افزايش ۱۰۵ درصدي خريد تضميني گندم نسبت به مشابه سال گذشته در استان

افزايش ۱۰۵ درصدي خريد تضميني گندم نسبت به مشابه سال گذشته در استان

احمد مرادپور اقتصاد آینده آذربایجان شرقی ) : سخنگوي سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي از افزايش ۱۰۵ درصدي خريد تضميني گندم نسبت به مشابه سال گذشته در استان خبر داد.

 وحيد کاظم زاده در حاشيه بازديد از کارخانه آرد هشترود که حجت الاسلام والمسلمين مجيد نجفي مسئول حوزه نمايندگي ولي فقيه در سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي و مجيد  احمدي مدير جهاد کشاورزي شهرستان هشترود نيز حضور داشت در گفتگو با خبرنگاران با بيان اينکه تاکنون بيش از 181 هزار و 326 تن خريد گندم در استان آذربايجان شرقي صورت گرفته است.

وي با اشاره به سطح ۴۰۳ هزار هکتاري برداشت گندم در استان تصريح کرد: در سال‌ گذشته تا اين موقع گندم تحويلي به غله ۸۸ هزار و ۱۷۷ تن بود ولي امروز بيش از 181 هزار تن به سيلوها گندم تحويل داده شده است که اين رقم تا پايان فصل برداشت که در مناطق سردسير استان ادامه دارد قطعاً عدد بالاتري در برداشت خواهيم داشت .

مشاور رئيس سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي به طرح جهش توليد درديمزارها و آثار و برکات اين طرح اشاره کرد وگفت: از کارهاي ارزشمند و بزرگ در بخش کشاورزي مي توان به طرح جهش توليد در ديمزارها اشاره کرد که ممکن است برخي بهره‌برداران کمتر اطلاعات داشته باشند؛ اين طرح دو سالي هست که با همکاري ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) اجرايي شده و بخشي از هزينه‌هاي اين طرح توسط ستاد اجرايي فرمان امام (ره)و با همکاري جهاد کشاورزي تامين مي شود، اين طرح به صورت ۵ ساله است و با توجه به اينکه اراضي ديم بيشترين درصد اراضي زراعي استان را به خود اختصاص داده است بنابراين حتما نياز است اطلاع رساني خوبي در راستاي اجرايي کردن اين طرح انجام دهيم و از طريق اين طرح بتوانيم درصرفه جويي در آب، جلوگيري از فرسايش خاک و کاهش هزينه در زمينه محصولات اقدامات موثري به عمل آوريم.

وي گفت: در سالزراعي 1401 - 1402 قرار است بيش از 500 هزار هکتار اراضي آذربايجان شرقي تحت پوشش طرح جهش توليد در ديمزارها قرار  گيرد که اين اقدام تحول بزرگي درحوزه کشاورزي استان محسوب مي شود.

کاظم زاده ارزش کل گندم خريداري شده را تا 24 مردادماه  ۲۰۸۵ ميليارد تومان اعلام نمود و افزود: تاکنون بيش از 4710 ميليارد ريال از مطالبات گندمکاران آذربايجان شرقي پرداخت شده است.

وي با تأکيد بر اينکه روند پرداخت بهاي خريد تضميني گندم به کشاورزان در جريان است و جاي هيچ نگراني نيست، خاطرنشان کرد: باقي‌مانده مطالبات گندمکاران طي روزهاي آتي به حساب آنان واريز و پرداخت مطالبات به روز خواهد شد.

کاظم زاده افزود: قيمت خريد تضميني گندم در سالزراعي جاري از کشاورزان به ازاي هر کيلوگرم گندم ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعيين و مبلغ يک هزار تومان نيز جايزه تحويل گندم به دولت به ازاي هر کيلوگرم، به مبلغ مذکور اضافه شده است.

وي ميزان خريد محصول کلزا شامل خريد قراردادي، تضميني و کارخانجات را در استان 2468 تن اعلام نمود و گفت: تاکنون 68 درصد بهاي کلزاي خريداري شده پرداخت شده است.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید