کد خبر: 360516
۰
۰
نسخه چاپی

کشاورزانی که خارج از الگوی کشت اقدام به کشت می‌کنند ،آب نمی‌گیرند

به گزارش ایرنا ، احمد شهریار روز یکشنبه در جلسه کمیته مشترک هماهنگی و مدیریت منابع آبی استان با محوریت بررسی مسائل و مشکلات منابع آبی شمال استانا ظهار کرد: در سال زراعی جدید استفاده از آب کشاورزی تنها در صورت رعایت الگوی کشت اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: برای حمایت از تشکیل تعاونی‌ها و تشکل‌ها ، تحویل آب حجمی به این قشر در اولویت قرار خواهد داشت.  

شهریار با اشاره به بازدارنده نبودن سیاست های تشویقی اجرای الگوی کشت و جرایم مربوط به عدول از الگوی کشت و محدودیت‌های قانونی در خصوص اعمال آب بهاء در این خصوص و برای حمایت تشویقی بیشتر و اعمال جرایم سنگین به بهره‌بردارانی که از الگوی کشت عدول می‌کنند ، از لزوم تدوین پیشنهادهای عملیاتی توسط رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و ارائه آن به نمایندگان مجلس و یا وزارتخانه‌های متبوع در قالب طرح یا لایحه تاکید کرد.

وی با اشاره به تدوین برنامه جامع تحول بخش کشاورزی استان با رویکرد مدیریت جهادی خاطرنشان کرد: مدیریت بحران کم‌آبی ، سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال مولد و پایدار ، افزایش بهره‌وری و تدوین برنامه‌های تولید برای رسیدن به تعادل و پایداری منابع آب با حفظ پایداری تولید ، آب قابل برنامه‌ریزی به تفکیک شهرهای استان از طریق شرکت آب منطقه‌ای به سازمان جهاد کشاورزی ارسال خواهد شد.

 استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

مساحت اراضی زراعی استان اردبیل ۷۷۸ هزار هکتار است که ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آن نیز به صورت آبی کشت می‌شود و در ۳۹ هزار هکتار از اراضی این استان نیز باغ احداث شده است.

سالانه بالغ بر ۴.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در استان اردبیل تولید می‌شود که معادل چهار درصد مجموع محصولات تولید شده کشور است.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید