کد خبر: 360622
۰
۰
نسخه چاپی

پوشش غشائی بذر با ریزجانداران خاکزیا و حل معضلات کشت بادام زمینی

به گزارش خبرنگار ایرنا، در سال های اخیر، بسیاری از مزارع بادام زمینی در استان گیلان و به خصوص آستانه اشرفیه دچار خسارت بیماری قارچی بوته میری و خشکی ناشی از کاهش نزولات آسمانی شده اند که به طبع آن، کاهش عملکرد این گیاه استراتژیک را به همراه داشته است.

از آنجا که بیش از ۹۵ درصد سطح زیر کشت بادام زمینی ایران در استان گیلان واقع شده است، اهمیت رفع این مشکل را ٢ چندان می کند و بر همین اساس و در راستای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر تحقق شعار سال "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین"، با اجرای پروژه دانش بنیان دکتر سیدمحمدرضا احتشامی دانشیار دانشگاه گیلان مبنی بر "پوشش غشائی بذر با ریزجانداران خاکزیا"، ضمن شرایط رشدی بسیار خوب مزرعه و عدم خسارت کم آبی، در حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد بیماری بوته میری کنترل شده است. 

محمدرضا احتشامی دانشیار دانشگاه گیلان روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در این پروژه که از جدیدترین تکنیک برای تیمار بذر استفاده شده و روند اجرای ثبت اختراع آن در حال انجام است، امکان استفاده موثر از ریز جانداران مفید را فراهم می کند، که از طریق آن، عامل زیستی همراه با ترکیبی از مواد معدنی به صورت روکشی بر روی بذرها قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: این تکنولوژی تضمین می کند که این ریزجانداران مفید در مراحل اولیه جوانه‌زنی در دسترس ریشه باشند و از این طریق سلامت، رشد ریشه، جذب مواد مغذی و تحمل به تنش‌های زنده و غیر زنده را افزایش دهند. 

وی بیان داشت: از جمله ویژگی‌های مواد مورد استفاده در این تکنیک، کاربرد ساده، عدم سمیت مواد برای جوانه‌زنی و تسریع آن، سرعت جذب آب بالا، صرفه اقتصادی، کاهش مصرف کود شیمیایی در سال هاب آینده و سازگاری آن با محیط زیست است.

دکتر سید محمدرضا احتشامی علاوه بر مدیر مسئولی نشریه علوم و تحقیقات بذر ایران، تأسیس و تجهیز آزمایشگاه تحقیقاتی فیزیولوژی و زیست فناوری بذر، پژوهشگر برتر استان گیلان، پژوهشگر برتر دانشگاه گیلان و چندین دوره پژوهشگر برتر دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه گیلان را در سابقه پژوهشی خود دارد.

شهرستان آستانه آشرفیه در شرق استان گیلان واقع شده است و با برخوداری از ۲ هزار و ۵۰۷ هکتار از زمین های حاصلخیز بادام زمینی به عنوان اصلی ترین مرکز تولید این محصول در کشور شناخته می شود.

این شهرستان در مجاورت رودخانه سفیدرود واقع شده و به این سبب از وجود خاکی سبک، خاصلخیز و با کیفیت بهره مند است. در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از بادام زمینی مورد نیاز کشور توسط بادامکاران این منطقه تولید و به بازارهای مصرف عرضه می شود.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید