دانش بنیان کردن کشاورزی با افزایش بهره وری در واحد سطح محقق می شود

دانش بنیان کردن کشاورزی با افزایش بهره وری در واحد سطح محقق می شود

احمد مرادپور اقتصاد آینده آذربایجان شرقی ) : مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: جهاد تبیین تنها حوزه ای است که رهبری آن را واجب عینی، قطعی و فوری اعلام نموده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مجید نجفی در اولین نشست قرارگاه جهاد تبیین در شهرستان هشترود با تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، ضمن اشاره به سخنی از آیت الله حائری شیرازی(ره) مبنی بر اینکه تا انسان خود ضرورت چیزی را درک نکند برای رسیدن به آن تلاشی نمی کند، گفت: مقام معظم رهبری تکلیفی به نام جهاد تبیین را برای همه ما مشخص نمودند، اما اگر ما خود ضرورت جهاد تبیین را درک نکنیم، هر تعداد جلسه نیز در این خصوص برگزار گردد، بی فایده خواهد بود و بازخورد آن را در جامعه مشاهده نخواهیم کرد.

وی افزود: باید این سوال را از خود بپرسیم که چرا مقام معظم رهبری جهاد تبیین را یک تکلیف عینی و وظیفه ای بر دوش همه افراد جامعه دانسته اند در حالی که در 8 سال دفاع مقدس و دوران جنگ تحمیلی، امام راحل(ره) هیچگاه حضور در جبهه های جنگ را واجب عینی اعلام نکردند در هیچکدام از موارد دیگر نیز مقام معظم رهبری از عبارت واجب عینی استفاده نکرده اند و این وجوب تنها مختص به بحث جهاد تبیین است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان اهمیت تولید و اقتصاد را تا اندازه ای دانست که در یک دهه گذشته شعار سال به این حوزه ها اختصاص داشت اما در این خصوص نیز رهبری هیچگاه از وجوب عینی استفاده نکردند و ادامه داد: این نشان می دهد که جهاد تبیین دارای اهمیت بسیار بالایی است که رهبری آن را واجب عینی، قطعی و فوری دانسته و تاخیر در اجرای آن را جایز ندانستند.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی این وجوب عینی را دارای دو دلیل مهم دانسته و اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر در جنگ ترکیبی دشمن، مهمترین حربه تحریف واقعیات، ارزش ها و اصول دینی- مذهبی است و دشمن با تمام قوا در این خصوص فعالیت می کند.

وی افزود: دشمن با ابزار رسانه ای که در فضای مجازی در اختیار دارد، تمام پیشرفت هایی که در 40 سال اخیر در کشور اتفاق افتاده است را وارونه نشان می دهد چرا که مدیریت بسیاری از ابزارهای رسانه ای امروز در فضای مجازی در انحصار یهودیان است این در حالی است که اگر حوزه های مختلف از قبیل پزشکی، صنعتی، کشاورزی و نظامی را بررسی نمایید خواهید دید پیشرفت زیادی در 40 سال گذشته در همه حوزه ها اتفاق افتاده است اما دشمن در پی کوچکترین نقص و کاستی است تا با کمک ابزارهای رسانه ای خود آنها را بزرگتر از آنچه هست نشان دهد.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به کتمان مشکلات کشورهای اروپایی در رسانه ها و فضای مجازی اظهار داشت: در چند کشورهای اروپایی، با توجه به مشکلاتی که در بحث تامین سوخت وجود دارد، برخی از مردم در فکر جمع آوری هیزم برای استفاده از آن در فصل سرد سال هستند اگر چنین اتفاقی در کشور ما به وقوع می پیوست با بزرگنمایی این هجمه را ایجاد می کردند که در قرن 21 در ایران چنین اتفاقی افتاده است اما چون این اتفاق در اروپا رخ داده است حتی آن را بازتاب نیز نمی دهند.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی در خصوص علت دیگری که مقام معظم رهبری جهاد تبیین را واجب عینی دانسته اند، گفت: ما باید بپذیرم که در این حوزه کم کاری کرده ایم و آنطور که باید ارزش ها، واقعیات و پیشرفت های جامعه خود را منعکس نکرده ایم اگر واقعیتهای یک جامعه در فضای مجازی منعکس نگردد، با استفاده از ترفندهای گوناگون جای جلاد و شهید را عوض خواهد کرد و طوری واقعیت را وارونه می نمایند.

وی ادامه داد: گواه صادقی بر این ادعا، مساله گروهک منافقین است که تلاش می کنند در فضای مجازی خود را محق و افرادی خوب نشان بدهند، در صورتی که همگی می دانیم که این گروهک چه جنایت هایی در سراسر کشور، خصوصا منطقه کردستان انجام داده اند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به سخنانی از امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت بخش کشاورزی گفت: امام راحل (ره) فرمودند:« ستون فقرات یک کشور بخش کشاورزی آن است و اگر این بخش به خوبی پیش برود، کشور می تواند روی پای خود بایستد، اما اگر آسیب ببیند، ستون فقرات مملکت آسیب دیده است».

حجت الاسلام والمسلمین نجفی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز در این خصوص فرمودند:« اهمیت امنیت غذایی اگر بیشتر از امنیت دفاعی نباشد، کمتر نیست». همه می دانیم که امنیت دفاعی چه اندازه مهم است و با تلاش های نیروهای نظامی و انتظامی در حوزه دفاعی امنیتی داریم که مدیون آنها هستیم و دشمنان و گروهک های دست نشانده آنها در منطقه نتوانستند آسیبی به کشور ما وارد نمایند. اما اگر در کشور امنیت دفاعی وجود داشته باشد، اما امنیت غذایی به خطر بیفتد، وقایع سال ۱۲۹۹ کشور تکرار خواهد شد.

 وی افزود: در سالهای پایانی حکومت قاجار، انگلستان پلید محصول استراتژیک گندم و جو را از کشور جمع آوری نموده و پس از کمبود آن، همان محصول را چندین برابر به مردم فروختند و یک قحطی بزرگ در کشور ایجاد کردند. متاسفانه بر اثر قحطی در آن سال از ۳۰ میلیون جمعیت کشور ۹ میلیون نفر بر اثر گرسنگی جان خود را از دست دادند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع مدیران و دست اندرکاران حوزه کشاورزی در سال 1394 گفت: در این دیدار رهبری سه راهبرد اصلی را از دست اندرکاران این حوزه خواستند اولین آنها افزایش ضریب امنیت غذایی به صورتی که تولید غذا مستمر بوده و توزیع آن به صورتی عادلانه باشد تا در دسترس همگان قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی افزایش ضریب امنیت غذایی را در گرو تولید اصولی و افزایش تولید دانسته و خاطرنشان کرد: کشور ما در حال حاضر با بحران کم آب و خشکسالی مواجه است و باید این واقعیت را بپذیریم که به دلایل مختلف از جمله تغییر کاربری زمین، فرسایش خاک، تغییرات اقلیمی دریاچه ارومیه، نسبت به ابتدای انقلاب با کاهش سطح زیر کشت مواجه هستیم پس باید با دانش بنیان کردن کشاورزی روی افزایش بهره وری در واحد سطح تمرکز کنیم که اگر در این خصوص اقدامی نکنیم امنیت غذایی ما با خطرهای جدی مواجه خواهد شد.

وی جهاد تبیین را منحصر به بازگو نمودن و انعکاس دستاوردها و واقعیت های جامعه ندانسته و اظهار داشت: شاید یکی از ابعاد جهاد تبیین انعکاس واقعیت های جامعه باشد اما باید گفت اصلی ترین بعد آن در حوزه صنعت، کشاورزی و امنیت غذایی، یافتن آسیب ها و تلاش برای رفع آنهاست.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان تنظیم بازار و نظارت بر توزیع را مساله ای اساسی در خصوص دسترسی همگان به مواد غذایی دانسته و اضافه کرد: این وظیفه که بر عهده وزارت صمت بود اما اخیرا به وزارت جهادکشاورزی تفویض شد آنچنان دارای اهمیت است که اگر در اجرای آن موفق نشویم، و غذا در دسترس همگان نباشد، هر تلاشی در راستای جهاد تبیین نماییم، بیهوده خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی با اشاره به اینکه امروز جهان به سمت جنگ غذا حرکت می کند، گفت: ما در کشور سالانه حدود ۱۲ میلیون تن گندم نیاز داریم که در سال‌ های گذشته میزان تولید ما به صورت میانگین حدود ۶ میلیون تن بود و ۵۰ درصد گندم مصرفی خود را از خارج از کشور وارد می کردیم. متاسفانه۹۰ درصد این واردات از کشورهایی بود که در حال حاضر درگیر جنگ هستند و اگر دولت طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها را اجرایی نمی کرد در حال حاضر با 6 میلیون تن کمبوده محصول استراتژیک گندم روبرو می شدیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: یکی از مهمترین وظایف ما رساندن میزان تولید گندم کشور، به میزان مصرف آن است و همگی باید در این راستا تلاش نماییم.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید