کد خبر: 360796
۰
۰
نسخه چاپی

کشاورزان ماهشهری با کمبود سوخت برای آماده‌سازی کشت پاییزه روبه‌رو هستند

حامد یوسفی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون برخی کشاورزان ماهشهر هر لیتر گازوییل را برای تراکتورهای خود تا ۸۰ هزار ریال از کامیون داران می‌خرند و این فشار مضاعفی بر کشاورزان منطقه وارد کرده است.

وی گفت:روزانه ده‌ها کشاورز ماهشهری با مراجعه به نظام صنفی کشاورزی خواستار تامین سوخت ماشین آلات کشاورزی برای آماده سازی کشت پاییزه زمین‌های خود هستند.

یوسفی افزود:چنانچه سوخت کشاورزان ماهشهری تامین نشود کشت پاییزه در این منطقه با چالش رو به رو خواهد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی ماهشهر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تا سه سال پیش سهمیه سوخت هر دستگاه تراکتور ماهیانه یک هزار و ۲۰۰ لیتر بود ولی هم اکنون این سهمیه به ۳۰۰ لیتر کاهش یافته است.

وی افزود: تاکنون مکاتبه زیادی با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خوزستان برای افزایش میزان سهمیه سوخت کشاورزان انجام شده است ولی سهمیه سوخت افزایش نیافته است.

محسنی ادامه داد: کشاورزان ماهشهری برای تامین سوخت ماشین آلات کشاورزی و خرید آن از کامیون‌داران با بیش از ۱۰برابر نرخ مصوب مشکل دارند و توان مالی آنان پاسخگو نیست.

رییس اداره فناوری‌های مکانیزه کشاورزی جهاد کشاورزی خوزستان نیز در گفت وگو با ایرنا با انتقاد از وضعیت تخصیص سوخت برای آماده سازی کشت پاییزه گفت: در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در مجموع از ۲۵۰ میلیون لیتر سوخت درخواستی با تخصیص ۲۰۵میلیون لیتر برای کل بخش کشاورزی موافقت شد در حالی که نیاز واقعی بخش کشاورزی بیش از میزان است.

حسن بی نیاز با اشاره به اینکه سهمیه سوخت کشاورزان خوزستانی در سال زراعی جاری از مدت‌ها پیش به پایان رسیده و کشاورزان استان با مشقت فراوان سوخت مورد نیاز خود را از کامیون داران خریداری می کنند افزود: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خوزستان نیاز سوخت کشاورزان را تامین کنند.

وی گفت: بسیاری از کشاورزان در مناطق دزفول، شوش ، ماهشهر و اهواز هم اکنون برای تامین سوخت در تنگنا هستند.

بی نیاز با اشاره به اینکه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خوزستان به مصوبات شورای کشاورزی در بخش تامین سوخت عمل نکرده است افزود: قرار بود علاوه بر تامین سهمیه ۲۰۵ میلیون لیتر، ۲۰ درصد سهمیه معادل ۴۰ میلیون لیتر برای مصارف غیرکشاورزی به بخش کشاورزی تخصیص یابد که این کار نیز انجام نشده است.

رییس اداره فناوری‌های مکانیزه کشاورزی جهاد کشاورزی خوزستان خواستار اقدام استاندار خوزستان برای مجاب کردن مجموعه وزارت نفت برای تخصیص سوخت برای آماده سازی کشت پاییزه است.

وی با اشاره به اینکه خوزستان با ۱۴ درصد تولید کل محصولات کشاورزی قطب نخست کشاورزی کشور است گفت: تعلل در تامین سوخت کشاورزان استان، معیشت آنان را در سال زرعی آینده با چالش جدیدی رو به رو خواهد کرد.

وی ادامه داد: بخشی از ماشین آلات کشاورزی همچون تراکتور برای جابجایی کالاها و جا به جایی نیروی انسانی به کار گرفته می شود که ۲۰ درصد سوخت بخش غیرکشاورزی مربوط به همین مصارف است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خوزستان در پاسخ به درخواست کشاورزان استان به ویژه کشاورزان ماهشهری گفت: سهمیه ۲۰۵ میلیون لیتری بخش کشاورزی استان برای سال زراعی جاری به جهاد کشاورزی تحویل داده شده و جهادکشاورزی مسوولیت توزیع سوخت بین کشاورزان را دارد.

نعمت اله نجفی افزود: افزایش سهمیه سوخت کشاورزان خوزستان در سامانه یکپارچه وزارت نفت ثبت و تخصیص داده شده و امکان تخصیص سهمیه جدید به کشاورزان استان را نداریم.

وی گفت: شرکت متبوع به همه تعهدات خود برای تخصیص سهمیه سوخت کشاورزان بنابر بر تجزیه و تحلیل آنالیز کارشناسی که مهمترین آن سطح زیرکشت اراضی کشاورزی است عمل کرده است.

چندی پیش نیز آقارضا فتوحی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در نشست شورای کشاورزی استان گفته بود زیبنده نیست در استانی که منبع اصلی تامین سوخت کشور است کشاورزان آن در مضیقه سوخت باشند.

وی سخنان مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خوزستان مبنی بر اینکه شرکت متبوع به تعهدات خود در تامین کامل سوخت تخصیصی عمل کرده است را نپذیرفت.

چندی پیش نیز تعدادی از کشاورزان دزفولی با ماشین آلات کشاورزی خود مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان خواستار افزایش سهمیه سوخت کشاورزی این منطقه شده بودند.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید