کد خبر: 360996
۰
۰
نسخه چاپی

ایجاد خانه تشکل ها دغدغه سازمان های مردم نهاد میراث فرهنگی گیلان 

به گزارش ایرنا، به نقل از کارشناسان ،سمن‌ها یا همان سازمان‌های مردم نهاد(NGO)، رکن سوم جوامع محسوب می‌شوند که می‌توان آنها را سازمان‌های داوطلبانه، غیردولتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی به مفهوم واقعی دانست که به عنوان نهادهای مدنی، واسط بین دولت و مردم بوده و بخش مهمی از مشارکت مردم در توسعه جامعه را از این طریق شکل می‌دهند و از جایگاه دیدبانی برخوردار هستند.

ایجاد خانه تشکل ها بارزترین دغدغه

مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی و مدیر موزه رشت بارزترین دغدغه تشکل های استان را ایجاد خانه تشکل ها عنوان کرد.
میثم نوائیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با ایجاد خانه تشکل ها فعالان این حوزه جایگاه حقوقی خواهند یافت ، هم اندیشی  بهتری شکل می گیرد و فعالیت ها با برنامه ریزی و منسجم تر و در نهایت تاثیر گذار تر می شود.

ادراک لازم از ظرفیت تشکل ها وجود ندارد

طاهره صابری خود را رئیس شورای سیاست گزاری اولین و تنها فرهنگسرای گردشگری کشور بعنوان یک سازمان مردم نهاد تخصصی در حوزه گردشگری معرفی می کند و می گوید: هنوز در سازمان های دولتی علی رغم تلاش ها جلسات و همایش ها ،اداراک لازم از پتانسیل یک سازمان مردم نهاد برای انجام فعالیت تخصصی و هدفمند ایجاد نشده است .

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: مشارکت طلبی هنوز اتفاق نیفتاده و عملکرد مسئولان با بیانشان در خصوص مشارکت طلبی تشکل ها در تناقض است. 

صابری برنامه ریزی ها برای مشارکت سمن ها در امور را بسیار مقطعی می داند و می گوید هیچ برنامه بلند مدتی وجود ندارد.

تسهیل گری شاخصه تشکل های مردم نهاد 

مسئول تشکل های مردم نهاد اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان تشکل ها را تسهیل گران سه حوزه تحت پوشش این اداره کل عنوان کرد و گفت: گاه موضوعی که دولت نمی تواند به زبان بروکراسی به مخاطبان و جامعه اعلام کند تشکل های مردم نهاد بعنوان پل ارتباطی بین دستگاه های دولتی و مردم تسهیل گر می شوند و بسیار تاثیر گذار هستند.

پروین حلاج رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برنامه ریزی ، سیاستگذاری و بستر سازی به منظور آموزش، توانمند سازی و حمایت از سازمان های مردم نهاد از وظایف این اداره کل است گفت: زمان آن رسیده که دغدغه های این بخش از جامعه بی واسطه شنیده شود و در راستای حل مشکلات آنان گام های اساسی برداشته شود.

وی گفت:مشکلاتی در زمینه ثبت، تعیین سطح فعالیت از شهرستانی به استانی و ملی و ایجاد خانه تشکل های فعال از دغدغه های تشکل های مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی است که باید مورد اهتمام قرار گیرد.

حلاج رضایی تاکید کرد: ایجاد خانه تشکل ها و بهره مندی همه تشکل ها از آن ،بستری  برای تعامل و هم اندیشی و انجام فعالیت های مثمر در جامعه خواهد شد. 

فعالیت ۴۰۰ تشکل مردم نهاد در گیلان

سرپرست اداره‌کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا فعالیت تشکل های مردم نهاد را موجب نشاط اجتماعی در جامعه دانست و گفت: دولت سیزدهم دولتی مردمی است و استاندار گیلان بعنوان عالی ترین مقام دولت در استان بر فعالیت مثمر تشکل های مردمی تاکید دارند.
پریسا خیرخواه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ۴۰۰ تشکل در حوزه های متعدد فرهنگی،اجتماعی ،سیاسی  و پژوهشی در گیلان فعالیت دارند.
وی اظهار داشت : در کنار مردم بودن افتخار است و امروز استاندار گیلان در این زمینه پای کار هستند و معتقدند باید خودمان سمت تشکل ها برویم و در راستای رفع دغدغه هایشان تلاش کنیم چرا که هر چقدر فعالیت تشکل های مردم نهاد گسترده تر شود نشاط اجتماعی بیشتر بروز خواهد کرد.
به گفته کارشناسان ،سمن‌ها یا همان سازمان‌های مردم نهاد(NGO)، رکن سوم جوامع محسوب می‌شوند که می‌توان آنها را سازمان‌های داوطلبانه، غیردولتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی به مفهوم واقعی دانست که به عنوان نهادهای مدنی، واسط بین دولت و مردم بوده و بخش مهمی از مشارکت مردم در توسعه جامعه را از این طریق شکل می‌دهند و از جایگاه دیدبانی برخوردار هستند؛ لذا تقویت تشکل های حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که عموما از افردا متخصص و تلاشگر این حوزه تشکیل می‌شوند می تواند در توسعه گردشگری پایدار، اصالت بخشی صنایع دستی و حفاظت از میراث فرهنگی کشور مثمر ثمر باشد.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید