کد خبر: 360848
۰
۰
نسخه چاپی

شهردار یزد: ۷۰ میلیارد تومان برای احیاء قنوات یزد اختصاص یافت

ابوالقاسم محی‌الدینی روز دوشنبه در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی یزد با تشریح وضعیت قنات‌های متعدد شهر یزد گفت: از ۶۴ رشته قنات موجود در شهر یزد، ۱۷ رشته آن قنات اصلی است و برخی از آنها نیز در گذشته برای انتقال آب از یک شهر به شهر دیگر یا توزیع آب، هدایت روان آب‌ها و جریانات سطحی ایجاد شده بودند.

وی اظهار کرد: شهر یزد  از قنات های که نزدیک به سطح زمین و در عمق هفت تا هشت متری یا حتی چهارمتری قرار دارند که بیشتر برای عبور روان آب ها حفر شده بودند، تهدید می شود زیرا  هم اکنون راه عبور آب در برخی از آنها مسدود شده است و در مواقع بارندگی های شدید آسیب هایی از طریق کانال این گونه قنات ها متوجه بناهای شهری و معابر می شود.

شهردار یزد با بیان اینکه تمام قنات های استان به آب انبارها متصل هستند، ادامه داد: در سیل اخیر مناطقی بیشترین آسیب را دید که برای عبور آب در کانال های قنوات راهی وجود نداشت و آب پس زده و موجب تخریب ساختمان ها می شد، بنابر این قنات های اصلی باید احیا شود، زیرا وقتی قنوات زنده باشند و آب جریان داشته باشد هیچ خطری برای شهر وجود ندارد و بیشترین نگرانی در این زمینه مربوط به قنات های است نزدیک سطح زمین است و راه عبور آب در آنها بسته شده است.

احیا قنوات، زمینه ساز نگهداری ۵۰۰ هزار مترمکعب آب 

محی الدینی افزود: در شهر یزد می توان ۵۰۰ هزار متر مکعب آب را  در آب انبارها نگهداری کرد، متاسفانه برخی از آنها رها شده اند که این یک تهدید برای شهر یزد است زیرا راه عبور آب از قنوات به آب انبارها بسته شده است و در هنگام بارندگی علاوه بر تخریب ساختمان ها در کوچه و خیابان ها موجب آب گرفتگی می شود.

وی تصریح کرد: راهکار اصلی در این زمینه احیا قنوات اصلی شهر یزد که درهنگام بارندگی ، بخشی از آب را می توان از طریق قنات ها به آب انبارها هدایت کرد .

شهردار یزد در خصوص سیل اخیر یزد نیز اظهار داشت : بارش ۲ سال یزد در عرض پنج ساعت بارید، برخی با بی انصافی آن را یک بارندگی معمولی تلقی کردند در صورتیکه این طور نبود و نمی توان گفت در این بارندگی همه چیز در شهر ایده ال  و تمام امکانات فراهم بود و مشکلی وجود نداشت اما پرسنل شهرداری قبل از بارندگی نهایت تلاش خود برای جلوگیری از خسارت به شهر انجام دادند.

محی الدینی با بیان اینکه کنترل عوارض طبیعی خارج توان بشر است ، تصریح کرد: البته در برخی اتفاقات هم عوامل انسانی نقش دارد بعنوان مثال در شهر یزد مبادی ورودی و خروجی آب حاصل از بارندگی ها مشخص بود و از کنار شهر عبور می کرد و هیچ آسیبی هم به شهر نمی رساند، رودخانه مرکزی حد شهر بود و بعد از آن ساختمانی وجود نداشت که اما اکنون در این مسیر ساخت و سازهای صورت گرفته است، که نباید در مسیر روان آبها ایجاد می شد در صورت رعایت حریم رودخانه و روان آب ها شهر دچار خسارت نمی شد.

وی ادامه داد: در طول سال‌های گذشته بخش‌هایی از مسیل رودخانه یزد توسط شهرداری احیا شده است، اما به دلیل قطع شدن مسیل در برخی مناطق ، امکان انتقال سیل به خارج از شهر وجود ندارد و تنها در بعضی نقاط، این رودخانه نقش بسزایی در جمع شدن آب دارد.

محی الدینی با بیان اینکه در سیل اخیر هیچ کدام از سیل بندهای یزد تخریب نشد، گفت: قبل از بارندگی نقاط ضعف سیل بندها برطرف شد به طوریکه چند پوکه قنات پشت سیل بند یک بود که این پوکه‌ها برداشته و تقویت شد.

شهردار یزد با اشاره به تقویت سیل بند شماره ۲ تصریح کرد: سیل بند شماره چهار نیز در ۲ نقطه تقویت شد و ارتفاع تاج سیل بند افزایش یافت همچنین همه آبراه ها، جوی ها، رودخانه و زیر پل‌ها پاکسازی شد تا مشکلی برای عبور آب وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: علت اینکه در زیرگذرها شهر یزد مانند امام علی (ع)، ابوالفضل (ع) و امام حسین (ع) آب فرا جمع شد این بود که آب بارندگی به سمت این زیرگذرها هدایت شد تا از تخریب برخی از روستاها اطراف مانند عیش آباد و مناطق شهر یزد مانند سر دو راه ، خرمشاه و غیره جلوگیری شود و از آنها به عنوان مخزن جمع آوری آب استفاده شد.

محی الدینی با بیان اینکه در زیر گذر امام حسین (ع) حدود ۷۰ هزار مترمکعب آب نگهداری شد که تخلیه آن ۲ روز طول کشید افزود: اگر سیل بندها شکسته شده بود، سیل نیمی از شهر را با خود می برد، فقط برخی سیل بندها به علت شدت بارندگی سر زیر شده بود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این در شهر یزد فقط ۹۰ میلیمتر باران بارید که با مدیریت که صورت گرفت از آسیب جدی به شهر جلوگیری شد.

شهردار یزد گفت: اینکه گفته شد که در سیل تفت هیچ اقدامی صورت نگرفته و سیلاب به سمت یزد جاری شد، اشتباه است روان اب های تفت به سمت یزد نمی آید بلکه به سمت کوه کاسه و شحنه و اشکذر و چرخاب هدایت می شود.

محی الدینی با بیان اینکه هر گونه اقدام و فعالیتی که در مسیر سیل قرار گیرد از بین می رود اضافه کرد: پیش از این واگذاری برخی از اراضی شهر یزد در مسیر سیل اعلام شده بود و در بارندگی اخیر هم ، برخی واگذاری های انجام شده منتفی شد، در ۲ نقطه شهر یزد هم تلاش بر این است که باید در واگذاری آنها تغییراتی صورت گیرد که در موقع سیل آسیبی به شهر نرسد.

شهردار یزد با گلایه از کم کاری برخی دستگاههای متولی در امر سیل خیر گفت:  وظیفه خود می دانیم که شهر را برای مردم ایمن کنیم و در این زمینه کوتاهی نخواهیم کرد.

سیل چند هفته گذشته باعث تخریب تعدادی از خانه های قدیمی شهر یزد و همچنین فوت دو شهروند یزدی شد، برخی مناطق روستایی استان نیز در این سیل محتمل خسارات زیادی شدند و در مجموع ۶ شهروند استان در جریان این سیل جان خود را از دست دادند.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید