جمله این مصوبات است.

وی بیان کرد:۲۰۰ میلیارد تومان به منظور احداث تعداد ۲ هزار واحد مسکونی برای خانوارهای نیازمند مسکن دارای زمین مسکونی و یا مسکن نامناسب در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اختصاص یافت و ۱۱ هزار و ۸۳۶ واحد مسکونی نیازمندان و مددجویان تحت پوشش در سال ۱۴۰۰ بهسازی شد.

عرب ادامه داد: اختصاص مبلغ ۹۶ میلیارد تومان تسهیلات برای ۳۹ طرح اشتغالزای سیستان و بلوچستان و اختصاص ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات جهت رسیدگی به نامه‌های سفر رییس جمهوری برای وام های قرض الحسنه تعیین نحوه تامین مالی طرح گسترش آریا تایر هامون با همکاری استانداری و صندوق توسعه ملی و بانک عامل در سال ۱۴۰۰ نیز از مصوباتی است که به صورت کامل اجرایی شده است.

وی از تامین زمین و تسهیلات برای احداث سالانه ۷۰ هزار واحد مسکونی شهری سیستان و بلوچستان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: تسریع در واگذاری زمین برای راه اندازی دستگاه های X-RAY در گمرکات میلک، ریمدان و چابهار توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و سازمان بنادر و کشتیرانی با همکاری استان بر اساس توافق با بخش خصوصی و تجهیز و راه‌اندازی مرکز نوآوری دانش بنیان در دانشگاه علوم پزشکی تا پایان سال گذشته نیز از مهمترین این مصوبات است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان از اختصاص ۱۴ میلیارد تومان برای تامین وسایل گرمایشی ۱۳ هزار و ۶۵۱ خانوار نیازمند (با سرانه یک میلیون تومان) و اختصاص ۵۹ میلیارد تامین وسایل ضروری زندگی ۱۴ هزار و۷۰۲ خانوار نیازمند (با سرانه چهار میلیون تومان) در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، تامین کمک هزینه سه هزار و ۴۷۵ زوج نیازمند تحت پوشش در سال گذشته خبر داد.

وی گفت: تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن برای ۵۵ نفر مددجویان تحت پوشش و ۱۰۰ فقره تسهیلات قرض الحسنه درمان برای نیازمندان تحت پوشش در سال ۱۴۰۰ تامین شد و ۱۰ میلیارد تومان جهت تامین تسهیلات وام کارگشایی ضروری برای یک‌هزار و ۵۰۰ نفر (با سرانه ۱۰ میلیون تومان) در سال گذشته اختصاص یافت. 

عرب افزود: اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای لوله کشی گاز داخل منازل ۲۲۱ خانوار تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی از محل اعتبارات وزارت نفت و ۳۷۲ میلیارد تومان برای اجرای ۱۱ هزار و ۴۶۷ طرح موضوع برنامه مصوب اشتغال و خودکفایی و مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای رسیدگی به نامه‌های سفر رئیس جمهوری توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در سال ۱۴۰۰ نیز از مصوباتی است که به طور کامل اجرایی شد.

وی افزود:۱۰ میلیارد تومان برای لوله کشی داخل منازل افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی استان در سال گذشته، ۳۰ میلیارد تومان به منظور کمک به تکمیل پروژه‌های آموزشی و بهداشتی استان از محل اعتبارات مسوولیت اجتماعی وزارت نفت با نظر استاندار طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و ۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل فنی و حرفه‌ای خاش امسال اختصاص پیدا کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان افزود: اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای احداث و توسعه اورژانس بیمارستان‌های فنوج و دلگان و ۵۰ میلیارد تومان جهت احداث پروژه‌های راه‌های روستایی و تامین آب روستایی و عشایری در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و ۲۰ میلیارد تومان برای خرید ۴۰ زمین مینی فوتبال در سطح استان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تا پایان امسال نیز مصوب و اجرایی شده است.

وی بیان کرد: تسریع در بررسی صدور مجوز ماده ۲۳ طرح انتقال آب از تهلاب به زاهدان و پیش‌بینی اعتبار شروع عملیات اجرایی آن توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در صورت اخذ مجوز ماده ۲۳ در سال ۱۴۰۱، اختصاص ردیف بودجه برای پروژه انتقال آب به سیستان و بلوچستان از دریای عمان و انتقال آب از چاه نیمه شماره ۲ به ۱ و از ۳ به ۴ در سال ۱۴۰۰ از دیگر مصوبات مهم محسوب می‌شود.

کلام آخر

مصوبات سفر رییس جمهوری به سیستان و بلوچستان آنهم با ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار ریالی و ۲۵۰ میلیون یورو اعتبار ارزی نوید دهنده روزهای خوب برای توسعه همه جانبه دومین استان پهناور کشور را بدنبال دارد. مصوباتی از جنس دیدارهای مردمی و شناسایی مهمترین اولویت‌های سیستان و بلوچستان و تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نقدی پیش از موعد مقرر خود نشان از توجه ویژه آیت الله ریسی برای توسعه و رفع محرومیت از این خطه از ایران اسلامی که همواره رهبر معظم انقلاب از دو کلید واژه گنج پنهان و تنگه احد برای سیستان و بلوچستان بکار بردند را دارد.

 

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید