۲۸ هزار واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل در کشور وجود دارد 

عزیزالله قربانی، روز دوشنبه در جلسه کارگروه ویژه پروژه فعال‌سازی ظرفیت‌های تولید و احیاء واحدهای راکد در استان اصفهان اظهار داشت: از مجموع این تعداد واحد، ۱۲ هزار واحد تعطیل هستند و ۱۶ هزار واحد نیز با کمتر از ۵۰ درصد از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

وی با تاکید به اهمیت بازگشت واحدهای تولیدی و صنعتی راکد به چرخه تولید کشور ادامه داد: در صورت فعال‌سازی این واحدها، بخش زیادی از مشکل اشتغال کشور حل خواهد شد.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران تاکید کرد: نهضت احیا واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل در کشور به همت معاون اول رییس جمهوری تشکیل شده است که این پویش، واحدهای تعطیل شده وزارتخانه‌های دیگر از جمله جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری و تعاون کار و رفاه جتماعی را هم دربرمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: عزم جدی برای احیای واحدهای تولیدی یاد شده به چرخه تولید توسط دولت سیزدهم وجود دارد و همه استانداران، معاونان اقتصادی استانداران و مسوولان قضایی نیز پای این کار هستند.

قربانی با بیان اینکه هم‌اکنون پویش بسیار خوبی در این زمینه راه‌اندازی شده است و امیدواریم بتوانیم این راه را تا آخر ادامه دهیم، خاطرنشان کرد: البته انتظار نداریم همه این واحدها به چرخه تولید بازگردند و در حقیقت بخشی از آنها قابل بازگشت به چرخه تولید نیستند اما باید برای احیای آن تعدادی که مشکلاتشان قابل حل است، بکوشیم.

وی گفت: یک هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی کشور در تملک بانک‌ها قرار دارد و بانک‌ها بحق یا به ناحق بر روی این واحدها قفل زده و موجب تعطیلی آنها شده اند که تاکنون پیگیری‌های ویژه‌ای برای رفع مشکل آنها انجام شده است.

به گفته وی، جلسه ای برای تامین مالی و تعیین تکلیف واحدهای تولیدی در تملک بانک ها با مسوولان بانک‌ها برگزار شده و اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام شده است.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بیان کرد: ۳۸۰ واحد تولیدی از سال‌های گذشته تاکنون توسط "سازمان ورشکستگی کشور" معطل مانده و تعیین تکلیفی در باره آنها صورت نگرفته است.

وی افزود: در صورتی که مسوولان واحدهای تولیدی مورد نظر اعلام ورشکستگی کرده باشند باید اموال آنها که بلاتکلیف رها شده است برای استفاده به واحدهای دیگر واگذار شود.

قربانی ادامه داد: اصفهان بعنوان یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور، بیشترین صنعت کشور را در خود جای داده است و بالطبع احتمال وجود واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل بیشتر در این استان وجود دارد.

وی اضافه کرد: همه اطلاعات واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل در مدت هشت ماه توسط وزارت صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران تهیه شده و در اختیار مسوولان استان ها قرار گرفته است.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: ۴۴ درصد از مشکل واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل در زمینه نقدینگی است که با ارائه تسهیلات بانکی، مشکل آنها برطرف خواهد شد.

وی بیان کرد: منابع تبصره ۱۸ سازمان‌های صمت، جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی در اختیار استان‌ها قرار دارد و بطور قطع این پول در استان‌ها وجود دارد و باید مدیریت شود و اولویت آن را بر روی احیای واحدهای تعطیل شده‌ای که با حدود ۲ تا ۳ میلیارد تومان مشکلشان حل می‌شود، قرار دهند.    

قربانی با بیان اینکه ۵۰ درصد از مشکلات واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل از طریق هماهنگی بین دستگاهی قابل حل است، خاطرنشان کرد: مشکل بخشی از این واحدها ماشین‌آلات است که در جلسه‌های متعدد با وزارتخانه این مشکل مطرح شده و در صورتیکه اجازه واردات ماشین‌آلات و استفاده از فناوری‌های نو به واحدهای تولیدی داده شود بطور قطع مشکلات آنها نیز برطرف خواهد شد.

وی افزود: بخشی از واحدهای تولیدی هم در زمینه بازاریابی با مشکل مواجهند که اقدامات خوبی برای حل این مشکل از طریق برگزاری نمایشگاه های داخلی و خارجی و هماهنگی با سازمان توسعه تجارت انجام شده است.

جلسه کارگروه ویژه پروژه فعال‌سازی ظرفیت‌های تولید و احیاء واحدهای راکد امروز با حضور معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری در شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان برگزار شد.

سال گذشته حدود ۹۰۰ واحد راکد در شهرک‌های صنعتی استان اصفهان شناسایی شدند که با اقدامات صورت گرفته توسط مدیران واحدهای صنعتی و پیگیری های شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان، حدود ۲۱۹ واحد به چرخه تولید بازگشتند.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و سهم آن در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی ۸ درصد و رُتبه آن در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن کشور، اول و از نظر ذخایر معدنی دوم است.

این استان با حدود ۹ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در ۷۶ شهرک و ناحیه صنعتی استان اصفهان، ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است.

۴۵ درصد فولاد، ۵۵ درصد مصنوعات طلا، ۲۰ درصد فراورده‌های نفتی، ۴۵ درصد مصالح ساختمانی و سنگ، ۷۰ درصد فرش و بافت فرش، ۴۵ درصد نساجی و ۲۵ درصد تشکیلات پزشکی و دارویی کشور در این خطه تولید می شود و سهم ۱۱.۷ درصدی در حمل و نقل کالا دارد.

منبع: ایرنا

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید