ذخیره آب در سد مهاباد ۱۰ میلیون مترمکعب بیشتر از پارسال است

رضا جهین روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵۶ میلیون مترمکعب آب از مخزن سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه، آبیاری مزارع کشاورزی و احیای تالاب‌ها رهاسازی شده است.

وی اظهار کرد: امسال براساس برنامه ابلاغی باید ۳۰ میلیون مترمکعب آب از مخزن سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شد که با توجه به وضعیت مطلوب بارندگی و مدیریت مخزن سد تاکنون ۶۱ میلیون به سمت این دریاچه رها سازی شده است.

مدیر امور آب مهاباد ادامه داد: همچنین امسال از سهمیه ۹۰ میلیون مترمکعبی آب این سد جهت بخش کشاورزی، ۸۷ میلیون مترمعکب آب طی چهار مرحله به سمت مزارع کشاورزی دشت پایاب سد مهاباد رهاسازی شده که این روند همچنان ادامه دارد.

جهین با بیان اینکه با توجه به افزایش دما در سال زراعی جاری کشاورزان خواستار اختصاص سهمیه آب در شهریورماه نیز هستند، گفت: با توجه به این افزایش دما، هشت میلیون متر مکعب آب از سد مهاباد تبخیر شده که در پایین دست این میزان تبخیر در کاهش سهم آب کشاورزان تأثیر دارد.

ذخیره آب در سد مهاباد ۱۰ میلیون مترمکعب بیشتر از پارسال است

جهین اضافه کرد: در راستای کمک به حفظ محیط زیست و احیای تالاب‌های این شهرستان، امسال همچنین هشت میلیون مترمکعب آب به سمت تالاب‌های بین المللی «قوپی باباعلی» و «کانی برازان» رهاسازی شد و اکنون وضعیت آب این تالاب‌ها مطلوب و پایدار است.

به گزارش ایرنا، سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید